Så här gjorde jag med installation av renova och letti klammer. lite bökiga uttag att få raka då dom är ovala, allt är i plast, och kopplingsdosorna är runda, lite större än dom gamla som fanns förr, väldigt dyra uttag mot dom vanliga.

• Ett nyinstallerat ovalt vägguttag vid fotlisten i ett hörn av ett rum med vit vägg och grå matta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av ovala Renova-uttag med runda kopplingsdosor och Letti-klämmor på en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
K karkka skrev:
Så här gjorde jag med installation av renova och letti klammer. lite bökiga uttag att få raka då dom är ovala, allt är i plast, och kopplingsdosorna är runda, lite större än dom gamla som fanns förr, väldigt dyra uttag mot dom vanliga.
Jo, det är de men jag tycker de är avsevärt snyggare än motsvarande kvadratiska. Var lite deppig för utanpåliggande men på dina bilder var det riktigt snyggt :D

Tackar, jag är ju installatören av dem:D

Får man tiden på sig så går det att göra snyggt, med utanpåliggande kabel. Därför jag laddade upp bilderna.

Renova finns ju i Vitt, svart och grå, men det kanske du visste.

K karkka skrev:
Tackar, jag är ju installatören av dem:D

Får man tiden på sig så går det att göra snyggt, med utanpåliggande kabel.

Renova finns ju i Vitt, svart och grå, men det kanske du visste.
Ja. De svarta tycker jag är väldigt snygga men då vi inte tänkt bo här mer än ca 5 år så vill vi inte sätta in sånt som köpare ev stör sig på, så det blir vitt

okej, men frågan är ju om dom vill ha Renova sen, vad jag vill ha sagt är att man kan ju aldrig veta.

A Asli skrev:
Ja. De svarta tycker jag är väldigt snygga men då vi inte tänkt bo här mer än ca 5 år så vill vi inte sätta in sånt som köpare ev stör sig på, så det blir vitt
Renovera inte för någon annan. Det är ni som ska bo där, fem år är ganska lång tid. Våra fem år,som det skulle bli i huset, är snart 18 år.... Vill ni ha svarta så köp svarta!

• Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
tommib
K karkka skrev:
Snyggt! Jag är dock inte fördjust i Renova, bl.a. av anledningen som man ser i din första bild. Det är svårt att få till kabelinföringen snyggt på en apparat som måste monteras dikt an mot foder/list. Problemet syns även i guggens inlägg (#15) med en mindre porslinsapparat. Kunden ville säkert ha det så här men jag undrar om det ändå inte hade varit snyggare att sätta apparaten 5-10 cm från fodret och göra två 90-gradersböjar in i sidan av apparaten, på samma sätt som det är gjort på den andra bilden (fast i underkant då).

TS, en välgjord utanpåliggande installation är inget att skämmas för men det är förstås lite mer pyssel om man behöver ta bort lister eller tapetsera om.

• Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Japp, det är alltid ett val man gör, när man gör installationer, det här var första gången jag monterade Renova grejer, sen har man inte tiden att funderar ut massa olika lösningar, tid kostar pengar. Det här var en lokal som kommunen ägde. Andra bilden faller det naturligt med kabeln då uttagen sitter på standard höjd.

tommib
Äh det är ju en liten detalj bara, men som sagt en av anledningarna till att just jag inte gillar Renova.

Jag har några Renova som utanpåliggande och det jag inte gillar är att de blir så höga och bulkiga med deras bakstycke som man använder för utanpåliggande. Har dem även som insänkta i ett annat hus och då tycker jag de är riktigt fina.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Tycker dom gamla backelit är snyggare dom är lite mindre i utförande men säkert inte godkända, eller?

Sen funderade jag varför dessa bara finns med infällda och förhöjningsram och inte för uttanpåliggande utförande som alla andra uttag. Dyrt att tillverka om uttagen inte är så populära?

J
G guggen skrev:
Jag har några Renova som utanpåliggande och det jag inte gillar är att de blir så höga och bulkiga med deras bakstycke som man använder för utanpåliggande. Har dem även som insänkta i ett annat hus och då tycker jag de är riktigt fina.
Håller med, Renova duger fint infällt, matchar Pello brytarna. Renovas infällda uttag med en brunn ser ut som de gamla 40-tals bakelit som jag av säkerhetsskäl bytt. Men utanpåliggande är Renova en besvikelse, har en brytare så - blir ingen mer! Uttag har jag ett par tvåbrunniga Renova utanpåliggande, funkar men det finns mer slimmade fyrkantiga som bara är för utanpåliggande som jag nog skulle överväga om jag fick göra om det...

K karkka skrev:
Tycker dom gamla backelit är snyggare dom är lite mindre i utförande men säkert inte godkända, eller?

Sen funderade jag varför dessa bara finns med infällda och förhöjningsram och inte för uttanpåliggande utförande som alla andra uttag. Dyrt att tillverka om uttagen inte är så populära?
Jag har ett helt hus med gamla bakelit uttag. De är alla S-märkta så de skall vara godkända. Bara att ta isär och smörja upp så funkar det fint i 50 år till :). Dock mycket svårt att få tag på gamla jordade och hela uttag. De nya tyska (som bla Gysinge och byggfabriken säljer) är tyvärr ofta av tunn/klen bakelit och går sönder.

J
Uttagen brukar oftast inte vara petskyddade. Har man barn hemma tycker jag man bör byta dem. Brytarna däremot brukar vara ypperlig kvalitet, de behåller jag åxå, tyvärr är det redan bytt till modernare på många ställen...

Okej. Tänkte om det är godkännt att montera vid ombyggnation/utökning av elanläggningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.