12 838 läst ·
17 svar
13k läst
17 svar
Fjärrstyrnig Bastuaggregat
Sida 1 av 2
Hej Forumet
Har en idé om att kunna fjärrstyra bastuns till och frånkoppling och tänkte kolla här om idén får bu eller bä!
Frågan är om bastuns tidsvred ställer till det? Går bastuns inbyggda vred för automatisk avstängning endast vid spänningssatt aggregat? Om ej så måste jag ju ändå ner till bastun och vrida i gång tidsvredet.
Vidare tänkte jag föreslå elektrikern en lösning med ett E3279350 (3NO,25A,230VAC BRUMFRI) och sen ta manöverspänning från en smartplug via hemmalarmet som jag sätter i ett 230 uttag i närheten. Aggregatet är på 7kW.
Bra eller dåligt?
Har en idé om att kunna fjärrstyra bastuns till och frånkoppling och tänkte kolla här om idén får bu eller bä!
Frågan är om bastuns tidsvred ställer till det? Går bastuns inbyggda vred för automatisk avstängning endast vid spänningssatt aggregat? Om ej så måste jag ju ändå ner till bastun och vrida i gång tidsvredet.
Vidare tänkte jag föreslå elektrikern en lösning med ett E3279350 (3NO,25A,230VAC BRUMFRI) och sen ta manöverspänning från en smartplug via hemmalarmet som jag sätter i ett 230 uttag i närheten. Aggregatet är på 7kW.
Bra eller dåligt?
Det beror nog på ditt aggregat ... Mitt har modell äggklocka 😖 alltså det knattrar och går oavsett spänning eller ej ...men antar att det med lite flinka fingrar går att låsa i påsatt läge !
Dock tror jag att man inte bör pillra med sånt ... Själv ska jag köpa nytt aggregat med styrenhet som jag styr från mobilen ....
Dock tror jag att man inte bör pillra med sånt ... Själv ska jag köpa nytt aggregat med styrenhet som jag styr från mobilen ....
Redigerat:
Enligt uppgifter från branschfolk så kräver fjärrstyrning av bastu installation av en säkerhetsstyrning som omöjliggör tillslag om något (en handduk, vattenspann etc) ligger på aggregatet. Saknar man en sådan och huset brinner ner så lär nog FB sänka ersättningen rejält.
EOS har ett system för appstyrning till många av sina aggregat, merkostnad mellan 15 och 20 kkr.
EOS har ett system för appstyrning till många av sina aggregat, merkostnad mellan 15 och 20 kkr.
Frågan har diskuterats förut och med hänvisning till att saker (eller personer) kan befinna sig i bastun när man slår på den så är det en dålig idé. Visst finns det driftfall där det kan fungera och vara praktiskt men nackdelarna överväger i mitt tycke.
En fundering utifrån risker då vårt aggregat med mekaniska vred har nästan motsvarande funktion.
Jag kan ju vrida upp vredet så att det tar t.ex. 8 timmar innan aggregatet slår till och under den tiden kan ju saker/personer hamna i bastun.
Ser inte risken mycket större att slå på bastun en timma i förväg från t.ex. arbetet med fjärrstyrning än att vrida upp det mekaniska vredet x timmar i förväg. Vid båda tillfällena kan något hända.
Fjärrstyrning har ju en extra fördel att man kan slå av om man så önskar, vilket du inte kan med det mekaniska vredet.
Har missat något i riskanalysen i denna jämförelse?
Jag kan ju vrida upp vredet så att det tar t.ex. 8 timmar innan aggregatet slår till och under den tiden kan ju saker/personer hamna i bastun.
Ser inte risken mycket större att slå på bastun en timma i förväg från t.ex. arbetet med fjärrstyrning än att vrida upp det mekaniska vredet x timmar i förväg. Vid båda tillfällena kan något hända.
Fjärrstyrning har ju en extra fördel att man kan slå av om man så önskar, vilket du inte kan med det mekaniska vredet.
Har missat något i riskanalysen i denna jämförelse?
Hade det i tankarna men såg det som så lite påverkan utifrån att man aldrig hänger något på själva aggregatet.Jönas skrev:
Så jag ser faktiskt ingen större skillnad i riskerna med att fjärrstyra jämfört med mekaniskt tidur.
Någon förändrad risk för person finns inte, varmt som varmt när aggregatet slår till.
Fjärrmanövreringen är ju ofta också kanske utförd med tekniska lösningar som inte är speciellt säkra eller inte säkra alls i egentlig mening. Häller med om att nackdelarna överväger i detta fallet. Skillnad mot tex styrning av värme i stugor osv där man bara manövrerar ett system som är avsett för kontinuerlig drift knappast fallet med en bastu.
Förklara gärna lite vad som är nackdelen med fjärrstyrning kontra mekaniskt tidur som används idag. Vi har ju redan idag smarta hem med mera eller mindre avancerad fjärrstyrning.GK100 skrev:Fjärrmanövreringen är ju ofta också kanske utförd med tekniska lösningar som inte är speciellt säkra eller inte säkra alls i egentlig mening. Häller med om att nackdelarna överväger i detta fallet. Skillnad mot tex styrning av värme i stugor osv där man bara manövrerar ett system som är avsett för kontinuerlig drift knappast fallet med en bastu.
T.ex.vad som inte är säkert eller inte alls säkert.
Syftet med fjärrstyrning är ju att t.ex. en timma före man ska basta kan slå på den från valfri plats, det som kan hända är att bastun är kall när man kommer hem.
Med mekaniskt tidur så blir bastun varm även om man inte kommer hem och i ca 3 timmar, samt att tiduret inte är så precist.
Redigerat:
Tänker mest på vad TS skrev i början med manöver av kontaktor via plug i uttag och hemlarmet, såna lösningar kanske har en mycket större sannolikhet att ge varm bastu oönskat än det oarmerade mekaniska kopplingsuret.AndersS skrev:Förklara gärna lite vad som är nackdelen med fjärrstyrning kontra mekaniskt tidur som används idag. Vi har ju redan idag smarta hem med mera eller mindre avancerad fjärrstyrning.
T.ex.vad som inte är säkert eller inte alls säkert.
Syftet med fjärrstyrning är ju att t.ex. en timma före man ska basta kan slå på den från valfri plats, det som kan hända är att bastun är kall när man kommer hem.
Med mekaniskt tidur så blir bastun varm även om man inte kommer hem och i ca 3 timmar, samt att tiduret inte är så precist.
Bra utfört och med vettiga grejer är det så klart inga större problem med detta men att fjärrstyra med säker signalering och under korrekt säkerhetsbevisning är långt från trivialt dock overkill för bastufallen men lite att ägna en tanke åt ändå.
Med ett mekaniskt tidur är det tydligt att bastun kommer slås på. Vanligen lyser en lampa eller så hör man tickandet från tiduret. Med en fjärrmanövrering så kan bastun plötsligt slås på utan förvarning (för en person i bastun).
Visst, man kan komma runt det genom att t.ex. sätta ett lås på bastudörren innan man går hemifrån men en låsbar bastudörr ger andra bekymmer. Man kan också lösa det genom en stor ful skylt på bastudörren om att bastun fjärrmanövreras och kan starta utan förvarning.
Egentligen är problemet ganska litet i ett normalt hem där alla är medvetna om problematiken men det är riskerna med en spis som glöms på också och det händer titt som tätt i alla fall.
Visst, man kan komma runt det genom att t.ex. sätta ett lås på bastudörren innan man går hemifrån men en låsbar bastudörr ger andra bekymmer. Man kan också lösa det genom en stor ful skylt på bastudörren om att bastun fjärrmanövreras och kan starta utan förvarning.
Egentligen är problemet ganska litet i ett normalt hem där alla är medvetna om problematiken men det är riskerna med en spis som glöms på också och det händer titt som tätt i alla fall.
Nja, känns som vi letar problem som egentligen inte finns
däremot så finns det ny teknik som kan ha brister men kanske ändå är bättre än den traditionella.
Jag reagerade först utifrån att det kändes osäkert, men funderade lite sedan och kom fram till att jag hellre skulle vilja ha en fjärrstyrning än behöva ställa in tiduret för "tänkt" hemkomst. Vårt tidur hörs inte och det saknas lampa.
Om man har en extern styrpanel utanför bastun så är det ganska liknande villkor som för fjärrstyrning. Så går någon och lägger sig sova i en bastu är det faktiskt ingen skillnad, observera att det bara är en hypotes.
(OBS! en bastudörr får inte ha ett lås)
Jag reagerade först utifrån att det kändes osäkert, men funderade lite sedan och kom fram till att jag hellre skulle vilja ha en fjärrstyrning än behöva ställa in tiduret för "tänkt" hemkomst. Vårt tidur hörs inte och det saknas lampa.
Om man har en extern styrpanel utanför bastun så är det ganska liknande villkor som för fjärrstyrning. Så går någon och lägger sig sova i en bastu är det faktiskt ingen skillnad, observera att det bara är en hypotes.
(OBS! en bastudörr får inte ha ett lås)
Vad tror ni om E3279350 som kontaktor? Går det att "plutta om" från framsidan så det ligger ständigt draget? Tänkte det kunde vara en smidig lösning om fjärrstartandet inte används eller jag byter larmleverantör.
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
Den här Tylö panelen kan även fjärrstyras. http://www.tylo.se/cc10.html
Och den här: http://www.tylo.se/cc300.html
Så om du har ett Tylö aggregat så går det nog att ordna ganska så enkelt.
Och den här: http://www.tylo.se/cc300.html
Så om du har ett Tylö aggregat så går det nog att ordna ganska så enkelt.
Du får sätta en liten omkopplare invid att välja med de finns ju i samma serie som 1-pol växlande med tre lägen, kan ju passa bra med Lokal-Från-Fjärr via den. Hur funkar bastuns manövrering, kan du ställa den normalt ständigt till så yttre kontaktorn kan styra?
Nu är ju tydligen detta problem som inte finns men för egen del skulle jag aldrig styra en sån värmeapparat som normalt används övervakad i en mode där den obegränsat kan kopplas till via diverse "leksaksstyrningars" utgångar.
Nu är ju tydligen detta problem som inte finns men för egen del skulle jag aldrig styra en sån värmeapparat som normalt används övervakad i en mode där den obegränsat kan kopplas till via diverse "leksaksstyrningars" utgångar.