Under en service igår påtalade teknikern att frånluftsfläkten inte startade upp som den skulle och att tillufts fläkten har ett missljud som är oroväckande. Idag har de frånluftsmotorn stannat helt och går inte att snurra igång.

Offert för byta av två motorer landar på ca 13800. Aggregatet driftsattes 2018 och trots serviceavtal finns ingen garanti.

Tre frågor dyker genast upp i huvudet. Är det rimligt att bägge fläktarna lägger av inom 6 år?
Vad är anledningen till att de stannar? Är det motorerna eller kan man ha tur att det är lagren som är kassa. Om det är de, kan man då byta dem själv på denna modellen?
Tre, hur svårt är det att byta motorerna själv om man i alla fall är halvhändig?
 
  • Gilla
Sveden111
  • Laddar…
Problemet löst - i alla fall tillfälligt.

Smålänningen inuti mig satte igång direkt när offerten kom. Om det inte framgått tidigare så är jag inte någon fläktexpert så jag finkammade detta forum och Youtube efter information men hittade ingen bra genomgång för just min fläkt men dock för några liknande.

Ett samtal med firman jag köpt aggregatet och som har servat det under dessa år (en onödig utgift då det tydligen inte alls påverkade någon typ av garanti, men ändå bra eftersom jag inte alltid är så bra på att sköta saker som tex filterbyten) gav att de hade fått in några liknade fall med havererade fläktar som enligt även dem lagt av lite för tidigt. Gissningen från deras sida var att det var ett kullager som gett upp men att de inte bytte dem pga att det var svårt att från deras håll garantera livslängden på reparationen.

De kunde dock inte berätta vilken typ av kullager som satt i fläktarna utan hänvisade mig till FläktGroups, även de gissade på lagren men hade inte heller de koll på vilka som satt i deras fläktar utan hänvisade mig till fläktleverantören. De i sin tur meddelade att fläkten är kundspecifik för FläktGroups så de kunde inte lämna någon information heller - Moment 22.

Eftersom jag inte hade något att förlora så var det bara att klättra upp på vinden och montera ur fläktarna för att se om jag kunde göra något själv.

Mycket riktigt så var det yttre kullagret helt slut och kulorna ramlade ut i samma sekund som jag tog bort skyddslocket.

Eftersom jag inte heller kan något om att byta kullager så tog jag mig till en verkstad som lagar generatorer och startmotorer i Malmö för att få lite handräckning. Jag fick då hjälp med att separera motorn från fläktdelen som hade kärvat ihop rätt bra. Tryggt att ha en expert som vet var man kan trycka och bända och var man ska vara försiktig.

Kullagrets modell indentifierades med de hade inte några på lager så jag tog med mig delarna och satte mig i bilen och googlade. Det visar sig att en av Clas Ohlsons butiker i Malmö hade precis 4 kullager tillverkade av SKF i lager för den digra kostnaden av 59kt/st.

Väl hemma så flöt allt på och efter en testkörning så gick fläkten igång som en klocka.

Eftersom det var ett litet missljud även i den andra fläkten så passade jag på att byta bägge lagren i den också med tyst resultat.

Tidsåtgång: Två dagar med faktasök, (de)monteringsarbete, verkstadsbesök och inköp av lager.

Kostnaden Lager: 240kr
Låsringstång: 100 kr


Beskrivande bilder kommer i ett kommande inlägg!
 
  • Gilla
Netmotluj och 4 till
  • Laddar…
L likblek skrev:
Problemet löst - i alla fall tillfälligt.

Smålänningen inuti mig satte igång direkt när offerten kom. Om det inte framgått tidigare så är jag inte någon fläktexpert så jag finkammade detta forum och Youtube efter information men hittade ingen bra genomgång för just min fläkt men dock för några liknande.

Ett samtal med firman jag köpt aggregatet och som har servat det under dessa år (en onödig utgift då det tydligen inte alls påverkade någon typ av garanti, men ändå bra eftersom jag inte alltid är så bra på att sköta saker som tex filterbyten) gav att de hade fått in några liknade fall med havererade fläktar som enligt även dem lagt av lite för tidigt. Gissningen från deras sida var att det var ett kullager som gett upp men att de inte bytte dem pga att det var svårt att från deras håll garantera livslängden på reparationen.

De kunde dock inte berätta vilken typ av kullager som satt i fläktarna utan hänvisade mig till FläktGroups, även de gissade på lagren men hade inte heller de koll på vilka som satt i deras fläktar utan hänvisade mig till fläktleverantören. De i sin tur meddelade att fläkten är kundspecifik för FläktGroups så de kunde inte lämna någon information heller - Moment 22.

Eftersom jag inte hade något att förlora så var det bara att klättra upp på vinden och montera ur fläktarna för att se om jag kunde göra något själv.

Mycket riktigt så var det yttre kullagret helt slut och kulorna ramlade ut i samma sekund som jag tog bort skyddslocket.

Eftersom jag inte heller kan något om att byta kullager så tog jag mig till en verkstad som lagar generatorer och startmotorer i Malmö för att få lite handräckning. Jag fick då hjälp med att separera motorn från fläktdelen som hade kärvat ihop rätt bra. Tryggt att ha en expert som vet var man kan trycka och bända och var man ska vara försiktig.

Kullagrets modell indentifierades med de hade inte några på lager så jag tog med mig delarna och satte mig i bilen och googlade. Det visar sig att en av Clas Ohlsons butiker i Malmö hade precis 4 kullager tillverkade av SKF i lager för den digra kostnaden av 59kt/st.

Väl hemma så flöt allt på och efter en testkörning så gick fläkten igång som en klocka.

Eftersom det var ett litet missljud även i den andra fläkten så passade jag på att byta bägge lagren i den också med tyst resultat.

Tidsåtgång: Två dagar med faktasök, (de)monteringsarbete, verkstadsbesök och inköp av lager.

Kostnaden Lager: 240kr
Låsringstång: 100 kr


Beskrivande bilder kommer i ett kommande inlägg!
Hej!
Jag misstänker att vi har samma problem med vårt system. Tror vi till och med installerade det samma år faktiskt. För drygt ett år sedan så fick vi byta kretskortet, som bara det kostade drygt 6000:- Kollade då i vår hemförsäkring och den täckte faktiskt drygt halva slutnotan då.
Men nu är det dags igen. Tidigt i våras lät det som om vi hade en helikopter i ventilationsrören. Sänkte vi effekten till lågt, så lät det ännu värre. Efter det så tror jag att frånluftsfläkten gav upp. Men i och med att värmen nu kommer på riktigt ute, så märker vi av att flödet inte funkar ö.h.t.
Tack för tipsen i ditt inlägg. Funkar ditt system fortfarande?

Anna-Karin på Svedvägen
 
S Sveden111 skrev:
Hej!
Jag misstänker att vi har samma problem med vårt system. Tror vi till och med installerade det samma år faktiskt. För drygt ett år sedan så fick vi byta kretskortet, som bara det kostade drygt 6000:- Kollade då i vår hemförsäkring och den täckte faktiskt drygt halva slutnotan då.
Men nu är det dags igen. Tidigt i våras lät det som om vi hade en helikopter i ventilationsrören. Sänkte vi effekten till lågt, så lät det ännu värre. Efter det så tror jag att frånluftsfläkten gav upp. Men i och med att värmen nu kommer på riktigt ute, så märker vi av att flödet inte funkar ö.h.t.
Tack för tipsen i ditt inlägg. Funkar ditt system fortfarande?

Anna-Karin på Svedvägen
Ja det fungerar fortfarande.

Fläktarna är enkla att bara lyfta ur (jag skruvade upp en hel del skruvar i onödan pga att jag inte tog mig tid att studera hur de var monterade.

Sen är det egentligen bara att ta isär fläktarna och knacka loss kullagren. På varje kullager står en beteckning och jag hittade dem på Claes Olsson.

Jag bytte på bägge fläktarna när jag ändå höll på trots att det egentligen bara var ett av två lager på frånluftsfläkten som gett upp

När man gjort det en gång så tror jag man klarar av den andra fläkten på under 30 minuter inkl kaffe / te valfri annan dryck.
 
  • Gilla
Netmotluj och 1 till
  • Laddar…
L likblek skrev:
Ja det fungerar fortfarande.

Fläktarna är enkla att bara lyfta ur (jag skruvade upp en hel del skruvar i onödan pga att jag inte tog mig tid att studera hur de var monterade.

Sen är det egentligen bara att ta isär fläktarna och knacka loss kullagren. På varje kullager står en beteckning och jag hittade dem på Claes Olsson.

Jag bytte på bägge fläktarna när jag ändå höll på trots att det egentligen bara var ett av två lager på frånluftsfläkten som gett upp

När man gjort det en gång så tror jag man klarar av den andra fläkten på under 30 minuter inkl kaffe / te valfri annan dryck.
Jag skickade PM
 
L likblek skrev:
Problemet löst - i alla fall tillfälligt.

Smålänningen inuti mig satte igång direkt när offerten kom. Om det inte framgått tidigare så är jag inte någon fläktexpert så jag finkammade detta forum och Youtube efter information men hittade ingen bra genomgång för just min fläkt men dock för några liknande.

Ett samtal med firman jag köpt aggregatet och som har servat det under dessa år (en onödig utgift då det tydligen inte alls påverkade någon typ av garanti, men ändå bra eftersom jag inte alltid är så bra på att sköta saker som tex filterbyten) gav att de hade fått in några liknade fall med havererade fläktar som enligt även dem lagt av lite för tidigt. Gissningen från deras sida var att det var ett kullager som gett upp men att de inte bytte dem pga att det var svårt att från deras håll garantera livslängden på reparationen.

De kunde dock inte berätta vilken typ av kullager som satt i fläktarna utan hänvisade mig till FläktGroups, även de gissade på lagren men hade inte heller de koll på vilka som satt i deras fläktar utan hänvisade mig till fläktleverantören. De i sin tur meddelade att fläkten är kundspecifik för FläktGroups så de kunde inte lämna någon information heller - Moment 22.

Eftersom jag inte hade något att förlora så var det bara att klättra upp på vinden och montera ur fläktarna för att se om jag kunde göra något själv.

Mycket riktigt så var det yttre kullagret helt slut och kulorna ramlade ut i samma sekund som jag tog bort skyddslocket.

Eftersom jag inte heller kan något om att byta kullager så tog jag mig till en verkstad som lagar generatorer och startmotorer i Malmö för att få lite handräckning. Jag fick då hjälp med att separera motorn från fläktdelen som hade kärvat ihop rätt bra. Tryggt att ha en expert som vet var man kan trycka och bända och var man ska vara försiktig.

Kullagrets modell indentifierades med de hade inte några på lager så jag tog med mig delarna och satte mig i bilen och googlade. Det visar sig att en av Clas Ohlsons butiker i Malmö hade precis 4 kullager tillverkade av SKF i lager för den digra kostnaden av 59kt/st.

Väl hemma så flöt allt på och efter en testkörning så gick fläkten igång som en klocka.

Eftersom det var ett litet missljud även i den andra fläkten så passade jag på att byta bägge lagren i den också med tyst resultat.

Tidsåtgång: Två dagar med faktasök, (de)monteringsarbete, verkstadsbesök och inköp av lager.

Kostnaden Lager: 240kr
Låsringstång: 100 kr


Beskrivande bilder kommer i ett kommande inlägg!
Kul o läsa denna tråd o bra jobbat! Hade du några beskrivande bilder kvar för ditt jobb? Jag har råkat ut för exakt för nästan exakt samma sak o garantin gäller tydligen inte för lagerproblem o bor även i Malmö. Än så länge går mina fläktar men frånluftsfläkten har ganska mycket missljud.
 
Richard Malmö Richard Malmö skrev:
Kul o läsa denna tråd o bra jobbat! Hade du några beskrivande bilder kvar för ditt jobb? Jag har råkat ut för exakt för nästan exakt samma sak o garantin gäller tydligen inte för lagerproblem o bor även i Malmö. Än så länge går mina fläktar men frånluftsfläkten har ganska mycket missljud.
Jadå jag försöker lägga upp i morgon. Räligt problem....
 
Hej,

Jag har missljud in min RDAF midi, och den ser ut att ha en liknande fläkt som minin enligt medföljande manual (RDAE-99-01-1, motor med fläkthjul, istället för RDAF-99..)
Och om någon som gjort själva övningen med att byta har råkat ta någon bild på själva momenten så får ni gärna posta även det. Är ju alltid skönt att veta ungefär vad man ger sig in på 😅
Skulle någon råka sitta på kullagrets beteckning för midin så tar jag förstås tacksamt emot även det 😊
Tack på förhand!
 
Redigerat:
R riddarns skrev:
Hej,

Jag har missljud in min RDAF midi, och den ser ut att ha en liknande fläkt som minin enligt medföljande manual (RDAE-99-01-1, motor med fläkthjul, istället för RDAF-99..)
Och om någon som gjort själva övningen med att byta har råkat ta någon bild på själva momenten så får ni gärna posta även det. Är ju alltid skönt att veta ungefär vad man ger sig in på 😅
Skulle någon råka sitta på kullagrets beteckning för midin så tar jag förstås tacksamt emot även det 😊
Tack på förhand!
Betäckningen ser du när du får loss kullagret, jag hade tur och mina fanns på Clas Olsson för några tior styck. Enkel men lite pillig operation. Jag använde mig av denna instruktionen tror jag men mina lager satt som berget så de krävde en del våld ..,
 
  • Gilla
riddarns
  • Laddar…
Richard Malmö Richard Malmö skrev:
Kul o läsa denna tråd o bra jobbat! Hade du några beskrivande bilder kvar för ditt jobb? Jag har råkat ut för exakt för nästan exakt samma sak o garantin gäller tydligen inte för lagerproblem o bor även i Malmö. Än så länge går mina fläktar men frånluftsfläkten har ganska mycket missljud.
Missade att svara. Löste det sig? Inte samma motor men denna filmen hade jag som hjälp också
 
  • Gilla
riddarns
  • Laddar…
L likblek skrev:
Missade att svara. Löste det sig? Inte samma motor men denna filmen hade jag som hjälp också [media]
Japp det löste sig. Bytte lager men tror jag skadade lageraxeln lite på grund av för mycket våld innan jag förstod hur man skulle plocka isär allt så hade lite missljud efter bytet också. Slutade med att jag fick en ny motor med lager på hemförsäkringen utan åldersavdrag o självrisken kvittades mot att jag gjorde installationen själv:)
 
  • Gilla
Pexie
  • Laddar…
Här är en bild på lagret så man kan se lagerbeteckningen + ett filmklipp från mitt fläktmek som kanske kan vara till nytta. Gällde RDAF Midi.
 
  • Kullager med märkning CCA05 10 247P W4SX42, del av fläktmekanik för RDAF Midi-projekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pexie och 1 till
  • Laddar…
Richard Malmö Richard Malmö skrev:
Här är en bild på lagret så man kan se lagerbeteckningen + ett filmklipp från mitt fläktmek som kanske kan vara till nytta. Gällde RDAF Midi.
Stort tack! 🤗
 
  • Gilla
Pexie och 1 till
  • Laddar…
R riddarns skrev:
Stort tack! 🤗
Richard Malmö Richard Malmö skrev:
Här är en bild på lagret så man kan se lagerbeteckningen + ett filmklipp från mitt fläktmek som kanske kan vara till nytta. Gällde RDAF Midi.
Tack för utförlig info gällande lagerbyte i RDAF- fläktar!

Jag har haft samma lager- haveri två gånger nu, på min Villamaster RDAF Midi som jag installerade 2020.
Mycket dålig hållbarhet på dessa!!!!

Lagren i den första fläkten rasade efter 3 år, och nu efter 5 år rasade lagren i den andra fläkten.
Första gången fick jag tag på en komplett fläkt till bra pris.

Nu kostar En komplett fläkt 5000 SEK :O(

Rev nu isär mina två havererade fläktar, och ska byta lager i dessa.
Frågan är om man ska installera 2RS lager istället för 2Z - Ska fundera på detta!


MVH
Pexi
 
  • Gilla
likblek
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.