Hej , behöver lite hjälp att förstå hur jag ska tänka med min vattenburen golv fjärrvärmesystemet.
Jag fyllde på trycket i systemet i januari till cirka 1,5 bar. Efter tre månader sänkte jag värmen i vissa rum. För ungefär en månad sedan kontrollerade jag trycket igen och då låg det på 1,03 bar. Nu är det nere på 1,0 bar.


Min fråga är: är det något fel på systemet eftersom trycket sjunker, eller är det normalt?

Mycket tacksam för all tips
 
I vårt system var det liknande symptom när expansionskärlet började läcka internt efter ca 10 år, svårt hålla jämnt tryck över säsongerna. Kan vara värt att kolla om du inte har några synliga läckage. Kan inte proceduren i detalj, det var vår rörmokare som upptäckte och fixade felet i samband med annat arbete.
 
H Harald Blåtumme skrev:
I vårt system var det liknande symptom när expansionskärlet började läcka internt efter ca 10 år, svårt hålla jämnt tryck över säsongerna. Kan vara värt att kolla om du inte har några synliga läckage. Kan inte proceduren i detalj, det var vår rörmokare som upptäckte och fixade felet i samband med annat arbete.
synliga läckage ser jag inte, men jag tänkte också kanske set är dags att byta expasionkärlet
 
Trycket i ett värmesystem kan variera 0,5 bar mellan när systemet ger "max" värme (när det är kallt ute) och när systemet är som "kallast" (när systemet inte behöver tillföra någon värme till bostaden).

En fjv-central har ofta en ganska litet expansionskärl i förhållande till systemets totala vattenvolym.
Är expansionskärlet "för litet" samt har felaktigt förtryck i förhållande till statiska trycket (systemets höjd) så pendlar trycket beroende på systemtemperaturen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Trycket i ett värmesystem kan variera 0,5 bar mellan när systemet ger "max" värme (när det är kallt ute) och när systemet är som "kallast" (när systemet inte behöver tillföra någon värme till bostaden).

En fjv-central har ofta en ganska litet expansionskärl i förhållande till systemets totala vattenvolym.
Är expansionskärlet "för litet" samt har felaktigt förtryck i förhållande till statiska trycket (systemets höjd) så pendlar trycket beroende på systemtemperaturen.
det ä innebär att min tryck just har sjunkit ner till 1 bar.Räknas den helt OK?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.