Bakgrund:
Jag har en sommarstuga på en ö i Roslagen byggd på ett berg. Höjd över havet c:a 10 m.
Huset är byggt 1964 och dåvarande ägarna borrade brunn 1976 tillsammans med grannen.
Brunnen är borrad till 90 m djup enligt brunnsarkivet och är borrad i tomtgränsen mellan fastigheterna.
Pumpen är en dränkpump nere i borrhålet på okänt djup.
Hydropressen sitter i grannens källare.

Vi köpte huset 2001 med befintligt delat vatten.

2021 bytte vi till en ny en ny 120 l hydropress eftersom den gamla blivit otät och släppte ut luft.

Den här anläggningen reagerar på strömavbrott genom att pumpstyrningen stängs av helt och man måste manuellt trycka på startknappen för att få igång den igen. Det händer ett par gånger per säsong oftast i samband med åskväder.

Tidigare har det varit så att om man kommer ut efter att åskan stängt pumpen så finns det tryck kvarstående så man får vatten ett tag, men sedan märks tryckfallet och man får gå över och trycka startknappen.

Problem?
Men i år vid de 3 strömavbrott som inträffat så beter den sig annorlunda:
När strömmen återkommer och man öppnar kranen så är där inget vatten eller bara väldigt svagt tryck.
Start av pumpen fixar detta.

Min fråga rör skillnaden mot tidigare, den enda förklaring jag kan komma på är att det måste finnas något som läcker vatten i systemet och som tömmer hydropressen efter ett tag när det är avstängt.

I går hade vi ett 7 timmar långt strömavbrott och när strömmen kom tillbaka så fanns det i princip inget vattentryck.
Efter att jag startat pumpen så blev allt normalt igen.

Men det borde ha funnits kvar vattentryck i hydropressen tycker jag...

Grannen är numera väldigt sällan på plats så jag har inte kunnat fråga honom om han har något som drar vatten konstant.

Kan det vara så att det är fel på hydropressen eller skall man tro att det läcker vatten hos grannen?

Så svårt att svara på då det kan vara en läkande toalett om sådan finns till att ex säkerhetsventil någonstans läker lite.

Jag får göra en mer vetenskaplig undersökning genom att stänga pumpen och inte använda vatten själv på några timmar och sedan kolla om trycket verkar sjunka.
Jag tänkte ta en manometer jag hade liggande och mäta trycket med men det visade sig att den vattenfylldes inne i visaravdelningen när jag kopplade den på trädgårdsutkastet, så den är väl trasig.
Kan inte hitta någon som säljer manometrar för vattentryckavläsning heller....
Verkar som att de flesta saluförda manometrar används för gastryck, tex svetsgas och liknande. ☹️
Undrar var man kan få tag på en manometer man kan koppla till trädgårdskranen?

Vilken manometer som helst i rätt tryckområde fungerar troligen, tex. de man säljer för tryckluft hos biltema duger troligen (alla dessa brukar vara byggda med mässing invändigt) och är inom rätt tryckområde, sedan får man själv blocka ihop rördelar som T-koppling, förminskare/adaptrar tills man får en helhet som passar där man monterar denna.

Sedan bör sådana manometrar gå att hitta hos Rinkarby mfl. vvs-grossister tänker jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.