Hej allihopa! Jag har en fråga om mitt fjärrvärmesystem. Nyligen märkte jag att säkerhetsventilen läckte. När en tekniker kom för att titta på det, pekade han på en mätare nära systemets avläsare där trycket är markerat till 2,5 bar (angivet med svart märkning). Han nämnde att denna avläsning egentligen borde vara noll, och att säkerhetsventilen läckte på grund av detta.

Eftersom trycket inte sjönk föreslog han att hela värmepumpen borde bytas ut, eftersom det är en äldre modell och växlarenheten kanske är defekt. Jag är dock inte helt säker på hans bedömning. Är det någon som vet om den här mätaren verkligen ska visa noll? Min uppfattning var att den bara mäter trycket i husets interna värmesystem.

All hjälp skulle uppskattas!

• Fjärrvärmesystem med kopparrör, tryckmätare som visar 2,5 bar, reglage med vred och säkerhetsventil, beläget i ett tekniskt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett fel har han iaf, om inte du hörde/uppfattade fel, nämligen att trycket i värmesystemet ska vara noll, det ska det inte utan det ska vara minst 0,5 bar, men runt 1 bar är ganska lämpligt.

Om trycket i värmesystemet ökar så är två fel möjliga, nämligen antingen läckande påfyllningsventil eller läckande värmeväxlare.

Genom att stänga inkommande kallvatten till fjv-centralen så märker man om påfyllningsventilen läcker eller inte.
Genom att stänga inkommande och utgående fjv-vatten så märker man om värmeväxlaren läcker eller inte.

Demmpa Demmpa skrev:
He has one mistake, unless you heard/understood it wrong, namely that the pressure in the heating system should be zero, it shouldn't be, it should be at least 0.5 bar, but around 1 bar is quite suitable.

If the pressure in the heating system increases, two faults are possible, namely either a leaking filling valve or a leaking heat exchanger.

By closing the incoming cold water to the central heating system, you can see whether the filling valve is leaking or not.
By closing the incoming and outgoing DHW water, you can see whether the heat exchanger is leaking or not.
så vilken typ av nivå ska mätaren vara där den skrevs ner 2,5, jag märkte att toppventilen var lite öppen så stängd nu, droppet är nästan borta nu

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.