H
Är det här mögel? Eller är det behandlat med något? Lossnar i fjäll. Förekommer bara i de två bortersta facken mellan takstolarna på södersidan.
Övriga vinden har lättare påväxt som man kan förvänta sig av en nästan 80år gammal råspont.

• Bilden visar en vind med gamla råspontbrädor som har mörka fläckar, eventuellt mögel, vilka lossnar i fjäll på södersidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart, fjällande yta mellan takstolar, södersidan på vind. Fråga om det är mögel eller behandling. Endast i två bortersta sektionerna.
    Skapa konto
  • Gamla träplankor på en vind med flagnande yta och spån spritt på golvet, möjligtvis tecken på mögel eller behandling.
    Skapa konto
Jag gissar att det som fjällar är formvirke som byggarna först använde vid gjutning av exempelvis grunden, och sedan återanvändes som råspont till taket.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
H
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag gissar att det som fjällar är formvirke som byggarna först använde vid gjutning av exempelvis grunden, och sedan återanvändes som råspont till taket.
Aha, låter rimligt, man ser tydligt i källaren att bjälklaget till bottenvåningen gjutits med liknande virke. Så betongrester alltså, varför blir det svart?

Vet inte varför det blir svart. Är ditt hus precis som mitt byggt under Andra världskriget, var inte kvaliteten på cementen den bästa, så det kan vara en förklaring.

Har haft lika på en vid ovanför ett duschrum det var svartmögel som växt så tjockt så det flagnande när den torkade. Såg lika ut. Jag åtgärdade ventilationen i duschen sedan sprutade jag mögelfri och slutligen efter en tid borstade jag bort det lösa...

H HSP skrev:
Har haft lika på en vid ovanför ett duschrum det var svartmögel som växt så tjockt så det flagnande när den torkade. Såg lika ut. Jag åtgärdade ventilationen i duschen sedan sprutade jag mögelfri och slutligen efter en tid borstade jag bort det lösa...
Hade det varit ett fukt- och mögelproblem hade inte resten av virket och spånisoleringen på TS' bilder sett så fina ut.

Hade det varit ett fukt- och mögelproblem hade inte resten av virket och spånisoleringen på TS' bilder sett så fina ut.
Intressant för spånet såg ut att vara i nyskick på min vind. Ska se om jag hittar någon bild...

H
H HSP skrev:
Ovanför duschrummet är det lättare mer klassisk mögelpåväxt. Det som syns på bilderna är endast i de två sista facken som bara har boutrymmen under. Och facket före de två har ingen påväxt trots att vindsluckan är där.
Tycker den andra teorin låter mer rimlig.
Vet inte varför det blir svart. Är ditt hus precis som mitt byggt under Andra världskriget, var inte kvaliteten på cementen den bästa, så det kan vara en förklaring.
Insåg att jag räknade fel, snart 70 år gammalt, byggt 58, haha. Har ditt svartnat?

Där vindsluckan är kan det läcka upp så mycket värme att den fuktiga luften inte kondenserar rakt ovanför.
Fuktiga luft kondenserar mot ytor där det är tillräckligt kallt.
Längst ut är det sannolikt att det är kallare.

H halj skrev:
Insåg att jag räknade fel, snart 70 år gammalt, byggt 58, haha. Har ditt svartnat?
Nä, inte lätt att hålla reda på åren som gått! I mitt 1940-talshus har de byggt in formvirket någon annanstans än som råspont till taket, okänt var. Men det är torrt och fint på vinden, även rakt ovanför badrummet på övervåningen, som till råga på allt elände saknar mekanisk frånluft.

• Gilla
halj
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.