Jag har en Contura 556 braskamin. Läste att den drar in 15 kubikmeter luft per timma den eldas. På vintern innebär det att det drar in rätt mycket kall utomhusluft som till värms upp och skickas vidare ut genom skorstenen. Till kaminen finns några tillbehör, bl.a. en cirkulationsfläkt och möjlighet att ansluta utomhusluft via en kanal i botten. Vilken åtgärd skulle kunna ge bäst effekt för att avge mer uppvärmning inomhus?

Jag har tre conturakaminer i tre olika hus, alla anslutna till utomhusluft. Det funkar perfekt, det enda jag kan tänka mig är om det är låga minusgrader, kaminen är kall, skorstenen kall då kan den kalla tilluften göra det något svårare att få brasan att ta sig. Dock har jag aldrig mina kaminer helt kalla mellan november och mars så det är inget jag märkt....

• Gilla
peterkz1
  • Laddar…
Med uteluftkanal till kaminen så kyls inte rummen av lika mycket men samtidigt så kommer kaminen att avge lite mindre värme.
Anledningen är att den energimängd som det åtgår att värma upp förbränningsluften från utetemperaturen till rumstemperatur är lika mycket som det åtgår att värma upp den inkommna friska uteluften till rumstemperatur.

Energimässigt är det nollsummaspel.

Med kaminfläkt så blir rummet som kaminen står i varmare lite fortare, samtidigt så kyls kaminen ner lite.

Vi har bägge delarna till vår Contura täljstenskamin.
Vi valde uteluftkanal lite pga att vi har FTX-ventilation.

• Gilla
peterkz1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.