Hej. Har en gammal lampa som bryter strömmen när jag kopplar in glödlampor i vissa uttag. Ska nog byta ut alla kablar men ser inget visuellt på kablarna. Nu är det två vita och en röd kabel. I källaren där den ska kopplas in finns inte jordat. ska jag tänka på något speciellt? Hur skulle ni göra? Kan jag under tiden jag testar slänga på vanlig stickpropp och köra i vägguttag så jag slipper hänga upp hela tiden vid test?

• Avskalade elektriska kablar hålls. Röd, vit och svart. Föreställer risk för strömgenomgång. Bakgrund suddig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller lampa under montering, ledningar, skruvplintar, otydlig bakgrund med föremål.
    Skapa konto
  • Hand håller en vit plastkontakt med tre metallstift och skruvar, inomhusmiljö, oskarp bakgrund.
    Skapa konto
  • En hand håller en demonterad taklampa i mässingsfärg med sladdar hängande ut. Golv och soffa syns.
    Skapa konto
Ska du verkligen använda den lampan då, om den bryter strömmen?
Tyder ju på kortslutning nånstans i konstruktionen.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Jo men det är det jag vill fixa. Antar att det är någon kabel så får väl byta alla kablar om jag inte ser problemet

• Gilla
multix
  • Laddar…
En av härvorna har ju alla 3 kablar med en spiral i toppen

• Guldfärgad lampa under installation, synliga elledningar, skruvar och monteringsdetaljer.
    Skapa konto
P pixellegolas skrev:
Jo men det är det jag vill fixa. Antar att det är någon kabel så får väl byta alla kablar om jag inte ser problemet
Ja...men jag tycker hela konstruktionen ser vansklig ut, metalldelar och enkelisolerade kablar vad det ser ut?
Verkar inget bra. Jag skulle nog skrota den.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Med följande setup så får jag nu ingen kortslutning. Däremot är det två socklar som inte ger ljus. Beror det på mitt "jord"? Tejpade lite där jag såg exponerad koppar under en av keramikpluggarna

• Öppen elektrisk anslutning med kablar och skarvdon på en lampa över en träyta.
    Skapa konto
  • Taklampa utan lampskärmar eller glödlampor, demonterad, guldfärgad, mot trägolv, oskärpt bakgrund, inomhusbelysning.
    Skapa konto
  • Tejpbit på sladd vid vägg, radiator, trägolv, behov av reparation.
    Skapa konto
  • Svart strömkabel på trägolv kopplad till röd förlängningssladd. Oanvänd eluttag nära. Enkelt, inomhus.
    Skapa konto
BirgitS
I källare och i rum med jordade uttag ska alla lampor antingen vara dubbelisolerade eller skyddsjordade av säkerhetsskäl så vitt jag vet. Den där lampan är ingetdera och får inte användas i källare eller i ett jordat uttag innan den har byggts om.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P pixellegolas skrev:
Beror det på mitt "jord"? Tejpade lite där jag såg exponerad koppar under en av keramikpluggarna
För allt elektriskt arbete ska man ha nödvändig kännedom och det verkar som att du saknar det och inte heller vill lära dig av forumet. Du håller på med livsfarliga saker.

P pixellegolas skrev:
Med följande setup så får jag nu ingen kortslutning. Däremot är det två socklar som inte ger ljus. Beror det på mitt "jord"? Tejpade lite där jag såg exponerad koppar under en av keramikpluggarna
Alltså, jag tror inte du ska hålla på och mixtra med den här lampan som du gör.
Rätt som det är kan du få en redig elstöt,

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi har ingen jord i källaren. Alla uttag är ojordade här nere

BirgitS
Varför har du tejpat en tråd på elementet?

Japp förstår att det ser väldigt amatörmässigt ut. Jag får helt enkelt se om någon med kunskap kan fixa. Gillar inte idèn att ge upp en fin retrolampa för någon lös kabel eller liknande. Grannen är elektriker så får lämna över. Har ju ändå exponerat det mesta i den

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P pixellegolas skrev:
Japp förstår att det ser väldigt amatörmässigt ut. Jag får helt enkelt se om någon med kunskap kan fixa. Gillar inte idèn att ge upp en fin retrolampa för någon lös kabel eller liknande. Grannen är elektriker så får lämna över. Har ju ändå exponerat det mesta i den
Ja, det låter som ett väldigt klokt beslut!
Om det nu går att rädda den.

Jag menar, vad jag kan se så är det ju bara två socklar som beter sig lite busigt men får ju ingen kortslutning, så det borde ju gå att fixa. Det jag tror kan ha hänt tidigare är att vi kanske kopplat in led-lampor med för hög effekt? Tror att när jag kopplade in alla socklar med led så bröts huvudbrytaren

P pixellegolas skrev:
Jag menar, vad jag kan se så är det ju bara två socklar som beter sig lite busigt men får ju ingen kortslutning, så det borde ju gå att fixa. Det jag tror kan ha hänt tidigare är att vi kanske kopplat in led-lampor med för hög effekt? Tror att när jag kopplade in alla socklar med led så bröts huvudbrytaren
Vilket då tyder på att något är allvarligt fel med lampan.
Gör inget mer själv nu är mitt råd.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.