H hempularen skrev:
En grupp är mer än säkringen. Se det mer som en ”grupp” av trådar som matar något. Ex. Ett antal lampor (enfasgrupp) eller en maskin (ev. trefasgrupp).
Därmed kan en grupp ha mer än en säkring.
Men om man börjar med trefasgrupper så är det väldigt viktigt att man förstår lite ellära. Förutsättningen för att kunna dela på nollan är att det är olika matande faser, annars blir det brand. Och så behöver man hålla sig till god standard, så det blir tydligt att det är en flerfasgrupp, missförstånd om det kan orsaka olyckor senare. Ex. att man inte bryter alla säkringarna vid arbete med gruppen.
Men kan olika elektriker tycka olika om vad som räknas som grupp då eller blir det som självklart för såna vad som hör till vilken grupp? Hur många grupper kan man säja den här röran är? Handskriven lista över elinstallationer i olika rum på rutigt papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral med flera säkringsgrupper och föråldrade proppar, fråga om indelning av grupper.
Skapa konto
Elcentral med flera säkringsgrupper och föråldrade proppar, fråga om indelning av grupper.
Skapa konto

Inte supertydligt. Men det ser ut som du har 8 enfasgrupper, som ligger till vänster. Sedan har du en trefasgrupp till spisen (säkringarna ligger under varandra) en uppdelad trefasgrupp (11) och en trefasgrupp till värmepumpen.

Den uppdelade trefasgrupoen ser lite märklig ut. Normalt bör en sådan ”höra ihop”, alltså driva liknande saker. Stolpe tolkar jag som något utomhus?

H hempularen skrev:
Den uppdelade trefasgrupoen ser lite märklig ut. Normalt bör en sådan ”höra ihop”, alltså driva liknande saker. Stolpe tolkar jag som något utomhus?
Nu börjar jag förstå mer o mer, tack tack! Räknas det inte som 7 enfasgrupper då för har inget på säkring 7?
Du har helt rätt med stolpen,den är utomhus! Det är den som gör den uppdelade gruppen märklig alltså för dom andra två är ju till belysning o uttagen i respektive rum?

Om 11a -b - c är en trefasgrupp eller 3 enfasgrupper kan man inte med säkerhet säga innan man öppnat och tittat efter men troligen är det tre enfasgrupper. Märkningen av säkringarna kan ibland variera lite och i stället för att "märka om" hela centralen gör man 3 enfasgrupper och märker platserna som i 11a 11b 11c speciellt om man utnyttjar den del av centralen som ursprungligen var tänkt för trefasgrupper som enfasgrupper.

• Gilla
Islet
  • Laddar…
Min säkring 3 till altan har nog 2st faser om jag fattat rätt för uttagen är på hela tiden men belysning kan jag slå på inifrån med vridströmbrytare under centralen bara strömbrytare på altanen är på vill säga, det är bra tkr jag för då kan jag tända om jag vill ha fönsterbelysningen på t.ex under vintern utan att behöva gå ut men får det egentligen vara så då?

Jag tror att det handlar om samma fas men att det går en separat tändtråd (bruten fas) till belysningen och samma fas obruten till uttag.

E elmont skrev:
Jag tror att det handlar om samma fas men att det går en separat tändtråd (bruten fas) till belysningen och samma fas obruten till uttag.
Kan ju inte alla elektriska termer men tror jag förstår iaf, till dosan på altanen kommer det iaf en 4x1,5 kabel o det är spänning på två av dom om strömbrytare vid centralen är på annars bara en men det kallas kanske att det bara är en fas iaf trots 2 trådar men den ena kan brytas via en strömbrytare mellan centralen o dosan på altanen? Skruvar jag ur säkring bryts iaf båda.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Den ena tråden är troligtvis en tändtråd, alltså en bruten fas.

• Gilla
Islet
  • Laddar…
Det här med "samhörighet" vid uppdelning är väl mer en god praxis än föreskrift? Hittar t ex inga krav på det i SS 436 40 00, men det kan vara jag som läser dåligt.
Tycker (som lekman) att märkningen är viktig.
Vid centralen: "Gr x Trefasgrupp med enfaslaster"
På kopplingsdosan: "Gr x Fördelningspunkt"

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.