22 527 läst ·
36 svar
23k läst
36 svar
Finns detta verktyg
Medlem
· Västra Götaland
· 1 658 inlägg
Är nog egentligen ett klassiskt strykmått jag vill ha, med bra precision och penna som sitter stadigt.
Biltemas skala med streck på 2 mm avstånd känns lite oexakt.
Biltemas skala med streck på 2 mm avstånd känns lite oexakt.
Skall det vara med penna så lär det nog slå på +-2 mm ändå beroende på hur pennans spets ser ut för tillfället. Biltemas fungerar men det medföljande stiftet är alldeles för mjukt. Är du ute efter precision så är det nog ett med rits som du skall ha och då kan jag rekommendera att du tittar på de som finns hos hyvlar.se.
Jag tror att jag sett några penn-varianter liknande det från Biltema på Bauhaus också, kanske värt att titta där om det finns i närheten. "Marking Gauge" är väl det engelska namnet om du vill leta utrikes.
Jag tror att jag sett några penn-varianter liknande det från Biltema på Bauhaus också, kanske värt att titta där om det finns i närheten. "Marking Gauge" är väl det engelska namnet om du vill leta utrikes.
Köpte Biltemas strykmått för ett tag sedan och den skala som sitter där är helt fel. Ställde in den på 100mm och mätte 105mm så det är bättre att ställa in med ett annat mätdon som man kan lita på...
Medlem
· Västra Götaland
· 1 658 inlägg
Precis, klämde på det där igår i affären och kontrollmätte lite, insåg också att det diffade på 4-5 mm, helt värdelöst alltså.badtastex skrev:
Redigerat:
Hej vart har du köpt den Mvh PeterZ ZipLock skrev:Jag har en sådan "hållare" för tumstock som syns på bilden nedan. Den är billig och gör sitt jobb, men lite irriterad blir man av tre skäl:
1. Uttaget är 2 mm bredare än alla tumstockar jag testat, vilken gör att tumstocken kan vridas lite.
2. Det finns inget sätt att låsa utsticket, så man måste trycka fast den med tummen hela tiden.
3. Resten av tumstocken sticker ut långt bakåt och fastnar i saker.
Lösningen på alla dessa problem vore ett verktyg där man inte använde en tumstock, utan i stället en kortare linjal och att utsticket gick att låsa fast.
Ett sådant verktyg vore inte omöjligt att tillverka själv, men gissningsvis har någon kommit på denna idé före mig. Finns det verktyget jag önskar mig att köpa?
[bild]
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Nån som vet var man hittar denna?

Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 907 inlägg