1 667 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Fixa väggar i källare
Hejsan! Råkade nog sätta mitt andra inlägg i fel kategori!, men är så här att precis köpt hus och googlat runt lite överallt ang om att jag vill fixa ordning väggarna i Våran källare. Är ju betong väggar, men någon har ju klåpat med att spackla ojämnt osv "spacklat för ett fönster tror jag också"
Min fråga är nu, är det lätt att spackla jämnt själv? Läste om bredspackling?, samt vad för slipmedel rekomenderar ni man använder?
Min fråga är nu, är det lätt att spackla jämnt själv? Läste om bredspackling?, samt vad för slipmedel rekomenderar ni man använder?
Har precis spacklat två källarväggar själv, ca 11 löpmeter, 2.20 upp i tak så i runda slängor 25 m2?
Det var inte speciellt kul, och putsen måste vara i perfekt konsistens för att få den så hanterbar man vill när man finlirar.
Jag fick verkligen inte till det med vare sig skånska eller bräda, och satsade istället på att göra det så fint som möjligt med spackelspaden i sig.
Nu var ju förvisso vi ute efter en "rough look" som blir snygg när det är vitt så no harm done, men det är ju trots allt inte vad du frågar.
Mitt svar blir alltså: Nej, inte om du inte är lite halvt van vid det och har en ängels tålamod. Det är inte så svårt, men det är oförlåtligt. Putsen är skoningslös. Får du det bra så får du det verkligen bra, men innan dess .. hua. Inte min gebit.
Är det ny eller gammal puts? Är putsen inte dålig? Då behöver du ju inte ens göra annat än att slamma/prima, ta fint putsbruk c och rätta till de värsta skavankerna?
Det var inte speciellt kul, och putsen måste vara i perfekt konsistens för att få den så hanterbar man vill när man finlirar.
Jag fick verkligen inte till det med vare sig skånska eller bräda, och satsade istället på att göra det så fint som möjligt med spackelspaden i sig.
Nu var ju förvisso vi ute efter en "rough look" som blir snygg när det är vitt så no harm done, men det är ju trots allt inte vad du frågar.
Mitt svar blir alltså: Nej, inte om du inte är lite halvt van vid det och har en ängels tålamod. Det är inte så svårt, men det är oförlåtligt. Putsen är skoningslös. Får du det bra så får du det verkligen bra, men innan dess .. hua. Inte min gebit.
Är det ny eller gammal puts? Är putsen inte dålig? Då behöver du ju inte ens göra annat än att slamma/prima, ta fint putsbruk c och rätta till de värsta skavankerna?
Är ju gammalt murbruk på väggarna, tanken är ju det ska vara som "förråds rum" för vinter kläder/och krimskrams! Så funderar nu i efterhand om man inte ska spackla det jämnt som du nämner ovanför, låter nästan smidigast när man läser sig runt och sen måla på det senD Davion skrev:Har precis spacklat två källarväggar själv, ca 11 löpmeter, 2.20 upp i tak så i runda slängor 25 m2?
Det var inte speciellt kul, och putsen måste vara i perfekt konsistens för att få den så hanterbar man vill när man finlirar.
Jag fick verkligen inte till det med vare sig skånska eller bräda, och satsade istället på att göra det så fint som möjligt med spackelspaden i sig.
Nu var ju förvisso vi ute efter en "rough look" som blir snygg när det är vitt så no harm done, men det är ju trots allt inte vad du frågar.
Mitt svar blir alltså: Nej, inte om du inte är lite halvt van vid det och har en ängels tålamod. Det är inte så svårt, men det är oförlåtligt. Putsen är skoningslös. Får du det bra så får du det verkligen bra, men innan dess .. hua. Inte min gebit.
Är det ny eller gammal puts? Är putsen inte dålig? Då behöver du ju inte ens göra annat än att slamma/prima, ta fint putsbruk c och rätta till de värsta skavankerna?
När du målar sedan, se till att välja rätt sorts färg, som släpper igenom fukt (kalkfärg eller silikatfärg) och inte någon "plastfärg" som akrylat eller liknande. Tidigare ägare i mitt hus hade gjort den missen, med mycket putssläpp som följd.
Har läst att silikatfärg verkar mer lovande än kalkfärg, men är osäker på detta! Man vill ju väggarna ska kunna ( andas ) är otroligt tacksam man fick svar av någon till slut!B b8q skrev:
Köp silikatfärg. har Silikatfärg + silikatprimer stående i rummet bredvid mig precis nu. Köpt av målare som jobbar på lokal bygghandel. Vit. Först primer, därefter 50/50 färg och primer, och till sist ett lager färg.N Nejmendutror skrev:
Är det gammalt bruk som är på väggarna så är det gott nog fästmaterial. Är du osäker på det så kör putsnät och infästning av putsnät först, eller knacka bort det och putsa på materialet som murbruket i sig sitter på. Tror inte att murbruket är så tjockt.
Klicka här för att svara