Hej!

Jag har ett stort garage med plats för 2 bilar, jag har ett avlopp mellan bilarna men eftersom plattan inte har lutning så letar sig vattnet gärna ut på sidorna och lägger sig i pölar. Jag har tänkt på flytspackel men hela garaget är 132 m2 och den del som bilarna står på är ca 65 m2 så det blir extrema mängder. Min fundering är om man kan "skära" spår i golvet som vattnet rinner i? Jag har tänkt att måla hela golvet med epoxifärg så frågan är om det är helt galet att skära spår runt bilarna måla över med epoxifärg och sedan låta spåren agera rännor för vattnet?

Tankar ideér? Bättre lösningar välkomnas!

Se bild 1 hur det ser ut idag, det rinner alltså ut bredvid bilarna och kommer inte till avloppet eller porten. Ca 30cm in från porten har jag ordentlig lutning ut ur garaget.

Se bil 2 på hur man skulle kunna "skära" spår i betongen.

MVH
David

• Skiss av ett garage med två bilkonturer och ett avlopp emellan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av ett garage med två parkerade bilar och ett centralt placerat avlopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Funkar utmärkt, ännu bättre om du målar med epoxi efter.
Fräs en V formad skåra, inte ett U.
Enkelt med vinkelslip. Ännu enklare om man tillverkar ett stöd till maskinen så man kan hålla den mot golvet och bara dra. Man kan även fästa nått långt rakt på golvet att dra efter för att få det rakt.
Hål efter det lägger man igen innan epoxin.

Gjorde samma sak i mitt garage, därför jag svarar.

• Gilla
Dajo321
  • Laddar…
Kanon! Då ser det ut som mitt helgprojekt är spikat :)

mvh

nizzehult
Hakar på denna tråd då mitt problem är rätt identiskt.

Jag har ett tvåbilsgarage på runt 70 kvm med gjuten platta med vattenburen golvvärme som byggdes runt 2005 av förre husägaren. Finns bara ett avlopp avsett för smältvatten och det ligger ungefär mitt emellan de tänkta parkerade bilarnas framhjul. Tyvärr så är lutningen för dålig/felaktig så det bildas pölar lite här och där, speciellt nu på vintern när man kör in bilar med snö. Jag skulle vilja leda vattnet på ett bättre sätt så att det hittar till avloppet men då det är vattenburen golvvärme installerat så är jag inte så sugen att borra eller på annat sätt göra någon åverkan i plattan så vad finns det för alternativ? Det räcker ju med någon form av kant, men hur ska man få den att fästa över tid? Lim, visst men jag tror inte att det håller i längden. Eller finns det sånt lim? Bilar ska ju kunna köra över det.
Golvet i sig verkar vara målat med någon form av golvfärg (epoxi?), gråvitt med blåa flingor. Vet inte om man vågar göra spår i plattan med t ex en vinkelslip, då är man ju ändå och riskerar golvvärmslangarna och man förstör även det målade ytskiktet så hur löser man sånt här? Kan knappast vara den enda som har detta problem. Att gjuta om hela golvet är inget alternativ.

J
nizzehult nizzehult skrev:
Hakar på denna tråd då mitt problem är rätt identiskt.

Jag har ett tvåbilsgarage på runt 70 kvm med gjuten platta med vattenburen golvvärme som byggdes runt 2005 av förre husägaren. Finns bara ett avlopp avsett för smältvatten och det ligger ungefär mitt emellan de tänkta parkerade bilarnas framhjul. Tyvärr så är lutningen för dålig/felaktig så det bildas pölar lite här och där, speciellt nu på vintern när man kör in bilar med snö. Jag skulle vilja leda vattnet på ett bättre sätt så att det hittar till avloppet men då det är vattenburen golvvärme installerat så är jag inte så sugen att borra eller på annat sätt göra någon åverkan i plattan så vad finns det för alternativ? Det räcker ju med någon form av kant, men hur ska man få den att fästa över tid? Lim, visst men jag tror inte att det håller i längden. Eller finns det sånt lim? Bilar ska ju kunna köra över det.
Golvet i sig verkar vara målat med någon form av golvfärg (epoxi?), gråvitt med blåa flingor. Vet inte om man vågar göra spår i plattan med t ex en vinkelslip, då är man ju ändå och riskerar golvvärmslangarna och man förstör även det målade ytskiktet så hur löser man sånt här? Kan knappast vara den enda som har detta problem. Att gjuta om hela golvet är inget alternativ.
Kan du inte slipa lite fall med en betongslip?

nizzehult
J Jansson69 skrev:
Kan du inte slipa lite fall med en betongslip?
Nja. Det är inte "bara" att slipa ett fall på en 70 kvm platta som brunnit i 20 år. Vid ett sånt jobb måste även hela garaget tömmas och golvet måste sen målas om. Samtidigt finns viss risk att man skadar golvvärmeslangen. Jag hade inte tänkt lägga ner tiotusentals kronor eller månader av jobb med detta utan vill bara ha en snabb, billig och enkel lösning. Om det sen blir snyggt är oviktigt.

RoTe
Bättre är att hålla fukten borta. Bilar mår inte bra av att köras in i värmen varje kväll efter att ha varit ute i snö salt och kyla. För den fukten som blir av regnblöta bilar tycker jag en bra avfuktare är bättre.

nizzehult
RoTe RoTe skrev:
Bättre är att hålla fukten borta. Bilar mår inte bra av att köras in i värmen varje kväll efter att ha varit ute i snö salt och kyla. För den fukten som blir av regnblöta bilar tycker jag en bra avfuktare är bättre.
Du bor i Uppsala. I lägenhet. Jag bor i en villa med stor tomt i Norrland där vi får gott om snö. Senast igår fick vi 20 cm.
Ditt svar är sen absolut inget svar på min fråga.

Jag vet också att bilarna mår bäst av att vara ute men du vill banne mig inte sopa snö och skrapa rutor varje dag när man fyllt 60.
Jag har ett stort varmgarage som är byggt för två bilar och då ska det banne mig också nyttjas för det!

J
nizzehult nizzehult skrev:
Nja. Det är inte "bara" att slipa ett fall på en 70 kvm platta som brunnit i 20 år. Vid ett sånt jobb måste även hela garaget tömmas och golvet måste sen målas om. Samtidigt finns viss risk att man skadar golvvärmeslangen. Jag hade inte tänkt lägga ner tiotusentals kronor eller månader av jobb med detta utan vill bara ha en snabb, billig och enkel lösning. Om det sen blir snyggt är oviktigt.
Dåså då har du redan bestämt dig att det inte kommer att bli bra..

RoTe
TS verkar vilja att vi ska komma med nån magisk lösning så, good luck have fun om du inte lyckats lista ut hur man bor i Norrland än.

nizzehult
Jag har inte bestämt mig för nåt men att leda vatten rätt är ju ingen raketforskning. Det finns alltså fall på golvet men det är för svagt eller slutar på fel ställe, får t ex en stor pöl strax innan avloppet.

Det jag eftersöker är något som är tillräckligt slitstarkt för att fästa på golvet med lim eller liknande. Att få en hel omslutande ränna runt båda garageplatser inser jag är omöjligt men att styra om en del av flödet som inträffar närmast bilarna skulle hjälpa en hel del.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.