2 064 läst ·
29 svar
2k läst
29 svar
Fler småhus behövs - men hindren är många
Sida 1 av 2
På konsumentens sida
· 3 420 inlägg
Trots ett stort behov av småhus är nybyggnationen rekordlåg, visar regeringens senaste delrapport.
Du kan läsa artikeln här: Fler småhus behövs - men hindren är många
Du kan läsa artikeln här: Fler småhus behövs - men hindren är många
Har idag kört genom delar av Stockholms kommun (Aspudden, Mälarhöjden) och konstaterat att det där byggts/har byggts på i mina ögon, små tomter. Ursprungstomt ca 1000 kvm, nu två på 500 kvm vilket är pyttelite i min värld men funkar det så funkar det. Vad jag då inte förstår är alla dessa fält och åkrar i min kommun, som bara är just fält och åker - ingen direkt odling, ingen boskap, bara fält. Där borde det gå att få till 20-30 villor och ändå ha känslan av öppenhet och land, en ändå ska det försökas tränga in parhus plus ett Attefall på 800 kvm.
Trots detta har vi katastrofalt få barn just nu och färre verkar det bli. Massnedläggningar av förskolor och skolor sker och kommer fortsätta ske.slothy skrev:
Frågan kan ställas varför ingen skaffar barn? Är det för att man sitter fast i sin hyrestvåa utan möjlighet att ens spara ihop till kontantinsatsen på femmiljonersvillan, som ju är vad en villa kostar nära där jobben finns.
Är väl lite som bostadsbrist som det tjatats om i många år. Bara för att folk står i kö till attraktiva hyresreglerade lägenheter i centrala lägen i storstäder, trots att de redan har en bostad betyder det inte det det finns för få eller små lägenheter. Vi har länge haft flest kvm/person i Europa men ändå bostadsbrist...
Lite på samma sätt tänker jag att om alla får önska hur de bor är det väl ingen som vill höra ynglingen under ha efterfest när krogen stängt eller hur grannen går på toaletten och det brusar i rören. Möjligen finns det vissa som inte störs när de hör hur de ligger med varandra i våningen ovanför, men det torde vara undantag.
Kontentan av raljerandet är väl att om man får önska så bor man i villa, centralt, avskilt, billigt på gränsen till gratis, nära naturen, nära till restauranger och nöjen och med en hyresvärd som fixar allt som kan tänkas gå fel med boendet.
Det är svårt att hitta, jag har letat. Men vi får alla kompromissa, om vi inte känner kungen och får hyra ett hus billigt på Djurgården i Stockholm
Lite på samma sätt tänker jag att om alla får önska hur de bor är det väl ingen som vill höra ynglingen under ha efterfest när krogen stängt eller hur grannen går på toaletten och det brusar i rören. Möjligen finns det vissa som inte störs när de hör hur de ligger med varandra i våningen ovanför, men det torde vara undantag.
Kontentan av raljerandet är väl att om man får önska så bor man i villa, centralt, avskilt, billigt på gränsen till gratis, nära naturen, nära till restauranger och nöjen och med en hyresvärd som fixar allt som kan tänkas gå fel med boendet.
Det är svårt att hitta, jag har letat. Men vi får alla kompromissa, om vi inte känner kungen och får hyra ett hus billigt på Djurgården i Stockholm
Ja visst, alla är bortskämda och gnälliga. Men fakta är att det föds alldeles för få barn! Kalla det vad du vill men vi måste hitta sätt att göra unga vuxna så pass tillfreds med sin situation att de börjar födas barn igen.P Perplexus skrev:Är väl lite som bostadsbrist som det tjatats om i många år. Bara för att folk står i kö till attraktiva hyresreglerade lägenheter i centrala lägen i storstäder, trots att de redan har en bostad betyder det inte det det finns för få eller små lägenheter. Vi har länge haft flest kvm/person i Europa men ändå bostadsbrist...
Det är svårt att hitta, jag har letat. Men vi får alla kompromissa, om vi inte känner kungen och får hyra ett hus billigt på Djurgården i Stockholm![]()
Sant. Jag verkligen avskyr förtätningen. Men barn ärver väl, sen styckar de av tomen och säljer då värdet på marken i närförort är högt. Men det är tråkigt. Finns i princip inga privata tomter alls i dessa områden. Sen ska det börja tryckas in flerfamiljehus i klassiska villaområden.Maria T skrev:
Har idag kört genom delar av Stockholms kommun (Aspudden, Mälarhöjden) och konstaterat att det där byggts/har byggts på i mina ögon, små tomter. Ursprungstomt ca 1000 kvm, nu två på 500 kvm vilket är pyttelite i min värld men funkar det så funkar det. Vad jag då inte förstår är alla dessa fält och åkrar i min kommun, som bara är just fält och åker - ingen direkt odling, ingen boskap, bara fält. Där borde det gå att få till 20-30 villor och ändå ha känslan av öppenhet och land, en ändå ska det försökas tränga in parhus plus ett Attefall på 800 kvm.
Menar inte att alla är bortskämda och gnälliga, utan mera att som man frågar får man svar. Klart många vill bo i villa om man frågar, men hade de velat det tillräckligt hade de redan gjort det.RoTe skrev:
Ser inte problemet med för få barn. Generellt föds färre barn ju bättre tillvaron är för folk. Hög utbildning och eget självbestämmande är bra grejer.
Oroar mig inte för att mänskligheten ska gå under direkt. Och gällande hur det ska gå för en åldrande befolkning utan större tillväxt av unga får vi väl hoppas på nån slags trevliga robotar. Ser inte fram emot robotarna men heller inte på att en motvillig ungdom på minimilön skulle torka mig i rumpan...
Det är en myt. Trots att sydkorea har en enorm befolkning är de på väg att dö ut inom bara några generationer pga att det föds för få barn. Finns flera bra dokumentär om detta på Youtube. Samma gäller i flera delar av Europa.F fribygg skrev:
Är det så hemskt i så fall? Om en viss befolkninsgrupp på grund av frivilliga val inte för sina gener vidare? Det finns ju nog med krig och folkmord att motverka, att människor och folk angrips är förkastligt.Erik JS skrev:
Men om alla ska föra sina gener vidare, om vi ständigt ska bli fler slutar det ju definitivt i katastrof. Är inte emot att folk skaffar barn men är inte orolig för att varken Sverige eller världen ska gå under pga för få födda. Inte orolig för bostadsbrist heller.