Oftast när jag bearbetar längre arbetsstycken på 2-5 meter så är det väldigt drygt att stå intill klingan på klyvsågen eller fräsen och mata fram arbetsstycket och samtidigt se till att det inte vandrar i sid eller höjdled. Helst vill jag gå vid bakre änden och mata in materialet i maskinen. Man vill ju att virket ska ligga dikt an mot mot bordet och anhållet genom hela processen vilket är minst sagt utmanande i små maskiner trots extra rullstöd eller bordsytor.

Jag tänker att något med en fjädrande klämfunktion skulle göra jobbet, finns det något sånt att få tag eller är det någon här på forat som har gjort något eget?

Det låter som du beskriver så kallade "feather boards" eller missar jag något? Finns en uppsjö att både att köpa eller göra själv lite olika designer

• Gult "feather board"-verktyg monterat bredvid sågklinga och träbit på ett sågbord. Verktyget används för att stabilisera arbetsstycket vid sågning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
VLJ VLJ skrev:
Det låter som du beskriver så kallade "feather boards" eller missar jag något? Finns en uppsjö att både att köpa eller göra själv lite olika designer
Spot on!👍

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.