Kanske kan vara inspiration för någon 😁
Började med denna trista hög. Har försökt få gräs att ta sig där i flera år, men det torkar oftast bort. Finns spår av vårljung som jag kommer försöka få liv i.
Trädgård med buskar, träd och en uteplats. En hög med grästoppar och växter under förändring, med hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Började med ”baksidan”, in med lite rododendron. Det är en av få växter som trivs i min sura jord.
Trädgård med rabatter, vårljung och rododendron planterade på markväv, omgiven av en träpergola och svart staket, grenverk och buskar i förgrunden.
Skapa konto

Spikade på grillhörnan med lite spill
Trädgård med nyplanterad rhododendron, liten stengång och träpaviljong. Plantering omgiven av trästaket och betongkant.
Skapa konto

”Skar” upp en kant för den nya rabatten
Gräsyta med uppdelad kant redo för plantering, spade och slangar i bakgrunden.
Skapa konto

Markväv på
Uteplats med trädgård under arbete, jord och markväv förberett för plantering. Träd och buskar syns, ett trästaket i bakgrunden.
Skapa konto

Börjat med planteringen
Nyplanterad rabatt med olika växter som rododendron och vårljung på en gräsmatta, omgiven av höga träd och en grönmålad byggnad i bakgrunden.
Skapa konto

Bilden visar en nyanlagd rabatt med olika växter som rododendron och vårljung. Omgiven av träd och ett staket i bakgrunden.
Skapa konto

Ett kap från amazon. Tror jag dragit ner c:a 250 plantor. Mycket smidigt, rekommenderas!
En Makita batteridriven borrmaskin med jordborr på trädäck, används för trädgårdsarbeten och plantering.
Skapa konto

Grönskande trädgård med nyplanterade växter som timjan och lavendel, omgiven av träd och ett hus i bakgrunden.
Skapa konto

Liten stengång
Gång med stenplattor och dekorativa stenar intill husvägg, rhododendronplantor i krukor och planteringsområde under pergola med grillar.
Skapa konto

Fler roddor (fina sorter till bra pris på Hornbach). Dessa skall vara lite mindre
Trädgårdsprojekt med stenlagd gång, blommande träd och nyplanterade rododendron framför en grillhörna.
Skapa konto

Plastkant från amazon
Närbild av en hand som håller en svart plastkant ovanför marken med växter i bakgrunden.
Skapa konto

Trädgårdsplantering med rabatter av rhododendron, stengång, verktyg, och blommor under träd nära ett hus. Gräsmark och plastkant syns.
Skapa konto

Trädgård med nyplanterade rododendron, stenlagd gång, grillhörna och omgivande hus. Ny rabatt med varierad växtlighet under träd.
Skapa konto

Stenlagd gång med planteringar av roddodendron, timjan och vårljung, omgiven av hus och grönska i en trädgård.
Skapa konto

Betongkant mot gräset
Trädgårdsprojekt med stenläggning, rhododendron och en pergola. Verktyg och material syns, inklusive hinkar och trädgårdsslangar.
Skapa konto

Lite silverarv på en del
Trädgård med blomrabatt innehållande silverarv och andra växter, omgiven av stora träd och ett trähus i bakgrunden.
Skapa konto

Nyplanterad rabatt med olika växter som lavendel, rosmarin och blåklockor vid en trädgård intill ett hus med terrass och sittgrupp.
Skapa konto

Trädgård med nyplanterad rabatt av rododendron, ljung och andra växter vid ett hus i skogsmiljö. Stengång och gräs syns i bilden.
Skapa konto

Uteplats med utemöbler framför ett grått hus, nyplanterad rabatt med färgglada blommor bredvid stengång, grön gräsmatta i förgrunden.
Skapa konto

Under sommaren har jag kompletterat i omgångar. Det blev en blandning av alla sorters timjan jag kunde hitta. Silverarv, kattfot, mossflox i olika färger, backliljor, kungsmynta, lavendel, isop, rosmarin, blåklockor. Får uppdatera till våren så får vi se om det ”tagit” sig, men det ser lovande ut.
Hittade lite rolig höstljung som jag tryckte in också nyligen.

• Gilla
  • Älska
Lill72 och 50 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat!

• Gilla
Artemisia och 2 till
  • Laddar…
Hej,

Vad tycker du om rabattkanten i plast från Amazon? Hur är hållbarheten, tänker barn som springer in i den?

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
S Sesulo skrev:
Hej,

Vad tycker du om rabattkanten i plast från Amazon? Hur är hållbarheten, tänker barn som springer in i den?
Har själv trampat på den, kört över m gräsklippare osv. Hållt än så länge 😁
Har den stöd på båda sidor tror jag inte det blir något problem

Riktigt läckert!

Du har ingen länk till rabbatkanten? 🙂

P Paulina123 skrev:
Riktigt läckert!

Du har ingen länk till rabbatkanten? 🙂

Hittade en länk till slut… 😁
https://amzn.eu/d/bHXpvIm

• Gilla
  • Älska
Appendix och 2 till
  • Laddar…
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Började med denna trista hög. Har försökt få gräs att ta sig där i flera år, men det torkar oftast bort. Finns spår av vårljung som jag kommer försöka få liv i.
[bild]

Började med ”baksidan”, in med lite rododendron. Det är en av få växter som trivs i min sura jord.
[bild]

[bild]

[bild]

Markväv på
[bild]

Börjat med planteringen
[bild]

[bild]

Ett kap från amazon. Tror jag dragit ner c:a 250 plantor. Mycket smidigt, rekommenderas!
[bild]

[bild]

Liten stengång
[bild]

Fler roddor (fina sorter till bra pris på Hornbach). Dessa skall vara lite mindre
[bild]

Plastkant från amazon
[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Betongkant mot gräset
[bild]

Lite silverarv på en del
[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Under sommaren har jag kompletterat i omgångar. Det blev en blandning av alla sorters timjan jag kunde hitta. Silverarv, kattfot, mossflox i olika färger, backliljor, kungsmynta, lavendel, isop, rosmarin, blåklockor. Får uppdatera till våren så får vi se om det ”tagit” sig, men det ser lovande ut.
Herregud ska ni ha all den stenen

1977bjorn 1977bjorn skrev:
[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Markväv på
[bild]

Börjat med planteringen
[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Liten stengång
[bild]

[bild]

Plastkant från amazon
[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Betongkant mot gräset
[bild]

Lite silverarv på en del
[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Kul att se någon annan som köpt en sådan där plantborr :) de är lite roliga.. när man har "fin jord" och inga stora stenar hehe

Är det Hercules (hm nått liknande hette den tror jag iaf) rabattkant du köpt? funkar den isf bra? har funderat på den själv.. då den är lite mjukare än de flesta andra kanterna man kan köpa (på gott o ont).. men verkar vara följsam och jobba med...

Jättefint blev det hos dig iaf! :D Men det där med "sista hörnan" tror jag inte på.. det kommer mer/nytt ;) hus o trädgård slutar aldrig "växa" och förändras.. och man hittar ständigt roliga saker / får mer eller mindre bra idéer :P

• Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Har du länk till den där borren?

Etnoy Etnoy skrev:
Har du länk till den där borren?
https://amzn.eu/d/elNrhge

Finns många varianter, men jag tror det var denna, ser likadan ut åtminstone

Snigla Snigla skrev:
Kul att se någon annan som köpt en sådan där plantborr :) de är lite roliga.. när man har "fin jord" och inga stora stenar hehe

Är det Hercules (hm nått liknande hette den tror jag iaf) rabattkant du köpt? funkar den isf bra? har funderat på den själv.. då den är lite mjukare än de flesta andra kanterna man kan köpa (på gott o ont).. men verkar vara följsam och jobba med...

Jättefint blev det hos dig iaf! :D Men det där med "sista hörnan" tror jag inte på.. det kommer mer/nytt ;) hus o trädgård slutar aldrig "växa" och förändras.. och man hittar ständigt roliga saker / får mer eller mindre bra idéer :p
Hej och tack. Nej, det är inte hercules. Kolla länk i tidigare inlägg. Har för mig att denna var billigare. Plast som plast tänkte jag nog. Den var ganska bångstyrig att jobba med. Jag fick dra ut rullen och tvinga den ”rak” genom att lägga lite brädor på den. Efter ett dygn började jag gräva ner den men det var fortsatt lite stökigt då den krullade ihop sig. Hade en smal, rak ”kantskärare/spett” som jag slog ner och ”vickade” upp ett litet dike där jag tryckte ner kanten. Skall beställa en rulle till faktiskt och dra vidare rabatten längs tomtgränsen. Kommer inte påverka nuvarande plantering, den förlängs bara några meter till.
Den går bra att böja i en ledd hur mycket som helst, men blir det dessutom höjdskillnader så är den inte lika förlåtande. Jag fick komplettera med ganska mycket top-dress i gräsmattan utanför för att få det jämnt. Tror förvisso inte att det spelar någon roll vilken rabattkant man använder. Får se om jag får tid imorgon, kom på att jag skall ha en ullungrönn samt en japansk lönn också för lite inramning.
Skulle vilja ha lite svenskt blåbärs/lingonris som marktäckare men det verkar vara hur svårt som helst att hitta. Finns ju bara amerikanska blåbär idag 🤔

Och visst har du rätt, det blir aldrig en ”sista hörna” 😁

Men, nu har jag varit runt ett varv åtminstone!

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Blev jäkligt fint runt träden, ser fram emot bilder hur det utvecklar sig 👍

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.