Hej, behöver hjälp med denna fördelare.

Jag vill fixera kulventilerna så att de är vända framåt. Skruvar jag dem i botten pekar de åt sidan. Vad behöver jag göra då?

Fråga 1: Ska jag kunna skruva på muttern (om det ens är en mutter?) på själva kulventilen.

Fråga 2: Behöver det sitta en annan mutter här ovanför kulventilerna? Exempelvis en kontramutter.

Planerar att täta kulventilens gänga med lin + pasta

Fördelare med två kulventiler och frågor om skruvning och eventuell behov av kontramutter för att fixera ventilerna framåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När du använder lin och pasta kan du ställa dem i vilken vinkel du vil (även med gängtejp för den delen - men den kan man inte vrida tillbaka utan risk för läckage). De behöver inte skruvas i botten - det blir tätt ändå.

Sexkanterna är bara för att kunna skruva ventilerna. Det är inga enskilda muttrar. Kontramutter behöver du inte om det inte står något om det i monteringsinstruktionerna.

Om det istället är planpackning får man anpassa tjockleken på packningen.

mexitegel mexitegel skrev:
När du använder lin och pasta kan du ställa dem i vilken vinkel du vil (även med gängtejp för den delen - men den kan man inte vrida tillbaka utan risk för läckage). De behöver inte skruvas i botten - det blir tätt ändå
Jag använder gärna gängsnöre, går att backa lite som lin och pasta, men är lättare att applicera.

Fortsättning på denna:
vad hade ni använt för att fästa upp denna fördelare på en planka? Jag vill gärna att den ska sitta stadigt och helt fixerat när man använder ventilspakarna

Det bästa du kan göra är med gummiklädda klammer med maskingänga och skruvstift.

Gummiklädd klammer med maskingänga och skruvstift, idealisk för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.