Jag försöker läsa på om lysrörsarmaturer och vill helst ha led. Framför allt för att de byts betydligt mer sällan än andra. Har precis lärt mig att flimrande lysrör är en brandrisk om de inte byts :confused:
En himla tur att jag var i garaget när det plötsligt började lukta bränt. När jag försöker läsa på verkar det som att många så kallade "led-armaturer", även nytillverkade är T8. Samtidigt kan man läsa om att t5 är bättre, flimrar mindre och tänder snabbare. Finns det någon som vet om detta även gäller T8-led? Finns det några särskilda ledarmaturer för lysrör eller är det alltid T8or egentligen? Finns det t5-led? Har inte kunnat hitta några som klart och tydligt skriver att de inte är t8.
Hoppas att det finns någon som vet och tack på förhand!

Vanliga lysrör brinner minst 25000h, så så ofta behöver man inte byta lysrör

Det finns LED-lysrör i T5-format men dom är ganska ovanliga. Jag tror att det främst är för att LED inte ger så stor besparing jämfört med T5.
När det gäller T8-rör så finns det flera olika drivdonstyper. Olika LED-lysrör passar med olika drivdon, det är ganska rörigt. Jag är ingen expert på området så mer detaljerade råd vill jag inte ge. Men ett tips är att ett bra lysrör förmodligen håller längre än ett "billigt" LED-lysrör.

tommib
T5 lysrör tänder också direkt och drivdonen har vanligen säkerhetsavstängning om något skulle gå sönder. De blinkar inte som gamla T8-lysrör då de inte fungerar på samma sätt.

• Gilla
freter
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.