Hej!

Jag undrar över hur det är att bygga med Fiskarheden.

De har inte totalentreprenad men hur bökigt blir det då för en som inte är snickare att bygga med dem? Har de bra sammarbetsföretag som bygger upp själva huset?

Har själv tänkt bygga i Örebro så jag är extra intresserad av att höra av från någon som byggt här i trakterna.

robbanorebro skrev:
Hej!

Jag undrar över hur det är att bygga med Fiskarheden.

De har inte totalentreprenad men hur bökigt blir det då för en som inte är snickare att bygga med dem? Har de bra sammarbetsföretag som bygger upp själva huset?

Har själv tänkt bygga i Örebro så jag är extra intresserad av att höra av från någon som byggt här i trakterna.

Tror nog Fiskarhedenvillan är rätt bra: Platta på mark, råspont.....
Men blir nog lite tveksam när dom inte säljer på totalentreprenad, varför vågar dom inte det? Anser Fiskarheden det är för stor risk eller?

jag tror man får ett vanligt lösvirke lika billigt som ett fiskarheden,och väljer man en byggfirma tror jag man kan förhandla till sig en totalentrepenad.
samtidigt som man får som man vill.
eller så kollar du på ett nyckelfärdigt med en gång.
där har du flera som ernjuder sådant.

nybyggd skrev:
jag tror man får ett vanligt lösvirke lika billigt som ett fiskarheden,och väljer man en byggfirma tror jag man kan förhandla till sig en totalentrepenad.
samtidigt som man får som man vill.
eller så kollar du på ett nyckelfärdigt med en gång.
där har du flera som ernjuder sådant.
Vad är poängen med att köpa det i lösvirke då menar du? Blir ju bara en massa mer jobb.
När jag bad byggvaruhandlare räkna på vår kåk så blev det dyrare en Fiskarheden. Då har jag ändå inte räknat med ritningar, energideklarationer etc. Nyckelfärdigt går ju att få även fast det är delad entreprenad. Det är väl priset på det nyckelfärdiga huset som är den stora skillnaden.
Sen vet jag inte om det är glasklart att totalentreprenad är det bästa att köpa. Läser man runt här på forumet är det ju väldigt många som har haft stora problem med just den entreprenadformen. Vi delad entreprenad slipper man ju dels påslaget som annars blir (8-20%) på alla entreprenader. Man betalar ju dessutom inte för någonting som inte är utfört om entreprenadkontraktet är rätt utfört. I vårt fall ordnade säljaren alla kontrakt och hantverkarna hade sedan kontakt med varandra så vi behövde aldrig bry oss. På det stora hela funkade det väldigtbra, självklart med en del problem som det alltid blir men inget som inte löstes.
I dessa tider finns ju en aspekt till och det är konkursproblemet. Vad händer om husleverantören går i konken?
General vet jag att dem kan erbjuda om man vill. (men blir som sagt dyrare)
Ett råd till dig som skall bygga är att fråga säljaren på orten om vilka hantverkare dem anlitar och kolla upp dem. Man kan ju även fråga om referenser från andra som byggt med dem på orten.

Hej,
Vi köper vår tomt nu i dagarna. Just nu kollar vi såklart husleverantörer o en stark kandidat är FH Domherren. Är det någon som har några bilder att dela med sig?
Det är verkligen en djungel just nu o allmänt förvirrat.
Vi kollar oxå på Ekforshus/Stjärnhus/Ekonomen 142 samt Vårgårdahus/Björkholmen.
Tacksam för svar.

Ciccibus skrev:
Hej,
Vi köper vår tomt nu i dagarna. Just nu kollar vi såklart husleverantörer o en stark kandidat är FH Domherren. Är det någon som har några bilder att dela med sig?
Det är verkligen en djungel just nu o allmänt förvirrat.
Vi kollar oxå på Ekforshus/Stjärnhus/Ekonomen 142 samt Vårgårdahus/Björkholmen.
Tacksam för svar.
http://www.byggahus.se/forum/loesvirke/23386-fiskarheden-bilder.html

Finns fler trådar med Domherrenbilder, bara att söka :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.