Hej,

Jag försöker fixa till ett gammalt stämjärn där kanten både har rundat sig och bredden inte är vinkelrät mot längden.
Jag använder en enkel jigg och slippapper på granitskiva.
Hur gör jag detta enklast? Målet är att stora eggen ska vara 25° och den lilla 30°.
Ska jag jag försöka slipa hela stämjärnet till 25° först eller ska jag först försöka få den rak och vinkelrät genom att slipa den 90° grader?.
Markeringarna visar problemet överdrivet så ni ska förstå
IMG_20230812_102546481~2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

90gradwr till rakt, sen 25 hela. Skit i 30 tills nästa gång du ska vässa, då gör du en micro på 30

• Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
C
VLJ VLJ skrev:
Ska jag jag försöka slipa hela stämjärnet till 25° först eller ska jag först försöka få den rak och vinkelrät genom att slipa den 90° grader?.
Ja, slipa först till 25°, rakt och vinkelrätt blir det (förhoppningsvis) på köpet.
Tyvärr blir det en del nötande, inte jättekul att göra för hand.

P.s. utvecklar svaret lite då @Frustrator var av motsatt uppfattning - det är inte så lätt att slipa 90° när du slipar med papper och slipjigg. Det du möjligen tjänar på det är att du slipper att eggen rullar över så mycket.

Redigerat:
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
VLJ VLJ skrev:
Hej,

Jag försöker fixa till ett gammalt stämjärn där kanten både har rundat sig och bredden inte är vinkelrät mot längden.
Jag använder en enkel jigg och slippapper på granitskiva.
Hur gör jag detta enklast? Målet är att stora eggen ska vara 25° och den lilla 30°.
Markeringarna visar problemet överdrivet så ni ska förstå
[bild]
Hej @VLJ!

Var i vårt avlånga land befinner du dig?
Är det i stockholmstrakten kan du slipa fram 25˚ och lägga till dom 30˚ i mitt slipsystem om du vill.
Tar inte många minuter och noggrannheten är 0,1mm. Skicka PM i så fall.
Dag

Nere i Blekinge tyvärr annars hade det ju varit super. Jag får börja slipa för hand och börja spara till en Tormek samtidigt och se vad som blir klart först 🙃

VLJ VLJ skrev:
Nere i Blekinge tyvärr annars hade det ju varit super. Jag får börja slipa för hand och börja spara till en Tormek samtidigt och se vad som blir klart först 🙃
Vill du ha en handvevad slip?

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Typ en sån här?
Tror jag har tre-fyra st över i källaren

• Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
Jag löste det genom att vända min handbandslip uppochner och använda jiggen för handslipen på dens kant för att få bort det allra värsta, sen ganska mycket handslipning på sandpapper på det. Så det gick, men inget man gärna gör varje dag.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
VLJ VLJ skrev:
Bra målsättning med Tormek 👍 Köpte en T8 tidigare i år med alla möjliga jiggar inkl borrjigg. Stämjärnen blir grymt vassa.

Kan tillägga att poleringen med läderhjulet ger ett suveränt blankt och supervasst snitt.

• Gilla
VLJ
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.