Är det någon som har lite tips inför stundande ventilationsmontering av ett frånluftsvärmesystem

Jahaa, det skall nog gå att ordna! Vad vill du ha tips om, dimensionering, hur man kapar spirorör eller ???

kolla in på www.usv.se dom har färdiga byggsatser projekterade och klara bara att skruva upp.

ByggaNytt skrev:
Jahaa, det skall nog gå att ordna! Vad vill du ha tips om, dimensionering, hur man kapar spirorör eller ???
Skulle vilja ha en synpunkt ang. skarvning av raka spirorör, kan man tejpa med PVCtape istället för skarvmuff?

extruder skrev:
Skulle vilja ha en synpunkt ang. skarvning av raka spirorör, kan man tejpa med PVCtape istället för skarvmuff?
Jag skulle skarva med en "nippel" (går i spirorör med gummipackning), enklare att montera och tätt med en gång.
Tejp har en tendens att åldras och ramla av, ett vanligt fel i "gamla" system när man tappar flödet.
Se även till att skruva/pop-nita alla skarvar, värdelöst den dag man skall rensa systemet och det delar på sig överallt.

Exakt, NIPPEL heter det, inget annat..... ;)

Tre poppnitar i varje rör så sitter det som berget!

T
Vill bara tipsa om att billigaste rensluckan är att sätta en "T"-skarv på ett rakt rör och sen sätta ett lock med 3 nipplar på avtappen i "T":et.

Tack för svar!

Det visade sig att min leverantör av kanalsatsen hade glömt att skicka med mina nipplar, här ska det poppnitas.

Tack en en gång

Vad finns det för rekomendationer ang rensluckor ?

Det enda kravet är att det skall vara rensbart, klarar man det utan rensluckor så är det ju bra för då slipper man ordna luckor i vägg/golv/tak för att komma åt rensluckorna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.