Undrar om det finns fler här som jag, som för stunden kommer på en briljant idé men som vid närmare eftertanke kommer på att det kanske inte var en så bra idé trotsallt... kanske till och med var det en jättedålig idé.. ja släng upp här isf, gärna hur ni löste det också sen! :)

Mitt bidrag, vi skulle bära upp gipsskivor till hela övervåningen och trapp-pinnen var ivägen, då vi jobbade med att få in skivorna medans barnen sov och innan det skulle börja regna så hade vi lite bråttom. Jag som inte är så stark, ganska kort och tyckte skivorna var jobbiga och otympliga kom på en "jättebra" idé, vi sågar av trapp-pinnen!
Sambon sneglade på mig och undrade om jag tappat det helt och med en hel del övertalning om att det säkert är jättelätt o göra en ny så gick han och hämtade sågen...hehe..
(vi vill ändå inte ha räcket som tillhör och trapp-pinnen var riktigt fult utskarvad)

Hur vi nu löser detta framöver återstår att se, min idé är att göra en ny "pinne" förhand och använda den gamla som mall så att den passat in mellan trappstegen, hoppas bara det är så lätt som det verkar i mina tankar :)

IMG_1791.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Antalet timmar dagsljus minskar för varje dag som går här uppe i norr och snart kommer det vara kolsvart när man far till jobbet och när man far hem så man kommer i princip inte få "i sig" något dagsljus alls, och jag trivs inte särskilt bra utan dagsljus längre perioder men det är något man lärt sig att leva med här uppe... tills nu! (trodde jag)

Jag är väldigt ofta ute i garaget och meckar, bygger och pysslar och en idé började sakta växa fram för att råda bot på ljusbristen... en idé så briljant att jag tyckte det var konstigt att ingen gjort det tidigare (på gör-det-själv nivå).

Namnlös.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har ett enda fönster i garaget och det är in till ett tillbyggt kallförråd på andra sidan så finns inget fönster utåt men desto större möjligheter att utföra min idé, jag fick idén att man kan placera X antal starka fullspektrum lampor strategiskt på andra sidan fönstret (i förrådet) för att simulera dagsljus, detta skulle lysa genom någon form av väldigt transparent vit/blå duk för att simulera utomhus samt kompletteras med nån enklare MP3 spelare kopplad till nån billig högtalare som spelar fågerkvitter på loop.

Utan att gå in på detaljer kan jag sammanfatta resultatet med total besvikelse, men då har jag iaf fått den idén ur mitt system så inte helt bortkastad tid.
 
Mikael_L
Maximum Justice Attack skrev:
Antalet timmar dagsljus minskar för varje dag som går här uppe i norr och snart kommer det vara kolsvart när man far till jobbet och när man far hem så man kommer i princip inte få "i sig" något dagsljus alls, och jag trivs inte särskilt bra utan dagsljus längre perioder men det är något man lärt sig att leva med här uppe... tills nu! (trodde jag)

Jag är väldigt ofta ute i garaget och meckar, bygger och pysslar och en idé började sakta växa fram för att råda bot på ljusbristen...
Jag har ett enda fönster i garaget och det är in till ett tillbyggt kallförråd på andra sidan så finns inget fönster utåt men desto större möjligheter att utföra min idé, jag fick idén att man kan placera X antal starka fullspektrum lampor strategiskt på andra sidan fönstret (i förrådet) för att simulera dagsljus, detta skulle lysa genom någon form av väldigt transparent vit/blå duk för att simulera utomhus samt kompletteras med nån enklare MP3 spelare kopplad till nån billig högtalare som spelar fågerkvitter på loop.

Utan att gå in på detaljer kan jag sammanfatta resultatet med total besvikelse, men då har jag iaf fått den idén ur mitt system så inte helt bortkastad tid.
Jag kan berätta varför.
Ett normalt halvtaskigt upplyst garage har väl ca 100 lux i ljus, ett välupplyst ett som är en dröm att meka i har väl kanske 400-800 lux (då går det inte många kvadratmeter på varje lysrör).
Men dagsljus mitt på dagen en svagt mulen dag uppnår ibland 10.000 lux och i starkt solsken kan man få uppåt 100.000 lux. Så att imitera dagsljus fullt ut kräver kopiöst mycket ljus!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.