Hej,

Är det någon som kan tipsa mig om en lämplig fläktkonvektor för kyla.

På bilden nedan är sovrummet (som ska kylas) det svarta och vinröda rummet och loftet (till vänster) det där man bara ser ekparketten (bakom den vinröda väggen). Jag tänker mig att fläktkonvektorn ska vara placerad på loftet men att både till och frånluften ska vara till sovrummet. Skystar hade tex funkat om man kunnat montera den åt det hållet.

view

• 3D-ritning av en öppen planlösning med ett sovrum och ett loft, person står på loftet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur har du tänkt lösa kylfunktionen menar du??
Ingen uteenhet?

Nej ingenting ute, passiv kyla med bergvärme. Skulle förstås ha skrivit det :/

Jag har denna . Bygger in den i en bokhylla sen. Den går att tak och väggmontera. Luftvärmepump monterad på vägg ovanför vit dörr, med blåa rör och kablar, redo för inbyggnad.
Skapa konto
Kondensator med anslutna kablar och ventilationsgaller, redo för inbyggnad i bokhylla.
Skapa konto
Baksidan av en elektronisk enhet med etiketter och anslutna kablar, avsedd för montering i tak eller vägg.
Skapa konto

• Gilla
frma71
  • Laddar…
@DaDolly Hmm, den verkar ju finnas med 90 grader in och 90 grader ut så den borde ju gå att bygga in bakom en vägg också. Var köpte du den ? Är den någorlunda tyst ?

frma71 frma71 skrev:
Hmm, den verkar ju finnas med 90 grader in och 90 grader ut så den borde ju gå att bygga in bakom en vägg också. Var köpte du den ?
frma71 frma71 skrev:
@DaDolly Hmm, den verkar ju finnas med 90 grader in och 90 grader ut så den borde ju gå att bygga in bakom en vägg också. Var köpte du den ? Är den någorlunda tyst ?
Jag har haft igång den 1 sommar och har inte upplevt den som högljudd. Nu är jag inte färdigrenoverad med den delen än och ljud brukar man ju börja lägga märke till när man sitter och tar det lugnt i slutfasen så kan inte uttala mig riktigt om det.

Eveco är svensk leverantör, köptes genom en VVS firma som köpte den genom Ahlsell .
Men ingen i ledet kunde detta system så bra så jag fick ringa direkt till Eveco för att få bäst information.

Tror den är gjord för att byggas in i en garderob från början .
Detta var efter lång sökning den diskretaste jag kunde hitta.

@DaDolly Ok, tack. Har snackat en del med Eveco. Det är nog den som är mest intressant. Några rekommendationer när det gäller storlek ?

frma71 frma71 skrev:
@DaDolly Ok, tack. Har snackat en del med Eveco. Det är nog den som är mest intressant. Några rekommendationer när det gäller storlek ?
Kommer inte ihåg alla olika modeller men den jag har är gjord för ca 50kvm .
Det jag ångrar är väl att jag inte köpte en till och vände in i andra rummet . Kostnaden för själva fläkten är ju inte så hög egentligen.
Vad jag läst så ångrar de flesta att de inte satte in fler direkt.

frma71 frma71 skrev:
Hur stort att rummet som ska kylas? Annars gäller ju större ju bättre. För då kan du klara dig alltid med att köra fläkten på lägsta hastighet.
Dock så får man syna specen. Vissa storlekshopp sker bara med att man ökar fläkthastigheten samt köldbärarflödet. Då kan min hastighet låtan en del. Man brukar kunna se i specen på ljudnivån vid vilken storlek man även byter ut fläkt/aggregat till större.Då åker även ljudnivån ner.

• Gilla
DaDolly
  • Laddar…
Tack, så så stort som man har plats med och råd med då :)

Har två sovrum a ~15m2 och en kontor på 10m2. Tänkte ha en fläktkonvektor i varje rum, men det vore ju trevligt om man kunde öppna dörrarna och dra på på max för att kyla resten eller angränsande rum om man känner för det.

Jag har 230meter borrhål, så mer än 9kW (20-40W per meter) totalt är iaf onödigt om jag fattat rätt.

• Gilla
Van Gerpen
  • Laddar…
Jag har takkassetter i tre sovrum samt en väggmonterad bjässe i vardagsrum/kök. Dvs 4 fläktkonvektorer.
Angränsande hall som är rätt stor blir också kyld tackvare att den är omringad av rum med kylare.
Men kör jag bara bjässen i vardagsrum/kök så vill gärna inte kylan sprida sig fast det är en jätteöppning dit.

Du kommer inte att ångra dig om du "tar till" med flera stora konvektorer i flera rum. Det är fantastikt att ha.:)
Snåla inte på dimension rörledningar.

Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag har takkassetter i tre sovrum samt en väggmonterad bjässe i vardagsrum/kök. Dvs 4 fläktkonvektorer.
Angränsande hall som är rätt stor blir också kyld tackvare att den är omringad av rum med kylare.
Men kör jag bara bjässen i vardagsrum/kök så vill gärna inte kylan sprida sig fast det är en jätteöppning dit.

Du kommer inte att ångra dig om du "tar till" med flera stora konvektorer i flera rum. Det är fantastikt att ha.:)
Snåla inte på dimension rörledningar.
Kul att höra, vad har du för konvektorer ? Med rör, menar du då vattenrören eller har du även rör för transport av kall/varm luft ?

Jag har 3 st Skystar SK22 i 3 st sovrum från Eveco samt en Krone WLT 88 EC (Tysk) som betjänar vardagsrum/kök.
Den är på 9kW då utrymmet är 64m2.

https://www.breeze24.com/klimaanlag...ltwasser-wandgeraete-geraet-mit-2-wege-ventil

Menar vattenrören. Så du kan upprätthålla ett högt flöde. Konvektorer vill ha rejält med flöde.
Jag kör Upnors färdigisolerade PEX 25x2,5 till vardera takkassette och AluPex 32x2,9 till bjässen.

• Gilla
frma71
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.