6 061 läst ·
41 svar
6k läst
41 svar
Flera hydroforer när flera fastigheter använder samma brunn
2:an fungerar normalt, men den har en hel del risker t.ex. om brunnens vattenyta sjunker under sugslangens ände eller att det är otätt någonstans mellan brunnens vattenyta och backventilen efter pumpen, så att luft kan tränga in i systemet.Nissens skrev:
Nej, det har de inte. I fall 4 så kommer vattnet i hydroforen att tryckas tillbaka i brunnen när pumpen stannar. I fall två blir det trycklöst i pumpen. Men vattnet finns kvar om allt är tätt. Det är inte en bra lösning, men den fungerar.HasseTeknik skrev:
Hej! Gammal tråd men hoppas på att någon läser. 🙂
Vi och en stuggranne ska borra en gemensam brunn på grannens tomt. Vi ska skriva servitut. Han vill inte ha något pumphus utan vill placera hydroforen inne i sitt hus. Vad är bästa lösningen utifrån dessa förutsättningar?
Att sätta en T-koppling efter pumpen inne hos honom och ha var sin hydrofor? Eller en hydrofor inne hos honom som vi kopplar upp oss på? Räcker en 150 l eller behövs 300?
Vill minimera risken för strul och tjafs. Det är ca 30 meter mellan husen och hans hus ligger högre än vårt om det spelar roll.
Väldigt tacksam för tips!
Vi och en stuggranne ska borra en gemensam brunn på grannens tomt. Vi ska skriva servitut. Han vill inte ha något pumphus utan vill placera hydroforen inne i sitt hus. Vad är bästa lösningen utifrån dessa förutsättningar?
Att sätta en T-koppling efter pumpen inne hos honom och ha var sin hydrofor? Eller en hydrofor inne hos honom som vi kopplar upp oss på? Räcker en 150 l eller behövs 300?
Vill minimera risken för strul och tjafs. Det är ca 30 meter mellan husen och hans hus ligger högre än vårt om det spelar roll.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
och ni måste ovillkorligen dela på det?
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Men om vi antar att ni har en pump nere i borrhålet (en sugpump klarar inte så hög sughöjd). Då måste ju den styras, vilket den gör ifrån en tryckgivare på hydroforen. Mycket möjligt att man kan få till en parallellkoppling av givarna,så att pumpen kan startas från vilken av hydroforerna som helst. Men det låter som en rätt strulig lösning.Fia_ia skrev:
Hej! Gammal tråd men hoppas på att någon läser. 🙂
Backventilen sitter i pumpen. Så det behövs ingen parallell styrning. Inte dubbla tankar heller.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Jag har egentligen inte kunskapen om vad som är bäst, men ser problem med hur man skulle kunna installera två hydrorer mot samma pump. Men på något sätt går det säkert.
Jag, som trådstartare, är väl fel person att svara dig men lite lärde jag mig på månaderna som förflöt efter min fråga.
Om vi bara ser till frågan att få vattnet in till ert hus så kan ni använda er av grannens hydrofor och sätta en t-koppling som du skriver. Det var så vi hade och det visade sig att båda grannarna var kopplade till vår hydrofor. Gör ni så skulle jag säga att 300l är bra om det är hydrofor ni ska ha och inte hydropress.
Det går också att ha en egen, som jag förstått det både med eller utan backventil. Utan beter sig hydroforerna som om de var en, dvs vattennivån sänks i dem båda när en sätter på kranen.
Skulle det vara något problem med vattnet och man behöver/vill ha rening så skulle jag tro att man behöver en egen hydrofor då man sätter filtren efter hydroforen. Men det här är bäst om någon annan svarar på då jag är osäker. Prata med en VVSare.
Servitut rekommenderar jag inte till någon. Vi har bara dåliga erfarenheter av de vi har, men då är vi alltid tjänande fastighet.
Om vi bara ser till frågan att få vattnet in till ert hus så kan ni använda er av grannens hydrofor och sätta en t-koppling som du skriver. Det var så vi hade och det visade sig att båda grannarna var kopplade till vår hydrofor. Gör ni så skulle jag säga att 300l är bra om det är hydrofor ni ska ha och inte hydropress.
Det går också att ha en egen, som jag förstått det både med eller utan backventil. Utan beter sig hydroforerna som om de var en, dvs vattennivån sänks i dem båda när en sätter på kranen.
Skulle det vara något problem med vattnet och man behöver/vill ha rening så skulle jag tro att man behöver en egen hydrofor då man sätter filtren efter hydroforen. Men det här är bäst om någon annan svarar på då jag är osäker. Prata med en VVSare.
Servitut rekommenderar jag inte till någon. Vi har bara dåliga erfarenheter av de vi har, men då är vi alltid tjänande fastighet.
Klicka här för att svara