3 265 läst ·
23 svar
3k läst
23 svar
Fjärrstart av 3-fasdammsugare
Använder du relä eller kontaktor som interface från Nexan är det inget problem att lägga som tidigare med väljarvredet och en NO för manöver mot 95. Att du kör 400 V manöver över reläkontakten är inget problem öht om du inte väljer något udda. Shelly 1 med sin fria kontakt är ju inte dum men då saknas fjärrkontrollen likt för Nexa.nanowire skrev:
Känns som startknappens 400 V ställer till det, vanliga kontaktorer (tex en 2-polig med en NC och en NO jag tittat på) är bara specade för 230 V (Ue) så det vore väl direkt olämpligt att använda?
Annars tänker jag att två sådana i princip kunde betjäna start (NO över 17-18 i min första bild) respektive stopp (NC över 95-96) och i sin tur styras av två Nexa med timer som jag länkade tidigare (slår ifrån 1 min efter tillslag så en slipper trycka off på fjärren)?
En annan variant är en rent mekanisk lösning med snören/vajrar och fjäderbelastade vippor som trycker in knapparna när en rycker i snöret![]()
Mer än en puck ska inte behövas om inte den sk månresan ska påbörjas.
Ok, så bara det 500 V överslagsskydd (Ui) så är det ok fast de bara har 240 V i Ue klassning?GK100 skrev:
Använder du relä eller kontaktor som interface från Nexan är det inget problem att lägga som tidigare med väljarvredet och en NO för manöver mot 95. Att du kör 400 V manöver över reläkontakten är inget problem öht om du inte väljer något udda. Shelly 1 med sin fria kontakt är ju inte dum men då saknas fjärrkontrollen likt för Nexa.
Mer än en puck ska inte behövas om inte den sk månresan ska påbörjas.
Men jag förstår inte hur jag kopplar med bara en kanal nexa för att styra både start och stopp m bibehållen funktion hos knapparna eller missförstår jag dig?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Måste du dra ut en tråd då? Kan inte Nexapucken få plats i lådan om du styr den trådlöst?nanowire skrev:
Även om den inte är klassad för 400 V, men har ett potentialfritt relä, så skulle jag inte vara direkt orolig med denna placering och denna låga belastning. Annars är ett separat relä bara några hundringar bort. Dessa kan styras med t.ex 12 eller 24 V DC om det skulle underlätta valet av ledningen och stickkontakt i lådan.
https://www.elbutik.se/product.html/kontaktor-esc225s-2-pol-25a-brumfri-230v?category_id=1825
Styrning med en (1) puck innebär att du även behöver en switch på lådan som GK100 beskriver ovan
GK100 skrev:
Ja om du bara har en kontakt som används för manövern är det inget som hindrar att du använder något med såna data. Det är en användning som ibland kallas "single pole only" och du har troligen redan ett exempel på det för bimetallens kontakt 95-96 som troligtvis inte är märkt nominellt 400 V trots manöverspänningen här.nanowire skrev:
Oavsett det menade jag att om du bara ska använda en puck får du även ha den tidigare nämnda väljaren fjärr/lokal i boxen. Det är ju knappast någon nackdel eftersom om man vill använda knapparna är man ändå på plats och kan ställa om vredet, samtidigt är man skyddad mot att det kan startas på något oväntat sätt via pucken när man valt lokal manöver. Och med två puckar får man ha yttre relä åtminstone för delen som ligger i serie med stoppknappen. Jag har inte sett någon puck med NC eller växlande utgång men det kanske finns.
Jag har inget emot att förbereda en månresa om det krävs, det finns inte mycket rationalitet i projektet ändå.J jonaserik skrev:Det går inte att trassla till det för mycket, det finns gått om plats i skåpet att lägga in lite mer elektronik, en puck som programmeras för impuls, start med 230V och ett följande arbetsströmrelä NO som är paralellt med startknappen. lika med stoppknappen där arbetsrelät NC kopplas i serie med 95 eller 96 på motorskyddet och en puck för impuls.. Vid tryck för start så drar kontaktorn och håller sig självt över motorskyddet som bryts vid stopp och dammsugaren stannar. Lite utanför boken med att ha relän lösa i skåpet, men fungerar i ditt läge.
Edit det är ingen månresa som ska göras och enklare kan det inte bli
Apropå rogrammerbara puckar, finns det något annat än Plejd som kan ge impuls?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Fast impuls vill bara ha med två reläer, separata för start (NO) och stopp (NC).
Med den enkla lösningen med en manuell switchväljare på lådan så räcker det med en puck (ett relä).
Med den enkla lösningen med en manuell switchväljare på lådan så räcker det med en puck (ett relä).
Så här tänker/hoppas jag att det kan fungera rätt bra:
Tvåkanals Nexa-fjärr med 5 sekunders timer. Trekanals NO Nexa-puck; en kanal parallell över 17-18 för start och en kanal styr en NC normkontaktor i serie med 95 som styr stopp.
Då borde jag inte behöva omkopplare på lådan, enligt förslag längre upp, för att välja om relä eller stoppknapp ska styra stopp utan loka-l/fjärrstyrning fungerar oberoende av varandra (förutom under 5 sekunder innan timern bryter/slår av Nexa-reläet genom att skicka offsignal).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvåkanals Nexa-fjärr med 5 sekunders timer. Trekanals NO Nexa-puck; en kanal parallell över 17-18 för start och en kanal styr en NC normkontaktor i serie med 95 som styr stopp.
Då borde jag inte behöva omkopplare på lådan, enligt förslag längre upp, för att välja om relä eller stoppknapp ska styra stopp utan loka-l/fjärrstyrning fungerar oberoende av varandra (förutom under 5 sekunder innan timern bryter/slår av Nexa-reläet genom att skicka offsignal).
Redigerat:
Nu är det så att TS vill ha ren fjärrstyrning och inte en massa andra konstiga kopplingar som föreslås av en del. Det måste vara två 1-kanals puckar eller en 2-kanals med sep kontakter + prog för impuls och mellanreläBo.Siltberg skrev:
( arbetstyp ) för att erhålla den funktion som TS vill ha och inget annat. Så det med månresa blir det kanske av att åka, om det ska fungera vid annat utförande.
Klicka här för att svara