2 523 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Finns huset vi vill bygga? Hjälp!
Jag har länge skummat igenom olika hustillverkares sidor och försökt luska reda på prislappen här på forumet. Att maila hustillverkarna själva om priser verkar vara meningslöst eftersom det antingen tar flera månader innan man får svar alternativt får man inget svar alls.
Är det någon som vet om det överhuvudtaget går att bygga ett nyckelfärdigt hus för under 2,2 miljoner (helst under 2 miljoner). Eventuellt kan vi tänka oss oinredd övervåning.
* Tvåplanshus eller Souterräng
* Minst 160 kvm
* Minst 4 sovrum
* EJ klassisk eller snickarglädje, gärna nyfunkis
* Gärna ngt större finare fönster eller någon annan kul detalj
Drömhusen (som vi säkerligen inte har råd med) är Söderviken och Rönnäs från Eksjöhus, Allegro, Grönskär och Arholma från Myresjöhus samt Stockvik och Bruzaholm från Götenehus.
Är det någon som vet om det överhuvudtaget går att bygga ett nyckelfärdigt hus för under 2,2 miljoner (helst under 2 miljoner). Eventuellt kan vi tänka oss oinredd övervåning.
* Tvåplanshus eller Souterräng
* Minst 160 kvm
* Minst 4 sovrum
* EJ klassisk eller snickarglädje, gärna nyfunkis
* Gärna ngt större finare fönster eller någon annan kul detalj
Drömhusen (som vi säkerligen inte har råd med) är Söderviken och Rönnäs från Eksjöhus, Allegro, Grönskär och Arholma från Myresjöhus samt Stockvik och Bruzaholm från Götenehus.
Administrator
· Skåne
· 8 678 inlägg
Du skriver 2-plans hus eller souterräng. Hur ser tomten ut egentligen? Om det ska bli aktuellt med ett 2-planshus på en sluttande tomt så blir det ganska dyra markarbeten gissar jag. Ta reda på vad det går att bygga på tomten först.
Vi har ingen tomt än, då vi väntar på att ett antal tomter ska bli klara (det dras just nu V/A och väg byggs) och utsatta till försäljning. Troligtvis blir det plana tomter, men möjligtvis svagt sluttande. Det är därför jag kikar på både tvåplanshus och soutteräng. Man måste ju kunna få priser och börja sålla bland alla hus som finns innan man köper en tomt också? Så att man har en handfull tänkbara då tomten väl blir vår?
Administrator
· Skåne
· 8 678 inlägg
Du kan säkert få priser utan tomt. Du får väl helt enkelt vara ihärdig och ligga på tills du får tag på en säljare. Det kanske finns lokala kontor inte så långt från där du bor som du kan traska in på?
Jag tycker det är så synd att man inte ska kunna få bygga det man egentligen vill ha. Så därför, kan du inte skicka ut en förfrågan till Eksjöhus, Myresjöhus och Götenehus och säga som det är - att du är intresserad av de här husen och att du har 2,2 miljoner att lägga. Kanske kommer någon av dem med kreativa lösningar på hur du skulle kunna göra för att komma ner i pris och ändå bygga det hus du vill ha. Kanske genom att byta ut några material, kanske lämna något rum oinrett, göra visst jobb själv etc. Det skulle vara roligt att höra vad du fick för svar i alla fall!
Jag tycker det är så synd att man inte ska kunna få bygga det man egentligen vill ha. Så därför, kan du inte skicka ut en förfrågan till Eksjöhus, Myresjöhus och Götenehus och säga som det är - att du är intresserad av de här husen och att du har 2,2 miljoner att lägga. Kanske kommer någon av dem med kreativa lösningar på hur du skulle kunna göra för att komma ner i pris och ändå bygga det hus du vill ha. Kanske genom att byta ut några material, kanske lämna något rum oinrett, göra visst jobb själv etc. Det skulle vara roligt att höra vad du fick för svar i alla fall!
Bra idé!
Men jag puffar gärna frågan ändå, ifall det finns ngn därute som känner till, eller kanske till och med har byggt ett hus med dessa kriterier!
Det är lättare att få svar om du ringer till hustillverkarna istället för att maila. Beroende på var du bor så tror jag det är väldigt svårt att hitta ett hus som uppfyller de kriterier du har för det priset du vill betala. Men det kan skilja uppemot 400 000 på priset från leverantören beroende på om du bor i Stockholm eller ute på landet. De billiga husen kräver ofta mer tillval och med kriteriet att det måste vara 2 plan eller suterräng så sorteras ju direkt de billigare tillverkarna som Älvsbyhus och Smålandsvillan bort.
Ett råd jag kan ge är att inte stirra er blinda på kvadratmetrar. Varför måste det vara minst 160 kvm? Det är hur man använder kvadratmetrarna som är det viktiga. Vi bodde tidigare i en tvåa på dryga 40 kvm (2 vuxna och ett barn) som hade så bra planlösning att vi tyckte kompisars lägenheter på 50 kvm kändes trånga. Nu har vi precis byggt ett enplanshus på 144 kvm som rymmer 4 sovrum och tv-rum. Och då får vi ändå plats med kök/vardagsrum på 55 kvm och med ryggåstak och 2,6 i takhöjd så blir huset luftigt och känns mycket större.
När vi började kolla så kollade vi på 2-planshus (för att det var det enda som tilläts i detaljplanen för det område vi kollade på då) och när vi såg på 2-planshusen så behövdes det hus på runt 200 kvm för att vi skulle få in det vi behövde eftersom att vi hade så höga krav på att det skulle finnas så mycket på bottenvåningen.
Ett råd jag kan ge är att inte stirra er blinda på kvadratmetrar. Varför måste det vara minst 160 kvm? Det är hur man använder kvadratmetrarna som är det viktiga. Vi bodde tidigare i en tvåa på dryga 40 kvm (2 vuxna och ett barn) som hade så bra planlösning att vi tyckte kompisars lägenheter på 50 kvm kändes trånga. Nu har vi precis byggt ett enplanshus på 144 kvm som rymmer 4 sovrum och tv-rum. Och då får vi ändå plats med kök/vardagsrum på 55 kvm och med ryggåstak och 2,6 i takhöjd så blir huset luftigt och känns mycket större.
När vi började kolla så kollade vi på 2-planshus (för att det var det enda som tilläts i detaljplanen för det område vi kollade på då) och när vi såg på 2-planshusen så behövdes det hus på runt 200 kvm för att vi skulle få in det vi behövde eftersom att vi hade så höga krav på att det skulle finnas så mycket på bottenvåningen.
Vi håller på att bygga ett sådant hus du beskriver. Det är ett 2-plans suterränghus i sten på 282 kvm i nyfunkisstil. Dessvärre är det en starkare prisklass än 2,2. Men om du är intresserad så kan du PM:a mig för arkitekt (namn och nummer)
MVH
Anna
MVH
Anna
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Nybyggt hus: Grönt tomrör för fiber finns, grått rör i huset?
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G -
Fredagshuset: Villa G med 360 graders utsikt och takpool
Artikelkommentarer -
Vi vill riva huset- finns det företag som köper (eller får) huset av oss och fraktar bort allt?
Referenser Hantverkare & Entreprenörer