Hejsan, har en liten fråga.
Jag har ett ute-förråd var det finns belysning.
Det är byggt under början av 80 talet.
Det finns en genomgående kabel som går till de andra förråden och även till ute belysningen.
Jag tänkte få installerat en kontakt så man kan koppla in ett verktyg.
Vad jag hade tänkt var att bara sätta en kontaktdosa bredvid brytaren till lampan.
Så öppnade upp kontakt dosan och blev lite förvånad över den typ koppling som var.
Verkar som om det finns två Jord ledare, eller så är jord inte dragen överallt.
5 Kablar går in i dosan, och är kopplade enligt följande.
Två kommer från de andra förråden. (F1, F2)
En går till min förrådslampa.(FL)
En till brytaren för min förrådslampa.(BF)
En till ytterbelysningen.(YB)
Kablarna de har använt har 4 ledare plus skärm/strumpa.
Svart, Blå, Brun och Gul/Grön och Strumpa.(Grå)
Alla Strumpor är hopkopplade i kabeln men är inte kopplade till något i andra änden vid brytaren eller förrådslampan.
Resten är kopplat enligt följande: (Har inkluderat ett vackert diagram.
)
Så frågan är då, ska Jord kopplas från Gul/(G)rön, eller från (St)rumpan i Kontakten?
Jag har ett ute-förråd var det finns belysning.
Det är byggt under början av 80 talet.
Det finns en genomgående kabel som går till de andra förråden och även till ute belysningen.
Jag tänkte få installerat en kontakt så man kan koppla in ett verktyg.
Vad jag hade tänkt var att bara sätta en kontaktdosa bredvid brytaren till lampan.
Så öppnade upp kontakt dosan och blev lite förvånad över den typ koppling som var.
Verkar som om det finns två Jord ledare, eller så är jord inte dragen överallt.
5 Kablar går in i dosan, och är kopplade enligt följande.
Två kommer från de andra förråden. (F1, F2)
En går till min förrådslampa.(FL)
En till brytaren för min förrådslampa.(BF)
En till ytterbelysningen.(YB)
Kablarna de har använt har 4 ledare plus skärm/strumpa.
Svart, Blå, Brun och Gul/Grön och Strumpa.(Grå)
Alla Strumpor är hopkopplade i kabeln men är inte kopplade till något i andra änden vid brytaren eller förrådslampan.
Resten är kopplat enligt följande: (Har inkluderat ett vackert diagram.
Så frågan är då, ska Jord kopplas från Gul/(G)rön, eller från (St)rumpan i Kontakten?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Skyddsjorden kopplar du in tillsammans med de andra gröngula ledarna(, om det var det du menade)
//Patrik
//Patrik
Ok den kabel jag har tänkt att använda till kontakten, är en jag har återvunnit från ett tidigare projekt, den har ingen strumpa, men bara 4 ledare.
Tänkte koppla grön till de gröna i kopplingsdosan, menar du att jag ska koppla den gröna även till strumpan, att de typ båda är jord?
Eller borde jag kanske fixa en kabel som har 4 Ledare plus Skärm och sen koppla in grön till grön och skärm till skärm, och sen bara använda gröna i kontakten, och inte koppla skärmen någonstans i kontakten, men bara ha den som skärm i kabeln?
Tänkte koppla grön till de gröna i kopplingsdosan, menar du att jag ska koppla den gröna även till strumpan, att de typ båda är jord?
Eller borde jag kanske fixa en kabel som har 4 Ledare plus Skärm och sen koppla in grön till grön och skärm till skärm, och sen bara använda gröna i kontakten, och inte koppla skärmen någonstans i kontakten, men bara ha den som skärm i kabeln?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Skärmen, eller biledaren som den även kallas, går att koppla på flera sätt. Inget sätt är mer rätt än något annat, det beror helt på vilken elektriker man fråga.eldaria skrev:Ok den kabel jag har tänkt att använda till kontakten, är en jag har återvunnit från ett tidigare projekt, den har ingen strumpa, men bara 4 ledare.
Jag tycker i alla fall att du ska koppla ihop biledaren med de gulgröna ledarna.
Du behöver inte byta kabel om det inte finns biledare i den du tänkt använda.
//Patrik
Hmm..
Varför använda en kabel med 4 ledare om man endast får kopplat in 3 i kontakten?
Sitter lite fundersam och tänker kanske på att skärmen på ett knepigt sätt är kopplad någonstans den också..
Om någon jordefelsbrytare slår ut så plocka bort skärmen i såfall.. Om den slår ut då..
Varför använda en kabel med 4 ledare om man endast får kopplat in 3 i kontakten?
Sitter lite fundersam och tänker kanske på att skärmen på ett knepigt sätt är kopplad någonstans den också..
Om någon jordefelsbrytare slår ut så plocka bort skärmen i såfall.. Om den slår ut då..
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
För att han redan har en fyrledare?Raptor50 skrev:
På jordskenan i centralen? Det låter som att hans biledare är enbart inkopplad i centralen och sedan "löper ensamma" genom installationen.Raptor50 skrev:
//Patrik
ok allt kopplat och klart.
Jag drog en Grön kabel från både skärm och den existerande Gröna.
Orsaken att jag använde en fyrledare var att kontakten ska sitta bredvid brytaren till förrådslampan, så jag behöver en retur kabel från brytaren till lampan. Använde den bruna till detta.
Förut har de använt den blå som retur men då jag skulle använda den som nolla i kontakten så körde jag brun i retur.
Jag drog en Grön kabel från både skärm och den existerande Gröna.
Orsaken att jag använde en fyrledare var att kontakten ska sitta bredvid brytaren till förrådslampan, så jag behöver en retur kabel från brytaren till lampan. Använde den bruna till detta.
Förut har de använt den blå som retur men då jag skulle använda den som nolla i kontakten så körde jag brun i retur.
Jo det vet jag. 
Men allt var samlat i en kopplingsdosa upp vid taket.
Två kablar till de andra förråden, en till min Lampa och en till knappen till min lampa.
Den till knappen hade ju fas(Svart) och retur till lampan(Blå).
Då jag ville sätta min kontakt bredvid knappen, förde jag fasen vidare till kontakten, och använde den fjärde kabeln (Brun) som retur till Lampan.
ok lite svårt att förklara, men lade till min kontakt på min fina teckning.
Kanske förklarar hur det ser ut nu.
Men allt var samlat i en kopplingsdosa upp vid taket.
Två kablar till de andra förråden, en till min Lampa och en till knappen till min lampa.
Den till knappen hade ju fas(Svart) och retur till lampan(Blå).
Då jag ville sätta min kontakt bredvid knappen, förde jag fasen vidare till kontakten, och använde den fjärde kabeln (Brun) som retur till Lampan.
ok lite svårt att förklara, men lade till min kontakt på min fina teckning.
Kanske förklarar hur det ser ut nu.
Du säger grön om jorden hela tiden, men den är / ska vara gul & grön.
om man läser noggrannare så hade han en brytare och ett uttag jämte varann, och brytaren tände en taklampa.