7 665 läst ·
15 svar
8k läst
15 svar
Fjärrströmbrytare utomhus "kittlar"
Sida 1 av 2
Hej
Har en fjärrströmbrytare utomhus från Classe, kopplad till en motorvärmarkabel typ Calix. Inomhus fjärrkontroll med inbyggd timer. Funkar hyggligt bra.
Men en gång, då jag kört i snö o slask och kopplade in motorvärmarkabeln, så bröt jordfelsbrytaren, trots att fjärrströmbrytaren var "off". Uttaget på bilen sitter i fronten..
Idag tyckte jag mig förnimma en lätt strömkänsla när jag kopplade in kabeln(off). Inte kraftigt men otrevligt. Jfb löste inte.
Är fjärrströmbrytaren kass? Eller kan det vara så att den bara bryter enpoligt?
Har en fjärrströmbrytare utomhus från Classe, kopplad till en motorvärmarkabel typ Calix. Inomhus fjärrkontroll med inbyggd timer. Funkar hyggligt bra.
Men en gång, då jag kört i snö o slask och kopplade in motorvärmarkabeln, så bröt jordfelsbrytaren, trots att fjärrströmbrytaren var "off". Uttaget på bilen sitter i fronten..
Idag tyckte jag mig förnimma en lätt strömkänsla när jag kopplade in kabeln(off). Inte kraftigt men otrevligt. Jfb löste inte.
Är fjärrströmbrytaren kass? Eller kan det vara så att den bara bryter enpoligt?
Det är nog inte osannolikt att den bryter enpoligt. Prova och vänd strömbrytaren 180 grader. Då bör brytfunktionen hamn i fasen. Bryter JFB när du slår på brytaren då. Då kan det ev vara ett jordfel i bilen.
Prova även att ansluta bilen direkt till uttaget och vrid kontakten 180 grader några gånger.
Då kan man se om det finns ett mindre jordfel i någon kabel eller i ändan på elementet.
Prova även att ansluta bilen direkt till uttaget och vrid kontakten 180 grader några gånger.
Då kan man se om det finns ett mindre jordfel i någon kabel eller i ändan på elementet.
Kan rent allmänt avråda från kombinationen av classes fjärr och fjärrströmbrytare. Väldigt instabil funktion. Funkar fint att manuellt sätta på/stänga av men timer funktionen suger. I morse hade fjärren startat fel brytare=kall bil. Har hänt ett par gånger. Har andra samma erfarehet?
Kommer nog att lämna tillbaka möget. Har ni något tips på system som faktiskt funkar? Utan att kosta skjortan?
Krav
Fjärrkontroll för minst 4, helst 8 enheter.
Timer och manuell styrning integrerad i fjärr.
Uteenheter, allpolig, tålig, hygglig räckvidd.
Inneenheter, hygglig räckvidd.
Stabilt!
Utbyggbart.
Kommer nog att lämna tillbaka möget. Har ni något tips på system som faktiskt funkar? Utan att kosta skjortan?
Krav
Stabilt!
Utbyggbart.
pason_67 skrev:Kan rent allmänt avråda från kombinationen av classes fjärr och fjärrströmbrytare. Väldigt instabil funktion. Funkar fint att manuellt sätta på/stänga av men timer funktionen suger. I morse hade fjärren startat fel brytare=kall bil. Har hänt ett par gånger. Har andra samma erfarehet?
Krav
Stabilt!
Utbyggbart.
Man får vad man betalar för.
Enstaka enheter =ofta lågt pris
Sysremlösninga och miljötålighet= vanligtvis ett betydligt högre pris
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 260 inlägg
Jag har bra erfarenheter av Nexa. Kör det till min motorvärmare i garaget och det har fungerat bra så långt. Claes billiga fungerar inte för mig på samma ställe.
Sedan vet jag ju inte om det uppfyller alla dina krav, hur det klarar en tuffare miljö, om det kommer att fungera i det långa loppet osv. Det är ju i samma prisklass som Claes "vita" så så värst mycket bättre är det antagligen inte.
Den enda nackdelen jag upplever är att det inte går att bryta direkt på fjärrbrytaren, dvs när man är i garaget. Jag köpte en nyckelringsmottagare till och lade i bilen. Eftersom jag har kopplat en sladdlampa för att se när värmaren går så fick jag dessutom fjärrstyrt ljus från bilen på köpet, vilket förstås var en bonus.
Sedan vet jag ju inte om det uppfyller alla dina krav, hur det klarar en tuffare miljö, om det kommer att fungera i det långa loppet osv. Det är ju i samma prisklass som Claes "vita" så så värst mycket bättre är det antagligen inte.
Den enda nackdelen jag upplever är att det inte går att bryta direkt på fjärrbrytaren, dvs när man är i garaget. Jag köpte en nyckelringsmottagare till och lade i bilen. Eftersom jag har kopplat en sladdlampa för att se när värmaren går så fick jag dessutom fjärrstyrt ljus från bilen på köpet, vilket förstås var en bonus.
Medlem
· Västra Götaland
· 118 inlägg
Nexa, Waveman och Rising Sun tycker jag funkar ok, Sartano är skräp (hade ett gäng Sartano som gick sönder en efter en efter ett par månader). Men även om Nexa är bland de bästa vad gäller konsumentprodukter så är de inte perfekta. Jag har en 10-12 Nexamottagare och en Tellstick, och kan väl uppskatta att det funkar 99 gånger av 100.
Det är ett trådlöst system, och sådana kan alltid bli störda. Ska du vara säker på att ha en varm bil ska du ha trådbundet och med en kontrollfunktion, alltså att mottagaren bekräftar tillslaget. Nexa och liknande skickar ut en signal och hoppas på att den når fram till rätt mottagare, om det verkligen gör det vet man aldrig.
Det är ett trådlöst system, och sådana kan alltid bli störda. Ska du vara säker på att ha en varm bil ska du ha trådbundet och med en kontrollfunktion, alltså att mottagaren bekräftar tillslaget. Nexa och liknande skickar ut en signal och hoppas på att den når fram till rätt mottagare, om det verkligen gör det vet man aldrig.
Dom här trådlösa brytarna som har fyra huskoder och fyra enhetskoder får ju bara 16 kombinationer - stor risk att grannen råkar slå av eller på din motorvärmare.
Betydligt bättre i det hänseendet är dom "självlärande" som har åtminstone hundratals koder, där är risken för tjyvaktivering minimal. Däremot finns fortfarande en stor risk för missad signal om en granne låser upp sin bil, lyssnar på trådlösa högtalare eller använder en nexapryl samtidigt som du ska använda din.
Trådlösa enheter med envägskommunikation bör enligt mig endast användas när man ser mottagaren och därmed själv kan konstatera att signalen gick fram.
Betydligt bättre i det hänseendet är dom "självlärande" som har åtminstone hundratals koder, där är risken för tjyvaktivering minimal. Däremot finns fortfarande en stor risk för missad signal om en granne låser upp sin bil, lyssnar på trådlösa högtalare eller använder en nexapryl samtidigt som du ska använda din.
Trådlösa enheter med envägskommunikation bör enligt mig endast användas när man ser mottagaren och därmed själv kan konstatera att signalen gick fram.
Hoppas jag inte kapar tråden för mycket.
Idag är det ju så hippt med allt ska vara trådlöst. För egen del skulle jag klara mig med trådad fjärrbrytare.
Den jag tänker på är en proppansluten brytare som man sedan kan dra klen tråd ifrån fram till en brytare eller kanske en central som i sin tur kan styras från en dator. Inte som en permanent lösning men vid längre semestrar skulle det va skönt att kunna tända och släcka mer än vad som man orkar fixa med timers.
Idag är det ju så hippt med allt ska vara trådlöst. För egen del skulle jag klara mig med trådad fjärrbrytare.
Den jag tänker på är en proppansluten brytare som man sedan kan dra klen tråd ifrån fram till en brytare eller kanske en central som i sin tur kan styras från en dator. Inte som en permanent lösning men vid längre semestrar skulle det va skönt att kunna tända och släcka mer än vad som man orkar fixa med timers.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 260 inlägg
Jag lekte med tanken. Men kom fram till att om jag skulle slippa gräva så var jag tvungen att klippa strömmen till hela garaget bara för att kunna styra motorvärmaren. Så då fick det bli trådlöst. Och så långt fungerar det bra. Men jag slår som sagt till och från själv och har återkoppling i form av sladdlampa. Skulle väl säga att det misslyckas kanske en gång av 20 så det är inget jag skulle lita på att automatisera.
Medlem
· Västra Götaland
· 118 inlägg
En idé är ju att använda en Tellstick kopplad till datorn, och sedan programmera den till att skicka ut signalerna flera gånger. Hade så ett tag när det funkade dåligt, På-signalerna skickades ut typ fem gånger istället för bara en. Men det är inte bomsäkert ändå...
Jag använder samma Nexalösning och den fungerar ok. Jag har dock valt att sätta mottagaren på uttaget som sitter husväggen eftersom räckvidden inte är så bra så att jag får säkra till och frånslag om den sitter vid bilen.
Jag skulle därför önska en säker fjärrstyrning som har en mottagare som kan monteras på din-skena i en undercentral placerad invid parkeringen i en friggebod.
Någon som vet någon sådan produkt?
Jag skulle därför önska en säker fjärrstyrning som har en mottagare som kan monteras på din-skena i en undercentral placerad invid parkeringen i en friggebod.
Någon som vet någon sådan produkt?
PLC-bus http://www.byggahus.se/forum/teknik/64615-z-wave-plcbus-alternativ-till-eib-ihc.html
Det har tvåvägskommunikation, sändaren skickar (genom elledningen) en signal till brytaren att slå till strömmen, sen kan den skicka en fråga och kolla att strömmen verkligen är på. Är den inte det så skickar den om eller larmar för tekniskt fel.
Är det väldigt långa elledningar så är det bara sätta förstärkare i undercentralerna.
Det har tvåvägskommunikation, sändaren skickar (genom elledningen) en signal till brytaren att slå till strömmen, sen kan den skicka en fråga och kolla att strömmen verkligen är på. Är den inte det så skickar den om eller larmar för tekniskt fel.
Är det väldigt långa elledningar så är det bara sätta förstärkare i undercentralerna.
Verkar som det mesta antingen är dyra proffsgrejor eller enkla osäkra system. Finns det inget mittemellan? Vill inte lägga massa tusenlappar för att starta motorvärmaren. Vill helst inte dra kablar eller ta in elektriker. Inte heller tvingas ha en dator igång hela tiden.
Åker du ungefär samma tid varenda morgon kan du sätta en timer i uttaget bara, dock ska den vara för utomhusbruk.