Har egen brunn i hus från 2022. I tvättstugan har jag kopparrör som går till hydrofor osv till värmepanna.

Det blir kondens på kopparrören i rummet. Detta kan jag leva med. Det är ju våtutrymme osv. Kondens uppstår främst när det är varmt och mycket fuktighet (t ex tvättmaskin och torktumlare). Det uppstår också kondens när man spolar mkt vatten utan någon speciell kringliggande omständighet som t ex: torktumlare aktiv. T ex när man toppar upp poolen lite efter det dunstat.

Det jag oroar mig för är om denna kondens uppstår i golv eller vägg också längs med vattenledningarna. Då känner jag mig mer nervös. … gör det de eller är det så att konstruktion i väggar / golv och hur man drar ledningar i dolda utrymmen naturligt förhindrar detta på något sätt med någon viss praxis i byggteknik?
Notering är att även vattenutkastaren blir väldigt kondenserad på utsidan och vattenslangen ute. Till vattenutkastaren går ju en anslutning som går igenom väggen.

Någon som kan ge lite kunskap kring hur det här kan tänkas vara konstruerat?

Krilleman
Kondens kräver luftflöde (ny fuktig luft behöver flöda).

Är det tätt i golv/vägg och yttervägg uppkommer ingen kondens.

• Gilla
backeacke
  • Laddar…
Förr använde man prisolrör i väggar, plastöverdragna kopparrör, för de ger ingen kondens.
Hur det är med dagens plaströr vet jag inte.

• Gilla
backeacke
  • Laddar…
Läste i en annan tråd nyss att man använder "rör i rör" för det problemet, det är väl det du borde ha i ditt hus från -22.

• Gilla
backeacke
  • Laddar…
Det går att isolera bort

• Gilla
backeacke
  • Laddar…
Får ringa rörisen och höra hur det är gjort helt enkelt.

Finns någon sorts byggstandard eller liknande kring detta? Tänker utifrån eventualiteten att man inte är ense om hur det är gjort vs. hur det borde va gjort.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.