Klurar som sjutton nu på hur jag ska göra här, ett stekbord eller fiskbrännare till ilve-spisen?
Ni som har erfarenhet vad är era rekommendationer? När använder ni fiskbrännaren? Finns ju knappt nån panna att köpa, har bara hittat en gjutjärnsgrillplatta att lägga på, vilket iofs passar oss då vi lagar massor av kött.
Men har ni några råd och ideer?

Vi valde stekbord och ångrar oss inte. Kul att kunna steka pannbiff till hela släkten på en gång. Har även skaffat teppanyaki-lock, men har inte hunnit prova det ännu.
Jag tror men kan köpa till ett galler så att man kan göra om stekhällen till fiskbrännare, men har inte testat det. Stekhällen väger bly, så den flyttar man inte på i onödan.

Hej,

Om du väljer modellen med stekbord (vi valde NP120FRMP) kan du ta bort stekbordet och lägga på ett grillgaller som heter G/092/81 och vips har du ett galler för lång fiskstekpanna också... troligen kan du göra så även ifall du kikar på annan spismodell än vår ifall den finns med stekhäll!

Kul med fler som väljer Ilve!

Mvh

TMC

TMC skrev:
Hej,

Om du väljer modellen med stekbord (vi valde NP120FRMP) kan du ta bort stekbordet och lägga på ett grillgaller som heter G/092/81 och vips har du ett galler för lång fiskstekpanna också... troligen kan du göra så även ifall du kikar på annan spismodell än vår ifall den finns med stekhäll!

Kul med fler som väljer Ilve!

Mvh

TMC
Härlig spis :).

Använder ni stekbordet ofta?

Hej,

Köket är under byggnation så jag har inte något svar åt dig ännu!

MVH

Andreas

......men tänk på att dessa spisar väger lite mer än en "vanlig" spis. När vår kom stod det 215 kg på fraktsedeln så det blev flyttfirma och fyra rediga gubbar med selar som fick lejas....

MVH

TMC

Hemmakatten
Vi har en "vanlig" gasolhäll från IGF som är 60cm bred. Klart jag är avundsjuk på er som har bredare häll. :) Tyvärr såg jag ingen möjlighet för bredare häll vid ritbordet och ser det tyvärr inte idag heller.

Tycker ni som köper Ilve och lägger ned så pass mkt pengar självklart borde ha en bredare spis än 60cm. 120cm som TMC kräver nog ett riktigt stort kök för att komma till sin rätt.

Men, det jag ville komma till var två saker. Dels att det kan bli trångt med 60 cm om man använder stora kastruller o grytor o wok.

Men dels, och detta är det viktigaste, att när man lagar mat på en gasolhäll så flyttar man ofta runt kastrullen. Tycker man att det blir för hett på en brännare fastän man har den lägsta lågan så drar man kastrullen till en annan (mindre) brännare. jag brukar också dra kastrullen från brännaren till en tom (kall) plats.

På dessa Ilve-hällar verkar man ha grillplats/fritös/fiskbrännare i mitten med två brännare på var sida. Som jag förstår det så är grill/stekplattan inte riktigt i samma nivå som brännarna. det torde betyda att det inte går lika lätt eller inte alls att dra en gryta från en brännare på ena sidan till en på andra sidan stekhällen. Att lyfta (med grtylappar) en tung gryta är inte lika smidigt. Om jag skulle köpa en Ilve skulle jag vilja se den i verkligheten och testa hur det fungerar. Alternativet för mig skulle vara att ha stekhällen på ena sidan av hällen och inte mitt i. Tror inte att man använder den liak mycket som brännarna.

Det blev en 90cm Professional Plus nu med fiskbrännare, får ordna stor stek/grillpanna istället för stekbord. Tycktre det var smidigast. Som du säger hemmakatten vill man gärna kunna dra pannor osv fram och tillbaka.

TMC skrev:
......men tänk på att dessa spisar väger lite mer än en "vanlig" spis. När vår kom stod det 215 kg på fraktsedeln så det blev flyttfirma och fyra rediga gubbar med selar som fick lejas....

MVH

TMC
Det har jag inte ens tänkt på :D. Dom lovade att leverera spisen ut till oss, undrans om det ingår att bära in den också :S.

Skönt att det är gjort iaf! Blev en AG90-fläktkåpa också. Få det lite matchande.

Hemmakatten
Den där fiskbrännaren kommer att bli kanon! Den fungerar dessutom alldeles utmärkt för grytkok i avlånga (ovala) grytor. En pärla och klassiker man kan önska sig i födelsedagspresent/julklapp är en gryta från Le Creuset, finns i olika storlekar (minst 4-5 liter bör den vara).

Hemmakatten skrev:
Den där fiskbrännaren kommer att bli kanon! Den fungerar dessutom alldeles utmärkt för grytkok i avlånga (ovala) grytor. En pärla och klassiker man kan önska sig i födelsedagspresent/julklapp är en gryta från Le Creuset, finns i olika storlekar (minst 4-5 liter bör den vara).
Det är såna som Melker Andersson gillar va? :). Som också kör en ilve-spis (nästan iaf).

Förresten såg nu på produktinfon att trendline har roterande grillspett, har dom andra spisarna det också? Vore ju konstigt om deras budget har roterande grillspett men inte dom andra spisarna.

Min Professional Plus, 100 cm, har roterande grillspett. Har inte hunnit testa den funktionen ännu.

Utgår då ifrån att den stora ugnen till 90-cm har det också.

Det är en Ag100-kåpa du har va? Nöjd?

Sen blev färgen en liten chansning, vi har sett blanksvart och rostfritt, m en inte grafit/matt, bara på bilder och de gör ju aldrig rättvisa vad gäller färg i en katalog, framförallt inte då olika bilder ger olika färger och man inte har nåt bredvid att jämföra med :).
Ingen som har bild på en grafit/matt-spis i en köks-installation så man får bättre uppfattning?

Melker har en Restart-spis och det är i grunden komponenter från Ilve som byggs om.

När det gäller kulören gick vi i samma tankar och hittade inte heller grafit/matt på bra bilder. Men nu gjorde vi som ni och det verkar bli helrätt. Än så länge är det fortfarande en hel del emballage på vår spis men vi valde den kulören i kombination med mässig och tillhörande kåpa AG120 samt det rostfria stänkskyddet. Sedan la vi även till lejontassar och det ser riktigt rätt ut!

Italianbrands levererar spisen normalt direkt till kund (alltså inte via åf:en) och det är till "dörr" som gäller, dvs så långt den ensamme chauffören kommer med pallyftare. Så inbärning kan du inte räkna med så ta det säkra före det osäkra för det är du som blir lidande ifall någonting går galet och det är ju spisen lite väl kostsam för att chansa med... inte många som lyfter in spisen själv från dörren utan hjälp och en hjälpsam granne kan ju vara bra - men inte i efterhand när det gäller att gnälla på när Ilven fick en smäll....

Det är helt rätt att man bör ha yta att dra kastruller och pannor över så lämpligt är att ha granitbänkskivor på vardera sida om spisen och Le Cruset passar bra till :cool:.

Mvh

TMC

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.