Får en elektriker dra flera grupper i ett rör?
Jag behöver diverse uttag och installationer i krypgrunden.
Dränpump, varmvattenberedare, avfuktare, värme, belysning etc
Kan elektrikern dra ner alla grupper genom ett rör. Vill ogärna göra fler hål än nödvändigt i trossbotten. Därefter fördelas faserna och grupperna i en kopplingsdosa i krypgrunden.
Jag behöver diverse uttag och installationer i krypgrunden.
Dränpump, varmvattenberedare, avfuktare, värme, belysning etc
Kan elektrikern dra ner alla grupper genom ett rör. Vill ogärna göra fler hål än nödvändigt i trossbotten. Därefter fördelas faserna och grupperna i en kopplingsdosa i krypgrunden.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 178 inlägg
Det som kan komma på tal är en trefasgrupp. Det är en (1) grupp. Men den belastning du listar är lite tveksam så titta en gång till om det är så farligt att ta upp fyra hål, VVB, värme, avfuktare och på den sista gruppen belysning och dräneringspump.
Tack Bo
Eftersom matarkabeln kommer in till boningsdelen via krypgrunden kanske det vore lämpligt att sätta en central i krypgrunden, alltså
Stolpe vid vägen ——-> central i krypgrund——> central boningsdelen
Eftersom matarkabeln kommer in till boningsdelen via krypgrunden kanske det vore lämpligt att sätta en central i krypgrunden, alltså
Stolpe vid vägen ——-> central i krypgrund——> central boningsdelen
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 178 inlägg
IP44 blir bra.
Planen blir att sätta en 22mm spånskiva typ 600x1200 i grunden och på den sätta en normcentral med 24 mod.
Från centralen drar jag ut:
3 grupper med vardera 2 vanliga kontantuttag (IP44), dvs totalt sex uttag.
1 grupp till ett trefasuttag (3x16a)
Totalt blir det alltså 7 uttag på spånskivan.
Därutöver drar jag flexslang till varmvattenberedaren, vattenpumpen.
Tänkte dra flexslangen på trossbotten, alt. I krypgrundens tak.
Från centralen drar jag ut:
3 grupper med vardera 2 vanliga kontantuttag (IP44), dvs totalt sex uttag.
1 grupp till ett trefasuttag (3x16a)
Totalt blir det alltså 7 uttag på spånskivan.
Därutöver drar jag flexslang till varmvattenberedaren, vattenpumpen.
Tänkte dra flexslangen på trossbotten, alt. I krypgrundens tak.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 178 inlägg
En kontaktor har man vanligen för att en manuell brytare inte klarar av lasten, så det normala är att strömbrytaren styr kontaktorn.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 178 inlägg
Om du menar manövern så brukar man ta den strömmen från huvudmatningen till kontaktorn. Men hur du bör göra i just ditt fall går inte att svara på.
Ok,
Jag tror jag börjar förstå....
En vanlig trefasmatning till en varmvattenberedare är L1, L2 och L3 samt jord.
Min strömbrytare är ett Z-wave relä som behöver nollan.
Alltså behöver jag dra en 5-ledare fram till platsen för vvb.
Jag tror jag börjar förstå....
En vanlig trefasmatning till en varmvattenberedare är L1, L2 och L3 samt jord.
Min strömbrytare är ett Z-wave relä som behöver nollan.
Alltså behöver jag dra en 5-ledare fram till platsen för vvb.
Har nu varit i kontakt med elektrikern och han kommer nästa vecka.
Jag måste alltså komma fram till hur jag vill ha det i krypgrunden. Förhoppningsvis får jag tillåtelse att dra flexrören mm.
Tanken är att sätta en central i krypgrunden, dels för att jag kommer ha en hel del förbrukare där nere och dessutom vill jag på ett enkelt sätt i framtiden kunna dra ut el i trädgården, för tex belysning eller spabad. Takhöjden är ca 120 cm.
Jag planerar för sju grupper.
Grupp 1 är ett 2-vägsuttag som avsäkras med 10a. Uttaget kommer använas till diverse förbrukare som idag används periodvis.
Grupp 2 är en 3-fasgrupp som avsäkras med 3x10a. Eftersom jag vill styra varmvattenberedaren med ett z-wave relä behöver jag en kontaktor. Relät och kontaktorn monteras där varmvattenberedaren ska stå.
Grupp 3 är ett 1-vägsuttag som avsäkras med 10a. Jag vill ha bevattningspumpen i en egen grupp. Pumpen kopplas idag in med stickpropp.
Grupp 4 är en belysningsgrupp som avsäkras med 6a.
Grupp 5 är bara en kopplingsdosa. Ledarna avslutas med hattar i dosan. Jag vill enkelt i framtiden kunna koppla in ytterligare uttag, belysning eller något annat. Avsäkras med 10a
Grupp 6 är en 3-fasgrupp som avsäkras med 3x16a. Tänker att det är bra att instalera ett 3-fasuttag.
Grupp 7 är ett 2-vägsuttag som avsäkras med 10a. Uttaget kommer användas till diverse förbrukare som idag används periodvis.
Synpunkter mottages tacksamt.
Jag måste alltså komma fram till hur jag vill ha det i krypgrunden. Förhoppningsvis får jag tillåtelse att dra flexrören mm.
Tanken är att sätta en central i krypgrunden, dels för att jag kommer ha en hel del förbrukare där nere och dessutom vill jag på ett enkelt sätt i framtiden kunna dra ut el i trädgården, för tex belysning eller spabad. Takhöjden är ca 120 cm.
Jag planerar för sju grupper.
Grupp 1 är ett 2-vägsuttag som avsäkras med 10a. Uttaget kommer använas till diverse förbrukare som idag används periodvis.
Grupp 2 är en 3-fasgrupp som avsäkras med 3x10a. Eftersom jag vill styra varmvattenberedaren med ett z-wave relä behöver jag en kontaktor. Relät och kontaktorn monteras där varmvattenberedaren ska stå.
Grupp 3 är ett 1-vägsuttag som avsäkras med 10a. Jag vill ha bevattningspumpen i en egen grupp. Pumpen kopplas idag in med stickpropp.
Grupp 4 är en belysningsgrupp som avsäkras med 6a.
Grupp 5 är bara en kopplingsdosa. Ledarna avslutas med hattar i dosan. Jag vill enkelt i framtiden kunna koppla in ytterligare uttag, belysning eller något annat. Avsäkras med 10a
Grupp 6 är en 3-fasgrupp som avsäkras med 3x16a. Tänker att det är bra att instalera ett 3-fasuttag.
Grupp 7 är ett 2-vägsuttag som avsäkras med 10a. Uttaget kommer användas till diverse förbrukare som idag används periodvis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Synpunkter mottages tacksamt.