Hej, behöver hjälp med denna fördelare.
Jag vill fixera kulventilerna så att de är vända framåt. Skruvar jag dem i botten pekar de åt sidan. Vad behöver jag göra då?
Fråga 1: Ska jag kunna skruva på muttern (om det ens är en mutter?) på själva kulventilen.
Fråga 2: Behöver det sitta en annan mutter här ovanför kulventilerna? Exempelvis en kontramutter.
Planerar att täta kulventilens gänga med lin + pasta
Jag vill fixera kulventilerna så att de är vända framåt. Skruvar jag dem i botten pekar de åt sidan. Vad behöver jag göra då?
Fråga 1: Ska jag kunna skruva på muttern (om det ens är en mutter?) på själva kulventilen.
Fråga 2: Behöver det sitta en annan mutter här ovanför kulventilerna? Exempelvis en kontramutter.
Planerar att täta kulventilens gänga med lin + pasta
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När du använder lin och pasta kan du ställa dem i vilken vinkel du vil (även med gängtejp för den delen - men den kan man inte vrida tillbaka utan risk för läckage). De behöver inte skruvas i botten - det blir tätt ändå.
Sexkanterna är bara för att kunna skruva ventilerna. Det är inga enskilda muttrar. Kontramutter behöver du inte om det inte står något om det i monteringsinstruktionerna.
Sexkanterna är bara för att kunna skruva ventilerna. Det är inga enskilda muttrar. Kontramutter behöver du inte om det inte står något om det i monteringsinstruktionerna.
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Om det istället är planpackning får man anpassa tjockleken på packningen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Jag använder gärna gängsnöre, går att backa lite som lin och pasta, men är lättare att applicera.mexitegel skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Tips vid byte av tvättställsblandare och montering kulventil?
Vatten & Avlopp -
Hur montera kulventil i borrad brunn
Vatten & Avlopp -
Droppande "kran" (kulventil?) utomhus - går att fixa eller bör bytas?
Vatten & Avlopp -
Hur väljer jag kulventil
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Kulventil 16mm pex till 3/8 plan
Vatten & Avlopp