6 061 läst ·
41 svar
6k läst
41 svar
Flera hydroforer när flera fastigheter använder samma brunn
Om bara "mitt" uttag sänker huvudhydroforens nivå marginellt ( 10 liter ur en 300 l hydrofor )D Daniel 109 skrev:
så händer inget, men om granne1 och granne2 samtidigt tar ut en betydligt större mängd, så startar pumpen och höjer trycket. Den största fördelen med egna hydroforer/hydropresser är ju att det alltid finns reserv i alla hus även om vattenuttaget temporärt skulle vara större än pumpens förmåga att pumpa, alternativt så för kortvariga stora vattenuttag, så klarar man sig med en mindre pump.
Tack alla. Jag tror jag börjar fatta lite bättre nu hur det fungerar (med betoning på tror
).
En teoretisk fråga. Om man sätter backventil på hydroforen och det bara finns en hydrofor i systemet, kommer då inte tryckströmbrytaren känna av att trycket sjunker och därmed inte slå på så pumpen startar?
En teoretisk fråga. Om man sätter backventil på hydroforen och det bara finns en hydrofor i systemet, kommer då inte tryckströmbrytaren känna av att trycket sjunker och därmed inte slå på så pumpen startar?
Det beror ju på var tryckströmbrytaren sitter.
"Om man sätter backventil på hydroforen och det bara finns en hydrofor i systemet, kommer då inte tryckströmbrytaren känna av att trycket sjunker och därmed inte slå på så pumpen startar?"
Hur menar du ?
1. Backventil - pump - tryckströmbrytare - hydrofor - ut till förbrukare.....
2. Pump - Backventil - tryckströmbrytare - hydrofor - ut till förbrukare.....
3. Pump - tryckströmbrytare - Backventil - hydrofor - ut till förbrukare.....
4. Pump - tryckströmbrytare - hydrofor - Backventil - ut till förbrukare.....
Hur menar du ?
Alternativ 1 och 2 fungerar.
Nej, det måste finnas något som stoppar återflödet till brunnen. Jag känner inte till någon pumptyp som används till tappvatten som har den egenskapen.
Helt rätt , jag tänkte bara på vad man har "uppe", men det finns ju normalt backventiler både i sugslangars bottenfilter eller sänkpumpars utlopp, så alternativ 4 går bort !D Daniel 109 skrev:
HasseTeknik skrev:
"Om man sätter backventil på hydroforen och det bara finns en hydrofor i systemet, kommer då inte tryckströmbrytaren känna av att trycket sjunker och därmed inte slå på så pumpen startar?"
Hur menar du ?
Jag hade alternativ 3 i mitt huvud.
D Daniel 109 skrev:
Tack så mycket alla som bidragit. Nu har jag en mycket större förståelse för hur det fungerar och varianter man kan göra och inte göra.
Jag kom på några frågor till.
Låt oss säga att grannen till vänster har en hydrofor de också för som sagt det hade de åtminstone tidigare.
Hos oss ser det ut så här:
pump - tryckströmbrytare - hydrofor - ut till förbrukare..... och tryckströmbrytaren sitter direkt innan vår hydrofor i källaren.
Hos grannen ser det ut så här:
pump - backventil - hydrofor
Jag gissar (har inte tittat så i detalj) att det är en slang från pumpen som sedan grenar sig till vårt respektive deras hus (för man kan väl inte ha två slangar från pumpen, eller?).
Vad händer om grannen sätter på kranen hos sig? I och med att det sitter en backventil mellan deras hydrofor och tryckströmbrytaren som är hos oss, kommer pumpen inte gå på då förrän vi sätter på kranen?
Och om grannen inte har en backventil så slår tryckströmbrytaren på så fort trycket sänks i deras hydrofor, gissar jag.
Men händer något med vattennivån i vår hydrofor eller den är konstant såvida inte vi använder vatten?
Låt oss säga att grannen till vänster har en hydrofor de också för som sagt det hade de åtminstone tidigare.
Hos oss ser det ut så här:
pump - tryckströmbrytare - hydrofor - ut till förbrukare..... och tryckströmbrytaren sitter direkt innan vår hydrofor i källaren.
Hos grannen ser det ut så här:
pump - backventil - hydrofor
Jag gissar (har inte tittat så i detalj) att det är en slang från pumpen som sedan grenar sig till vårt respektive deras hus (för man kan väl inte ha två slangar från pumpen, eller?).
Vad händer om grannen sätter på kranen hos sig? I och med att det sitter en backventil mellan deras hydrofor och tryckströmbrytaren som är hos oss, kommer pumpen inte gå på då förrän vi sätter på kranen?
Och om grannen inte har en backventil så slår tryckströmbrytaren på så fort trycket sänks i deras hydrofor, gissar jag.
Men händer något med vattennivån i vår hydrofor eller den är konstant såvida inte vi använder vatten?
När grannen tar vatten, så öppnar deras backventil när deras hydrofortryck sjunker under "ditt" tryck, så att han får samma tryck som dig. När det understiger din pumps tillslagstryck, så startar din pump. Om grannen inte har någon backventil, så blir ju era respektive hydroforer ihopkopplade och reagerar, som en enda hydrofor, fast större och om hydroforluftens förtryck är lika, så kommer vattenytan också att följas åt.