Hej

Jag har en flammig platta efter rengöring av spishällen. Vad tror ni det är och hur kan man lyckas få bort det? Har testat med bikarbonat, Mr Muscle och liknande men inget tycks hjälpa.

• Närbild på en spishäll med en flammig, rengjord yta och synliga märken på den nedre högra plattan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle rekommendera ett polerande rengöringsmedel. Det finns medel som specifikt kallar sig hällrengöring. Sedan finns mer generella som till exempel cif. Biter inte det kan man prova med stålull.

• Gilla
johannsy
  • Laddar…
En glashällsskrapa tar bort det där.

• Gilla
Claes Sörmland och 6 till
  • Laddar…
Vad rekommenderar Siemens? Bruksanvisning eller kundtjänst bör kunna svara.

Stålull riskerar att göra saken värre.

• Gilla
johannsy
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
En glashällsskrapa tar bort det där.
Funkar det även om det inte känns som brända matrester?

tommib
Ja. Jag hade en liknande situation med min häll och blev förvånad över hur bra det fungerade trots att det inte kändes som att något var fastbränt.

Framför allt skadar det inte hällen.

• Gilla
johannsy
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ja. Jag hade en liknande situation med min häll och blev förvånad över hur bra det fungerade trots att det inte kändes som att något var fastbränt.

Framför allt skadar det inte hällen.
Och det lilla som blir kvar tar rengöringsmedlet sedan bort. Vår häll ser ut som ny varje gång vår RUT varit här. Vi kan få det bra, hon får det perfekt varje gång. Övning ger färdighet. Och hon övar flera gånger om dagen...

• Gilla
johannsy
  • Laddar…
Okej, så medel och glashällsskrapa? Eller kan man skrap utan medel på en våt yta?

Jag kör Svinto, det fungerar klockrent. Men man får gnugga ganska mycket. Detta gör jag Max 1 gång per år. Många säger/ tror att det repar. Men det gör det ej. Har en Borsch induktion som är ca 15 år. Fungerar således på min, men kan ej garantera att den funkar på andra märken.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J johannsy skrev:
Okej, så medel och glashällsskrapa? Eller kan man skrap utan medel på en våt yta?
Jag kör med
1) hällskrapa
2) "hällrengöring" och "polering"
3) om "inte ren" gå till #1
4) klar

• Gilla
tommib
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kör med
1) hällskrapa
2) "hällrengöring" och "polering"
3) om "inte ren" gå till #1
4) klar
Något hällrengöring och polering du rekommenderar?

Jag har kört med Mr Muscle hällrengöring under många år.

Blir som ny och lägger också på ett litet skydd så det inte bränner fast nytt lika snabbt.

Nu har jag testat era tips utan framgång. Hällskrapa och hällrent flertalet gånger men inget försvinner. Tips?

Dede77 Dede77 skrev:
Jag har kört med Mr Muscle hällrengöring under många år.

Blir som ny och lägger också på ett litet skydd så det inte bränner fast nytt lika snabbt.
Den är bra, Vi har kört med några olika, men vår städerska kör med vanlig CIF Cream med gott resultat också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.