3 889 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Fixa avtalen vid privat husaffär?
Vilka olika alternativ finns för att fixa alla papper när man gör en privat bostadsaffär, dvs om man säljer ett hus utan att någon mäklare varit inblandad?
Brukar banken kunna fixa detta?
Vågar man göra det helt själv med färdig avtalsmall (var finns såna?)
Jurist?
Man kan ju också ta in en mäklare, men jag vill gärna veta alternativen. Diskuterade detta med en polare som ska köpa privat och hon vill helst inte blanda in mäklare, inte av snålhet tror jag, mest av principiella skäl.
Brukar banken kunna fixa detta?
Vågar man göra det helt själv med färdig avtalsmall (var finns såna?)
Jurist?
Man kan ju också ta in en mäklare, men jag vill gärna veta alternativen. Diskuterade detta med en polare som ska köpa privat och hon vill helst inte blanda in mäklare, inte av snålhet tror jag, mest av principiella skäl.
Medlem
· Norrbottens Län
· 16 inlägg
Banken kan hjälpa till med avtal men det kostar endå en liten slant.
Finns standardavtal i bokhandel, dock ska man minnas att det är just standardavtal.
Jurist kan absolut hjälpa till men det är en dyr lösning.
Banken kan hjälpa till, har man en bra bankkontakt så kan man få hjälp gratis annars så får man betala för den tjänsten.
Jurist kan absolut hjälpa till men det är en dyr lösning.
Banken kan hjälpa till, har man en bra bankkontakt så kan man få hjälp gratis annars så får man betala för den tjänsten.
Nedan följer ett exempel i sin enklaste form. Går att skriva ner på en servett och skicka in till gällande inskrivningsmyndighet ;-)
Största problemen vid överlåtelser upplever jag det vara när det finns någon form av bodelning i säljarens förflutna...
KÖPEBREV
Säljare: NN, 112233-1010, andel 1/1
Köpare: NN, 223344-2020, andel 1/2
NN, 334455-3030, andel 1/2
Säljaren överlåter härmed till köparen fastigheten Stockholm Häggen 8 för en köpeskilling av 3 000 000 kr. Köpeskillingen är betald i sin helet och kvitteras härmed.
Stockholm 2013-05-16
Köpare: Köpare:
………………………………………… ……………………………………………………
NN NN
Säljare:
................
NN
Ovnstående namnteckningar bevittnas:
Största problemen vid överlåtelser upplever jag det vara när det finns någon form av bodelning i säljarens förflutna...
KÖPEBREV
Säljare: NN, 112233-1010, andel 1/1
Köpare: NN, 223344-2020, andel 1/2
NN, 334455-3030, andel 1/2
Säljaren överlåter härmed till köparen fastigheten Stockholm Häggen 8 för en köpeskilling av 3 000 000 kr. Köpeskillingen är betald i sin helet och kvitteras härmed.
Stockholm 2013-05-16
Köpare: Köpare:
………………………………………… ……………………………………………………
NN NN
Säljare:
................
NN
Ovnstående namnteckningar bevittnas:
Jag köpte mitt hus privat, men min bank (länsförsäkringar) krävde att en mäklare skulle vara med vid överlåtelsen och hjälpa till med papperna för det. Jag tror det kostade 3000, en summa som säljaren stod för.
Vi köpte vårt hus privat, men jag hittade mallar på nätet som vi använde. Där fyllde man i alla uppgifter på säljare, köpare, fastigheten osv. Jag var ändå lite misstänksam så jag gick till bokhandeln och tjuvtittade på avtalen de säljer, fast de som vår lokala bokhandel hade passade inte vårt köp eftersom vi köpte med inventarier.
Vi hade ingen kontakt alls med bank eller mäklare, jag skrev avtalet utifrån mallarna jag läst. Min svärmor och säljarens barnbarn bevittnade underskrifterna.
Vi hade ingen kontakt alls med bank eller mäklare, jag skrev avtalet utifrån mallarna jag läst. Min svärmor och säljarens barnbarn bevittnade underskrifterna.
Klicka här för att svara