Jag har en vattenburen fläktkonvektor i källaren som värmt hur bra som helst tills jag bytte bergvärmepump. Nu blir inloppsröret varmt men ut blir det iskallt, har provat att lufta men det är ingen luft i. Hur ska man gå vidare? Vad kan det bero på?

Vad var det för värmepanna innan?

Demmpa Demmpa skrev:
Vad var det för värmepanna innan?
Hade en IVT Greenline C8 från 1998, nu sitter det en Daikin Altherma geo 3 8Kw.

Nu börjar det komma lite värme när jag drog upp framledningstempen till 45grader, känns inte som den ska behöva vara så varm för att det ska kännas att det värms i rummet. Så tror jag inte det var med den gamla bergvärmepumpen.

kpm du fram till något fel ? Daikin har ett läge för fläktkonvektorer då går cirkulationspumpen fortare.
Jag hatar deras menyer så får inte på det läget själv.

ClasseClas
H hedstrom skrev:
Nu börjar det komma lite värme när jag drog upp framledningstempen till 45grader, känns inte som den ska behöva vara så varm för att det ska kännas att det värms i rummet. Så tror jag inte det var med den gamla bergvärmepumpen.
Det var en diskussion om just detta tidigare på forumet och då var problemet att det sitter en termostat (tänk kylartermostat) i konvektorn som kräver en viss framledningstemperatur. Kolla noga om/hur den kan justeras eller kopplas förbi.

Så länge det är ganska hög framledningstemperatur värmer den som den ska och det blir nästan för varmt 😀 jag har bergvärmepumpen inställd på fläktkonvektor då jag tyckte det var alldeles för dålig cirkulation annars.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.