Fick nyss en besiktning av vinden som är möglig vilket vi visste om, det är en firma som gör allt dvs. Mögelsanerar,installerar ventilation,isolerar

Hans förslag var att vi har övertryck som skapar kondens och som sedan bildar mögel både vit och svart

Så han kom fram till att vi måste göra så här

20cm cellulosa
Landgång gavel till gavel
Mögelbehandling med OSR
Sarg runt lucka
Stenullsmatta murstock
Anpassning vindsventilation efter behov
Etablering,elverk,grovstäd
Tension healthbox 3.0 paket 4 (ventaggregat)
4st zoner inne
Håltagning
Eldragning

Pris: 150387:- efter rot

Någon som vet om det är bra pris eller ska man kolla runt mer, vet dock inte vilka företag som gör allt i ett

Bor i Arboga
 
Förslaget låter vettigt.
Priset vet jag inget om.
 
Hur stor del av kostnaden står ventilationsaggregatet för? Kan du lägga upp bilder på hur det ser ut på vinden, det är ett påkostat jobb som görs och resultatet blir säkert jättebra. Men lite mögel är inget större problem och om man för över hundra tusen mindre kan få en tillräckligt bra lösning som löser majoriteten av problemet är det kanske något att överväga också.
 
  • Gilla
Linders och 4 till
  • Laddar…
S
Ventilationsaggregatet är den punkten som kommer förbättra klimatet på vinden, resten är åtgärder för elförbrukningen.

Snålvarianten är att endast installera ventilation i huset. Men alla åtgärderna är bra åtgärder sett i sin helhet även om det inte har med vinden att göra.
 
  • Gilla
Jocho
  • Laddar…
Det här är för 3 år sedan, ska be företaget som var här idag att skicka dom bilderna som dom tog

En sanering hjälper för stunden men kommer fortsätta bli mögel på andra ställen, därav han sålde in ventaggregat också + iso
 
  • Vindutrymme med synliga takbjälkar och lösullsisolering, en träplanka i förgrunden och en skorsten mitt i rummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med träbjälkar och isolering synlig, potentiell risk för mögel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träreglar på en vind med synlig isolering och mögelfläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen vind med isolering och träbjälkar som belyser behovet av sanering och ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbjälkar i ett vindutrymme med isolering på golvet, eventuella mögelskador nämns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppvärmt vindutrymme med synligt isoleringsmaterial och tecken på fuktskador på träet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Petter södergren1 skrev:
Det här är för 3 år sedan, ska be företaget som var här idag att skicka dom bilderna som dom tog

En sanering hjälper för stunden men kommer fortsätta bli mögel på andra ställen, därav han sålde in ventaggregat också + iso
Ser kanske mycket värre ut nu än vad det gör på bilderna, men problemet på bilderna ser ut att kunna åtgärdas för ett par tusenlappar. Med ett åtgärdspaket på 170,000kr förväntade jag mig en svampodling över hela taket. Här är ju taket en bit upp i princip exemplariskt, känns som att varm & fuktig inneluft kondenserar där vinden ska ta in frisk luft men på den ytan ska inneluften inte finnas om det är rörelse på luften på vinden.
Ett par fläktar i ventilerna för att öka luftombytet på vinden hade kanske räckt då i alla fall.
 
  • Gilla
Appendix och 10 till
  • Laddar…
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Ser kanske mycket värre ut nu än vad det gör på bilderna, men problemet på bilderna ser ut att kunna åtgärdas för ett par tusenlappar. Med ett åtgärdspaket på 170,000kr förväntade jag mig en svampodling över hela taket. Här är ju taket en bit upp i princip exemplariskt, känns som att varm & fuktig inneluft möter kall uteluft och kondenserar istället för att åka ut.
Ett par fläktar i ventilerna för att öka luftombytet på vinden hade kanske räckt då i alla fall.
Problemet är väl också att vi får kondens på rutorna invändigt på vintern, ska se om jag får bilderna från dom som var här så kan jag lägga ut dom med
 
  • Gilla
Håessge
  • Laddar…
Kanske är lösullen som täpt igen lite vid takfoten och/eller varm fuktig luft från boytan som letar sig upp? Finns det badrumsfläktar och ordentlig ventilation i huset?
 
  • Gilla
jkarlsson84 och 4 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kanske är lösullen som täpt igen lite vid takfoten och/eller varm fuktig luft från boytan som letar sig upp? Finns det badrumsfläktar och ordentlig ventilation i huset?
Självdrag och paxfläkt i badrum, kondens på insida av rutorna på vintertid
 
P Petter södergren1 skrev:
Självdrag och paxfläkt i badrum, kondens på insida av rutorna på vintertid
Var osäker på dom det var fönster eller stora ventiler, men var är ventilerna då? Har huset förbränningsbaserad uppvärming eller är den utbytt?
 
  • Gilla
Stefan666
  • Laddar…
P Petter södergren1 skrev:
Självdrag och paxfläkt i badrum, kondens på insida av rutorna på vintertid
Var finns tilluftsventiler? Går pax-fläkten konstant 24/7? Ligger badrum/tvättstuga precis under där det är som svartast på vinden?
 
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Var osäker på dom det var fönster eller stora ventiler, men var är ventilerna då? Har huset förbränningsbaserad uppvärming eller är den utbytt?
På bilderna är det ventiler, vi får kondens på insida rutor på entréplan

Fjärrvärme och braskamin
 
Ok, så möglet på vinden och kondensen på rutorna är två separata problem.
Går paxfläkten på låg/mellanvarv 24/7? Ingen fläkt som går i köket? Tilluft i sov och vardagsrum?

Hög luftfuktighet inne beror i regel på för dåligt luftombyte vilket går att lösa ganska billigt om man vill.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
hur mycket isolering ligger där idag?
 
Kan det möjligtvis vara isolerab som gett dig detta prisförslag?
Om så är fallet råder jag till att kontakta flera aktörer.
Hos mig började offerten på 180 tusen. Skrev jag på inom ett par dagar fick jag rabatterat pris ned till 138 000kr.

Kontakta andra firmor, ena gav mig offert på 89 tusen med exakt samma upplägg.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.