Byggahus.se

Fjärrvärmeutbyte eller bergvärmeinvestering?

1. M
    Husägare · 35 inlägg

moje1977

Husägare
    Hej alla,

Sedan länge en mycket frekvent forumbesökare här och har sedan vi köpte hus spenderat många timmar på detta forum. Ovärdeligt! :)

Nu dags för mitt första inlägg här och det är ytterligare en värme vs värme-fråga. Inte hittat liknande trådar här ännu för just min frågeställning. Blir väl mer och mer aktuell ju mer växlarna ger med sig där ute....

Bakgrund:
    - Enplansvilla med källare/gillestuga från 1969. De lägre breddgraderna i Sverige; Varberg.
    - 104 m2 boyta och 104 m2 biyta (källaren).
    - Tilläggsisolerat på vind. Läcker lite värme på kortsidorna vid -10. Helt OK isolering om jag som lekman får säga så.
    - Energiförbrukning just nu: ca 21 000 kWh/år för fjärrvärmen (genomsnitt för fjärrvärmen de senaste åren = ca 20 000/år totalt).
    - Elavtal: Rörligt pris. Juli: 74,13 öre/kWh. Aug: 78,62 öre/kWh
    - Fast pris för fjärrvärmen per år: 1 550:-
    - Vattenburen värme/element.

Vår befintliga värmeväxlare har pajjat ihop och står "låst" i bottenläge. Vilket innebär att vi får ut maxvärme på vattenkranarna och det vattenburna systemet. Värmen och kostnaderna för det löpande springer inte iväg men vi har ett behov av att byta ut denna värmeväxlaren. Haft VVSare i omgångar coh tittat och försökt laga men då växlaren är från 2001 så har de haft svårt att hitta reservdelen som behöver bytas plus att vissa rör behöver lagas pga värmen. VIlken till slut gjort att kostnaden för att laga rör sig uppåt 15 000 och högre. Vilket såklart inte knske är det bästa på en snart 20 år gammal växlare.

Estimerar detta till att kosta kanske 35 000-45 000 beroende på växlare?

Så. Just nu sneglar jag på att borra bergvärme och sätta in bergvärmepump istället. Grannen 4 meter bort har det och berget ligger ett par meter under ytan och de har borrat 125 meter. Inte behövt röra sitt på 15 år.

Så, som ni förstår står nu de båda investeringarna emot varandra här:
    - Ny växlare. Behålla fjärrvärmen. Putsa ut med 40-50 000 och fortsätta betala "dyrt" för löpande förbrukning.
    - Borra bergvärme (kostnad? 135 000-145 000?) och bara få elen som kosntad för pumpen.

Så, de 100 000 "extra" på bergvärmen ser jag som en investering givetvis. Dels i att vi efter 5-7 år kommer ikapp det beloppet ställt emot att vi fortsatt har 20 000:-/år för fjärrvärmen. Samt sklart ser jag det som en investering i huset och husets värde.

Nån som idiotförklarar mig med ovan investering i bergvärme istället för befintlig fjärrvärme? Pros and cons?

/Johan

2. J
    Medlem · Stockholm · 3 890 inlägg

Josth

Medlem
    Ni verkar ha ett väldigt lågt fast pris för fjärrvärmen per år! Vad kostar fjärrvärmen per kWh eller MWh? Ofta säger man att bergvärme lönar sig relativt men då är det ganska högt pris på fjärrvärmen. Hur mycket el går det åt per år? Rörligt el-pris är kanske inte så smart nu med torka i vattenmagasinen, flera kärnkraftverk som ska stängas den närmsta tiden och det nya finska kärnkraftverket är mer än 10 år försenat. Lika bra att välja fast pris lång tid tycker jag.

• Laddar…
  3. M
    Husägare · 35 inlägg

moje1977

Husägare
    Priset för fjärrvärmen är enligt senaste specen 392 kr/MWh.

Elförbrukningen just nu....hmmm. står på senaste fakturan "årsavläst energi: 6922 kWh". Vet inte om det är sedan 1a januari eller ett kalenderår bakåt. Måste kolla det för att vara helt säker...

Att den fasta delen är billig hade jag på känn. Bor nära ett pappersbruk och mycket av spillvärmen från det går ut i fjärrvärmenätet. Säkert en av anledningarna.

4. J
    Medlem · Stockholm · 3 890 inlägg

Josth

Medlem
    Helt klart har ni ett mycket bra pris på fjärrvärmen där. Det jag sett på andra håll är en fast avgift som är kanske 3-4 ggr den ni har och ett pris per MWh som är nästan det dubbla mot hos er. El-priset har också stigit nu och man kan nog räkna med 1,50 kr/kWh inklusive energiskatter plus moms(?) Det gör att kalkylen för bergvärme inte ser lika fördelaktig ut som annars. Man får också räkna med ett kompressorbyte efter 10-15 år och det är en större apparat som ska ha service och underhåll jämfört med en fjärrvärmeväxlare. Svårt val men själv skulle jag nog valt fortsätta med fjärrvärme om man tror den kommer följa liknande prisutveckling som hittills.

• Laddar…
  5. H
    Moderator · Stockholm · 43 956 inlägg

hempularen

Moderator
    Du skriver ut ca 70 öre/ kwh för el. Jag gissar att du inte räknat in nätravgiften i det? Den brukar kunna vara nästan lika hög numera.

Med det låga pris du får betala nu för fjärrvärmen så blir det nog rätt lång tid för breakeven med en bergvärmeinvestering.

Du kommer visserligen bara att förbruka typ 5500 kwh för värme, men om den energin kostar 3,5 ggr mer än priset per kwh för fjärrvärme så blir besparingen i pengar i princip noll.

Sedan kan man spekulera över hur priset för fjärrvärme resp. för el kommer att utveckla sig framöver. Det påverkas framförallt av politiska beslut, därmed är det svårt att göra någon logisk prognos.

6. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 11 735 inlägg

Demmpa

Husägare
    Om man räknar om ert fasta fjv-pris till öre/kWh så får man att ert fasta pris motsvarar ca 7,7öre/kWh.
    Om man sedan slår ihop det med ert rörliga pris så får man 7,7+39,2=46,9 öre/kWh

Om ni på något sätt kan få ett elpris som är lägre än ca 3*47öre/kWh (3 antog jag som genomsnittligt COP-värde), alltså under 1,40kr/kWh i total elkostnad så kan ni börja betala av den högre installationskostnaden som bvp innebär.

7. Cheesen
    Nybyggare · Boden · 1 362 inlägg

Cheesen

Nybyggare
    För att kunna vara i närheten av att få igen investeringen på 100 000 extra så behöver du ha en besparing på runt 10 000:- / år om man räknar med att skriva av värmepumpen på 10 år innan det ens är samma pengar. Med kalkylerna ovan behöver du spara 50 öre/ kwh. Tror inte du kan räkna hem den kalkylen med ditt låga fjärrvärmepris. Om du räknar på 20 år kan du kanske komma i närheten men om du har sådana kalkyler så kanske det är en bättre investering med solvärme/solel.

Om 20 år kanske vi sitter här och dumförklarar alla som inte hoppade på det tåget...

• Laddar…
  8. L
    Medlem · Halland · 5 345 inlägg

lordi

Medlem
    Vad är det för reservdel de inte lyckas hitta?

9. M
    Husägare · 35 inlägg

moje1977

Husägare
    Efter massa strul nu kommåt åt avtalet (från 2002) som gäller för fjärrvärmen. Måste ha läst fel på energibolagets OERHÖRT intunitiva fakturaspec.

- Fast avgift 1940 kr/år
    - Användning 800 kr/MWh

Inte full tså bra som jag trodde men heller inte DYRT.

10. M
    Husägare · 35 inlägg

moje1977

Husägare
    haha. Ja. har en granne som har hela södra sidan på taket fullt med paneler.

Se mitt tidigare svar här. Fjärrvärmen är inte så "billig" som jag skrev utan lite mer normal. Och jag vet att det inte kommer betala sig direkt. Men om jag hade stått i valet och kvalet inför ett husköp idag, två identiska hus med enda skillnaded fjärrvärme vs bergvärme så hade det såklart blivit det billigare alternativet. Så jag ser det som en investering också såklart. Men det är ju en sådan investering man inte ser eller vet innan man säljer, om man nu skulle det....

11. R
    Bannad · 3 605 inlägg
    Står låst , måste ju gå att ställa manuellt , fabrikat och modell på FJV-centralen ?

12. M
    Husägare · 35 inlägg

moje1977

Husägare
    Vet inte vad den heter men ska se om jag kan få till en bild. Det är en cylinderformad stor mackapär i mitten på växlaren. De hittade en utbytesdel men den var spegelvänd men borde kunna funka ändå. Men då växlaren stått i bottenläge så har värmen (antagligen) korroserat anslutningarna på "mackapären" och det har droppat vatten (ytterst lite men över flera år) på rör. Så även rören behöver lagas.

Så, 11 000 för mackapären och sedan allt jobb. För att få en snart 20 år gammal växlare att lira....säg 15/16 000 eller et nytt system....fjv vs bv

13. M
    Husägare · 35 inlägg

moje1977

Husägare
    Det är den ställaren som styr som har rostat fast i bottenläge....bild kommer...

14. M
    Husägare · 35 inlägg

moje1977

Husägare
    Här är bilder. Det är en Cetetherm U21 CU WD.

Inringad cylinder är trasig och det går även att se rostdropparna på displayenheten.

15. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 11 735 inlägg

Demmpa

Husägare
    Den inringda delen har bara med varmvattnet att göra.
    Jag har två/tre gånger lagt upp en servicemanual gällande bla den enheten här på forumet, ska se om jag kan hitta inläggen.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.