useless useless skrev:
Du har uppenbarligen inte hängt med i utvecklingen. Så här skriver t ex Fibaro om en av sina dimmrar:

..
Kan du inte skicka en länk?
Tyckte hittils att plejden är Mercedes inom dosdimrar

• Wow
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Niburu Niburu skrev:
Kan du inte skicka en länk?
Tyckte hittils att plejden är Mercedes inom dosdimrar
Mercedes som i stor och gubbig menar du då? ;)

• Haha
pennybridge och 1 till
  • Laddar…
V
Är det utomhus så har SonOff ett kapslat uttag som går på wifi. Har för mig att det ligger på 150:- ungefär.

Rekommenderar både Shelly och Plejd. Valet är upp till dig själv och ändamål!

• Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Tycker det är bra och kul att vi har fått en svensk producent av dimmer-grejor som även tillverkas i Sverige.
Det är inte varje dag som någon startar ett sådant företag inom detta segment, ett segment som domineras av några få stora tillverkare.

• Gilla
Leif i Skåne och 3 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Tycker det är bra och kul att vi har fått en svensk producent av dimmer-grejor som även tillverkas i Sverige.
Det är inte varje dag som någon startar ett sådant företag inom detta segment, ett segment som domineras av några få stora tillverkare.
Jag har Plejd, Shelly och Sonoff hemma, Shelly tycker jag är riktigt nice både app och produkterna men jag är rädd att Shelly kör lite för mycket cutting corners. Första större problemet var att benen på kretskortets komponenter var för långa vilket medförde att antennen i pucken kortsluter den. Detta löser Shelly genom att lägga ut en officiell guide hur man öppnar pucken och klipper benen själv. Istället för att återkalla hela batchen. Nu har dimmern börjat komma ut till kunderna, denna gången är det terminalerna som dom missat att löda fast, får se hur det löser sig med detta. Inte min installation på bilden.

• Öppnad Shelly dimmer med olödda terminaler som orsakat ett fel, och en lösgjord kabelklämma.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag installerade min första plejd puck i källaren för en vecka sen. Inte haft så många push-dimmers förut men jag tyckte den kändes väldigt trevlig och installation med app gick supersmidigt. Men tror jag betalade 550 kr för min. Är shelly lika bra för 250 kr så låter det ju väldigt bra. Men om jag skulle få en puck som den på @Härryda2015 s bild ovan så hade man blivit väldigt lack!

Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Jag har Plejd, Shelly och Sonoff hemma, Shelly tycker jag är riktigt nice både app och produkterna men jag är rädd att Shelly kör lite för mycket cutting corners. Första större problemet var att benen på kretskortets komponenter var för långa vilket medförde att antennen i pucken kortsluter den. Detta löser Shelly genom att lägga ut en officiell guide hur man öppnar pucken och klipper benen själv. Istället för att återkalla hela batchen. Nu har dimmern börjat komma ut till kunderna, denna gången är det terminalerna som dom missat att löda fast, får se hur det löser sig med detta. Inte min installation på bilden.
Nu ska man också ha i åtanke att alla produkter har sina problem, även Plejd puckarna. Skillnaden skulle jag säga är att Shelly är väldigt öppna med det, dom har imellanåt haft problem vid nylansering av sina produkter. Så även med sina nya dimmers tydligen, vilket är en helt ny tillverkare som dom använder sig av. Men dom pratar om det öppet, och dom ersätter produkterna direkt vid minsta lilla klagomål.

Gällande antennproblemet som du tog upp så var det bara En väg man kunde gå genom att åtgärda själv för att slippa byta ut om man inte ville behöva vänta på en ny. Tror dom flesta trots allt var nöjda med det. :)

Stort tack för all info!!
Jag inser dock att jag skulle varit lite tydligare med vad jag är ute efter. Vi har en tonåring som har väldigt svårt att stäng av datorn och lägga sig i tid... Jag behöver något som kan slå av och på strömmen i vägguttagen på hans rum enligt ett schema. Och det måste vara "tamper proof", han är väldigt klurig och kunnig på datorer/teknik.

Räcker det inte att stänga av routern eller blocka hans MAC-adress i brandväggen?

• Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
Nä, för då kopplar han bara upp sig via sin telefon, alternativt spelar vidare lokalt eller kollar på offline synkat material.

Shelly1.

Som du schemalägger av/på tider. Eller sätta timer att den får vara på X antal timmar.

sedan sätter du en pinkod på denna så oavsett om han kommer åt den, så måste han ha pinkod.

Om han däremot sätter datorn i ett annat uttag blir det svårt.

Men köp 4st (eller fler) för 400kr på shellys hemsida så kan du sätta i alla hans uttag.

• Gilla
Härryda2015 och 1 till
  • Laddar…
Eller en shelly 4 pro i säkringsskåpet

• Gilla
cyberknutte
  • Laddar…
V
Eller budget: sonoff mini innanför uttaget. Borra skruvarna så han inte kan öppna uttaget!
Det går o få bort men det blir lite extra jobb den dagen du ska in i uttaget!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.