O
R bossebyggarn skrev:
Att rekommendera föråldrade utgående lösningar bara för att inte tagit till sig något av de senaste 15 årens teknikutveckling är något annat.
Förklara nu vad det är för fantastiska framsteg vi andra missat!

R
O Steamboy skrev:
Förklara nu vad det är för fantastiska framsteg vi andra missat!
Där fick du mig allt, inga framsteg har förstås gjorts sedan GSM.

Nu kanske det inte behöver finnas så mycket "ny teknik" för att bryta och sluta en krets, för alla övriga funktioner är ju i det här fallet av intet värde.

• Gilla
Papperskatt och 2 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
jag tycker att man får väldigt mycket funktionalitet för pengarna med en Shelly 1PM -- ett WiFi-fjärrmanövrerat relä, lokal styrning via strömbrytare, mätning av energiförbrukning, frånbrytning av last om ansluten effekt överskrider inställd nivå, loggning av händelser och historisk energiförbrukning, veckoschema eller astrour för anpassning av belysning efter solens vandringar, möjlighet att ansluta upp till tre temperatursensorer -- alltsamman för mindre än tvåhundra kronor! lite swiss army knife...

för den aktuella Nibe-pannan använder jag den främst för att hålla koll på energiförbrukningen och ha lite koll på status (temperaturerna) samt att slå av elpatronerna sommartid (använder då enbart värmepumpen, även om det då tar lite tid att återhämta sig efter en större tappning av varmvatten)

enklast är troligen att sätta en egen Shelly på cirkpumpen separat, såvida inte oljebrännaren och cirkulationspumpen redan har gemensam matning

billigast och snabbast leverans i Sverige(?), från Amazon för 196 kr:
[länk]

vill man ha temperatursensorerna är det kanske enklast att ta dom från tillverkaren direkt, 3 sensorer för €12.90
[länk]
där kostar en 1PM endast €15, frakter (och lite leveranstid) tillkommer

välkommen till forumet förresten!
Jag har nio st Shelly, lite olika modeller, bland annat ett antal 1PM.

Är väldigt nöjd med dem. Använder de främst för att kunna följa energiförbrukning på all uppvärmning.

Men, sedan en vecka tillbaka har jag min första 1PM med ansluten temp/fuktgivare.
Den ska sköta min avfuktare i krypgrunden, men den sköter sig inte alls bra:confused:
Den hänger sig och blir okontaktbar minst en gång/dygn.
Har inte lyckats lista ut vad det är för fel på den än.

Bara som parantes att de kanske inte alltid är superstabila:thinking:

• Gilla
harka
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Den hänger sig och blir okontaktbar minst en gång/dygn.
Har inte lyckats lista ut vad det är för fel på den än.
dålig Wi-Fi-täckning i krypgrunden?
Skärmbild av inställningsmenyn för en smart enhet som visar Wi-Fi-signalen som 'Fair'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

harka harka skrev:
dålig Wi-Fi-täckning i krypgrunden?
[bild]
Hade en Shelly 2.5 i samma dosa förut, har inte ändrat något med mitt nätverk och den fungerade klanderfritt.
Enligt Shellys app är signalen weak, men enligt min accesspunkt är signalen på den enheten väldigt bra:thinking:

Oavsett wifisignal tycker jag inte den borde spåra ur.
Den ska väl sköta sin uppgift även om nätet ligger nere?
Nu hänger den sig med relät antingen på eller av.

Har Sonoff som sköter min poolpump och värmare.
De har skött sig klockrent i drygt tre år, bryr sig 0 om att internet ligger nere, de gör vad de ska ändå. Sen när nätet kommer tillbaka så hoppar de på igen.
Har aldrig behövt starta om någon av dem.

nej, den borde väl inte spåra ur, men den behöver normalt internet för att arbeta efter ett veckoschema -- jag skulle nog köra med en factory reset och om inte det hjälper, reklamera/byta ut den

Peter2400 Peter2400 skrev:
Enligt Shellys app är signalen weak, men enligt min accesspunkt är signalen på den enheten väldigt bra :thinking:
att det kan skilja i uppfattning mellan de två tycker jag inte är onormalt, dom anger väl mottagen signal, alltså i var sin riktning -- och din accesspunkt/router har sannolikt en mycket bättre mottagare än vad Shelly-pucken har

harka harka skrev:
nej, den borde väl inte spåra ur, men den behöver normalt internet för att arbeta efter ett veckoschema -- jag skulle nog köra med en factory reset och om inte det hjälper, reklamera/byta ut den

att det kan skilja i uppfattning mellan de två tycker jag inte är onormalt, dom anger väl mottagen signal, alltså i var sin riktning -- och din accesspunkt/router har sannolikt en mycket bättre mottagare än vad Shelly-pucken har
Jag har fått en uppmaning från Shellys support att flytta givarmodulen till en annan 1PM.
Det har för att enklare se om det är den som är problemet.

Får väl se hur länge det fungerar nu.

• Gilla
harka
  • Laddar…
Har följt tråden senaste dagarna men inte haft tid att svara.

Vad gäller ny eller gammal teknik så är det inte jätteviktigt för mig, så länge jag får det jag vill ha. ;) Mer funktioner och övervakning, etc., lockar så klart men för den här grejen är pålitlighet väldigt långt upp på listan. Att behöva starta om någonting eller mixtra med saker för att de ska fortsätta fungera är inte en hållbar lösning -- att åka dit och fixa tar *minst* fyra timmar (två timmar enkel resa). Den vill man helst inte göra. Så om en enkel lösning bara har det absolut nödvändiga men är pålitlig vinner den över någon med mer fler bra funktioner, men som måste startas om då och då för att funka.

Jag kommer försöka läsa på om de grejer ni tipsat om och annat jag hittar som är relaterat närmaste veckan. Om det finns mer egen erfarenhet av sånt här i forumet är det extremt välkommet. Jag tycker att egen erfarenhet på flera sätt smäller högre än både tillverkarens uppgifter och proffsiga tester (sällan som långtidstester görs).

R bossebyggarn skrev:
Jag vill bara avråda från att använda GSM/SMS för styrning. Tyvärr är det ofta 90-talstekniker som GSM, SMS och KNX som elektriker rekommenderar eftersom det var det som de lärde sig på sin utbildning för många herrans år sedan.
Varför vill du avråda från GSM/SMS? Tror du det kommer sluta att fungera i framtiden eller någon annan anledning? Vilka alternativ tycker du är bättre?

något du kan fundera på under tiden är också var styrningen lämpligen hamnar -- med lite tanke på installationsmöjlighet och täckning från GSM eller Wi-Fi

om den skulle lämpligen installeras i källaren så kanske det är problem med såväl GSM som Wi-Fi-täckning, eller endera -- det är lite enklare att åtgärda att Wi-Fi blir bättre, lite svårare att förbättra GSM om det skulle behövas

om styrutrustningen placeras ovan jord, typ vid husets elcentral, så är täckningen förmodligen bättre, men en ny kapsling kan bli iögonfallande (antar att befintlig elcentral är av äldre sort med porslinssäkringar och behöver kompletteras med tillkommande kapsling)

för att styrningen ska kunna utföras vid elcentral förutsätts också att det finns -- eller nyinstalleras -- dedicerade matningar från elcentralen till oljepanna resp cirkulationspump (alltså inte delas med belysning osv); alternativt antar jag att det går att sätta kapslingar med styrning i källaren vid respektive brukare

Det enklaste är väl att ställa ner radiatortermostaterna på låg temperatur för att hålla frostfritt i huset, och låta pannan jobba som vanligt.
En oljepanna bör jobba mot 70-80 grader panntemp för att undvika kondens i skorstenen.
Annars är det bättre att installera en elpatron, om det inte finns, och värma med den istället.

jojohnsson jojohnsson skrev:
Ja just det, glömde bort cirkulationspumpen! Hade varit bra att kunna slå på den tillsammans med pannan även om jag antar att den tål att köras hela tiden.

Tack för tipsen, ska kolla upp dem noggrannare ikväll! Antar att du använder en sådan Shelly 1PM själv? Bra erfarenhet av den då, antar jag?

Funkar det bra att bryta cirkulationspump utan överspänningsskydd? Har en Shelly 1P och tänkte bryta cirkulationspump med den men är lite orolig för spikarna på induktiv-last

är det en Shelly 1PM som du tänkte använda?

"PM" (power monitor) har väl ett motstånd i serie med lasten som går igenom pucken/reläet och som Shellyn använder för att mäta strömmen, och spikiga laster kan ställa till det

varianten utan PM-funktionen (Shelly 1) har väl bara ett enkelt relä och är därigenom mer robust och opåverkad av korta ström-/spänningsspikar

det borde gå bra med 1PM också, men svårt att veta hur din pump beter sig – Shelly rekommenderar en "snubber" parallellt med lasten vid induktiva laster

• Gilla
Benny Grahn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.