Har problem med att fogarna blir flammiga i färgen. Grundfärgen är "silver" (Ardex silvergrå) men på många ställen blir fogen betydligt ljusare. Hoppas att det framgår av bilden vad jag menar. Det är de ljusa partierna som jag upplever som "felaktiga" ( bilden ger kanske sken av annat men om man tittar på hela väggen är det den ljusa som avviker)
Inget annat än vanligt kallt kranvatten har använts. Vi har inte speciellt mycket kalk i vattnet (kommunalt)
Någon som vet varför det blir såhär ?
Inget annat än vanligt kallt kranvatten har använts. Vi har inte speciellt mycket kalk i vattnet (kommunalt)
Någon som vet varför det blir såhär ?
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 704 inlägg
Syra av dem med klinkerrent/fosforssyra så "löser" det sig. Kalken sitter i ytan. Glöm ej att vattenmätta fogarna INNAN du syrar.
Produkter som diskuteras: "klinkerrent"
Paket för rena fogar
Fogrengöringsmedel + fogborste
349 kr inkl moms
408 kr
Läs mer
Du kan alltid ringa till Ardex och fråga vad dom tycker, jag upplever att Ardex alltid tar hand om sina kunder på bästa sätt. Tel nr Ardex 08-55631550
Tack för era svar.
Har kontaktat Ardex och de misstänkte att vi använt för mycket vatten när plattorna tvättades. Han sa också att man i mesta möjliga mån ska försöka undvika vatten i fogen när man tvättar plattorna, något som tydligen skiljer sig åt jämfört med "hur det var förr" då man öste vatten över både fog och platta
Enligt killen jag pratade med kan det hända att färgen utjämnas efter ett par veckor och han ville att jag skulle lugna mig ett tag innan vi ger oss på och försöker åtgärda.
Om färgen fortfarande är flammig efter ett par veckor skulle jag testa att putsa fogen med klinkerolja enligt honom. Gör tydligen att fogen mörknar något men hellre lite mörkare och jämn än som den är nu.
/Anders
Har kontaktat Ardex och de misstänkte att vi använt för mycket vatten när plattorna tvättades. Han sa också att man i mesta möjliga mån ska försöka undvika vatten i fogen när man tvättar plattorna, något som tydligen skiljer sig åt jämfört med "hur det var förr" då man öste vatten över både fog och platta
Enligt killen jag pratade med kan det hända att färgen utjämnas efter ett par veckor och han ville att jag skulle lugna mig ett tag innan vi ger oss på och försöker åtgärda.
Om färgen fortfarande är flammig efter ett par veckor skulle jag testa att putsa fogen med klinkerolja enligt honom. Gör tydligen att fogen mörknar något men hellre lite mörkare och jämn än som den är nu.
/Anders
OK, får hoppas på det ..... körde du också med Ardex ?thaman skrev:
Vi körde ytterligare en kvadratmeter igår, instruktionerna för blandningsförhållande följdes till 100%. Använde bara lite vatten till rengöring av plattorna och var noga med att inte få vatten i fogen.
Resultat: Exakt samma som det första, dvs fogen blir fortfarande flammig.
Verkar ju kvitta hur man gör >
Får väl gå över fogarna med vinkelslipen när vi är klara
Är det stor skillnad mellan tillverkare på fog ?
Har läst mycket positivt om Ardex och alla de andra grejorna jag köpte (tätskikt, utjämningsmassa mm) fungerade perfekt. Ardex är ju knappast nåt budgetalternativ men kanske är fogmassa en svag sida hos dem ?
Någon som har testat olika tillverkare och kan ge ett utlåtande?
Vi planerar ytterligare en toalett om något år och plus detta så kommer köket förr eller senare, man kanske bör undersöka marknaden mer noggrant tills dess.
/Anders
;D (nu vet du att det var mycket skoj i mitt tidigare inlägg så ett lite mer seriöst inlägg kommer nedan)
)
Ja, de fogar jag sett har varit "bra". Skulle de va dåliga bara för att det är ett nybygge och jag inte gör det själv? (Skulle de vara väldigt dåliga kan vi och bes.mannen säga "gör om".)
Jag minns att vi hade lite av ert fenomen i vårt badrum som blev renoverat men flammigheten blev utjämnad med tiden, och nu tänker man inte på det, så ha lite is i magen och avvakta innan du går och gör något med kemikalier som kanske "avverkar" på dina fogar.
Ring eller besök Svenska kakel i Fosie, de har varit mycket kunniga och hjälpsamma, de kanske kan rådge.
För övrig får du snart ett mail med en länk till lite utebilder på nybygget och nya vårbilder på Bertonen.
Vi får se till att träffas och titta på fogar ;D
De fogar vi pratar om hemma är mer av arten "foglossning" men det tar vi en annan gång.
Ja, de fogar jag sett har varit "bra". Skulle de va dåliga bara för att det är ett nybygge och jag inte gör det själv? (Skulle de vara väldigt dåliga kan vi och bes.mannen säga "gör om".)
Jag minns att vi hade lite av ert fenomen i vårt badrum som blev renoverat men flammigheten blev utjämnad med tiden, och nu tänker man inte på det, så ha lite is i magen och avvakta innan du går och gör något med kemikalier som kanske "avverkar" på dina fogar.
Ring eller besök Svenska kakel i Fosie, de har varit mycket kunniga och hjälpsamma, de kanske kan rådge.
För övrig får du snart ett mail med en länk till lite utebilder på nybygget och nya vårbilder på Bertonen.
Vi får se till att träffas och titta på fogar ;D
De fogar vi pratar om hemma är mer av arten "foglossning" men det tar vi en annan gång.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 704 inlägg
Tydligen läser ingen relevanta inlägg eller rådfrågar plattsättare. Det gjorde jag när jag skulle lära mig plattsätta själv och avsyrning är en vanlig åtgärd efter fogning. Framför allt vid golvfogning då fogen blandas med mer vatten.
Fosforsyra "avverkar" inte ens mätbart, den förbrukas vis reaktionen med kalkfläckarna. Det är klart; går du på med saltsyra lär den ryka om fogarna, men det ju inte aktuellt. Fosforsyra är bara något starkare än ättiksyra (som också går att använda). Det är alltså inte förenat med någon som helst risk att "syra av". Kör i vind, men räkna med att upprepa behandligen ett par gånger.
Ledsen Johan att jag inte insåg att ditt inlägg var ett relevant inlägg, dock har du fel i att jag ine skulle ha läst det 
Ordet "kanske" samt att jag rådde Anders att kontakta yrkesfolk borde inte tolkas som om jag Vet att det är så.
Anders är en klok man och har antagligen redan förhört sig på andra håll också än bara på ett forum där folk kan och får yttra sig ganska fritt.
Ha en bra dag.
(Krya på dig CB)
Ordet "kanske" samt att jag rådde Anders att kontakta yrkesfolk borde inte tolkas som om jag Vet att det är så.
Anders är en klok man och har antagligen redan förhört sig på andra håll också än bara på ett forum där folk kan och får yttra sig ganska fritt.
Ha en bra dag.
(Krya på dig CB)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden