Jag tog en firman för att måla garagegolvet med Hagmans EP-V epoxifärg och det blev flammigt och helt matt. Det finns vissa bitar med blank yta, men 90% är matt. Vad ni tror det beror på och möjlig lösning?

Lite bakgrund: Det befintlig betonggolvet hade gammal sliten färg (det mesta var borta) och några sprickor så lite prepp var nödvändigt. Firman gjorde följande:

- Slipade bort all gammal färg och jämnade ut golvet.
- Spacklade med epoxispackel.
- Målade två lager med Hagmans EP-V där det gick ca 20 timmar mellan målningarna.
- Resultat: Matt och flammigt. Förutom vissa delar som är blanka.

Luftfuktigheten var ca 69% och temperaturen inne i garaget var ca 17 grader. Det finns ingen golvvärme eller liknande under golvet. Ventliation är självdrag med öppen ventil ut. Målarna tyckte inte vi behövde öppna nått fönster på glänt under natten (undrar om det detta bidrog till misslyckade resultatet)

När jag påpekade resultatet så verkade inte firman pusha tillbaka på att jag förväntade mig ett blankt golv (flammigheten är inte kul men sekundärt problem). De förslog att de kan måla med Hagmans Klarlack EP-V. Detta kommer ju inte fixa det flammiga med får iaf en tålig och lättstädad yta.

Tycker ni man ska måla med ett till lager färg (och då se till att det är ordentligt ventilerat) så man kan få bättre resultat utan flamighet och blank yta?
Eller bara köra med klarlack som de förslår och slicka sina sår?

• Matt och flammigt garagegolv målat med Hagmans EP-V epoxifärg, med viss blank yta; sladd och stövlar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Matt och flammigt garagegolv målat med epoxifärg, fläckvisa blanka partier. Väggar och hyllor i bakgrunden, dammsugare på golvet.
    Skapa konto
  • Bild på garagegolv med epoxifärg; en del är blank medan majoriteten av ytan är matt och flammig. Texter markerar "Blank liten yta" och "Resten matt".
    Skapa konto
E Em78 skrev:
Målarna tyckte inte vi behövde öppna nått fönster på glänt under natten
Åtminstone på denna punkt så har de frångått appliceringsinstruktion

"Sörj för god ventilation så att vattnet avgår innan färgen härdar. Vid luftfuktighet över 85% kan matt och flammig yta uppstå"

Låter inte helt osannolikt att fuktigheten har ökat från 69 till 85% under natten

• Gilla
Em78
  • Laddar…
ja, misstänker samma. Andra saken kan vara att de blandade lite slarvigt med komponenterna.... suck.

• Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
Firman kommer ut och ska måla ett nytt lager med EP-V färgen så hoppas det funkar. Ska se till att de blandar färgen ordentligt, inget handjagande med en liten pinne i 30 sek! Och att vissa fönster är något öppna och potentiellt ha igång en avfuktare. Kan inte ta några chanser 😅

Skickar en uppdatering imorgon med bilder ifall nån är intresserad (och är i samma situation)

• Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
Golvet målades om igår och detta blev reslutatet. Äntligen blankt! Tyvärr är det inte så slätt, känns som det beror på hur det målades med rollern men just nu är jag mest glad att det är blankt.

Värt att nämnas att fönstren var öppna på glänt (och även garagedörren) samt att jag hade en avfuktare igång hela natten.

• Nymålat och blankt golv med lite ojämn yta, sägs bero på målning med roller. Fönster och garagedörr öppna, avfuktare använd.
    Skapa konto
  • Nymålat golv med ojämnheter och en avfuktare placerad i ett hörn, några fönster är glänt och dörren står på glänt.
    Skapa konto
E Em78 skrev:
ja, misstänker samma. Andra saken kan vara att de blandade lite slarvigt med komponenterna.... suck
E Em78 skrev:
Golvet målades om igår och detta blev reslutatet. Äntligen blankt! Tyvärr är det inte så slätt, känns som det beror på hur det målades med rollern men just nu är jag mest glad att det är blankt.

Värt att nämnas att fönstren var öppna på glänt (och även garagedörren) samt att jag hade en avfuktare igång hela natten.
👍

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.