K Krillehus skrev:
hur överlever alla andra jobb där man fakturerar sin tid? En lärarinna kräver väl inte att ungarna ska köpa läroböckerna av henne? Eller att hon ska då sälja materialet som behövs för att bygga skolan
På högskola och universitet händer det att föreläsaren skrivit boken i kursen man studerar.
Begagnathandeln med kurslitteratur elimineras genom nya upplagor med smårevideringar.

• Gilla
Byggnix
  • Laddar…
K Krillehus skrev:
Ska bygga hus och de rörmokare jag pratar med är inte intresserad av jobbet om de inte får sälja allt material inkl. Värmepanna och wc stolar.

Jag vill betala för din tid, inte för att du ska leka återförsäljare.

Finns det hantverkare inom någon annat segment som beter sig så här eller är det unikt för VVS branschen?
K Krillehus skrev:
Ska bygga hus och de rörmokare jag pratar med är inte intresserad av jobbet om de inte får sälja allt material inkl. Värmepanna och wc stolar.

Jag vill betala för din tid, inte för att du ska leka återförsäljare.

Finns det hantverkare inom någon annat segment som beter sig så här eller är det unikt för VVS branschen?

Hej,

Nu jobbar jag inte längre som röris men det är väl klart att det hänt att vi installerat av kunden inköpt material. tex blandare, möbler, duschväggar i mån av tid och till en högre timpeng. Men att driva ett VVS-företag går likt all annan företagsamhet ut på att tjäna pengar och då väljer man såklart hellre ett jobb där man får sälja material och även arbete. Dels innebär det en lägre risk i form av att okänt material installeras fel och att garantidelen blir otydlig samt att intjäningen är lite bättre. Ser inget problem i att tänka så.
Men till din fråga. Hade jag känt mig bekväm med att lämna ett pris på all VVS till ett nybygge (ganska stort jobb) med förutsättningarna att kunden levererar allt material. Nej det hade jag inte. För många faktorer som är osäkra. Då skulle jag istället välja att prioritera andra jobb. Inget personligt överhuvudtaget utan bara baserat på fakta ovan.

/André

• Gilla
claym och 3 till
  • Laddar…
Mats-S
Har läst hela tråden nu, helt klart så kokar det ner till att VVS/EL hantverkare inte tar ut rimlig timpeng utan får det hela att gå ihop mha orimliga påslag på materialet. Typ alla kundkommentarer verkar dessutom vara helt beredda på att betala en rimlig timpeng så att hantverkaren kan tjäna på timmarna istället för materialet.

Så vad är problemet?
Problemet är att det har utvecklats en kultur att det ska vara så här, "så här gör alla andra". Och vi som konsumenter jämför timpriser men ignorerar nog oftast vad materialpåslaget kommer att bli, så då blir det en ond cirkel där hantverkarna inte vågar ta ut rimlig timpeng för vi konsumenter stirrar oss blinda på timpengen.

Kanske hantverkarna kunde erbjuda kunden olika val, alla med syfte att hantverkaren ska få rimlig ersättning för utfört arbete:
- Offert för endast arbete (inga garantier på materialet som kunden håller med).
- Offert med material (utan/liten vinst) samt högre timkostnad.
- Offert med vinst på materialet men låg timkostnad.

Jag vet vilket alternativ jag skulle välja bort, troligen fler än jag som skulle ta bort det :-)

• Gilla
Ulf Peter och 10 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Ja, det stämmer, det måste vara CE-märke.
Då borde det vara CE-märkning på hantverkaren också. :thinking:

• Gilla
Mazdarune och 3 till
  • Laddar…
K Krillehus skrev:
Du måste ha bra lön eller så har ni dålig beläggning. Medellönen i Sverige är runt 35.000 kr /mån. Det motsvarar en timlön på 335kr+moms i ett aktiebolag vid 160h inkl. Skatt, sociala, semester pension etc.

Säg att jag har 40 timmars VVS jobb för 750kr timme plus moms = 30.000 + moms. Materialet kostar 150.000 kr (värmepump och golvvärme). Via VVS blir det 40.000 kr dyrare än billigaste nätbutik.
Då ligger ersättningen helt plötsligt på 1750 kr i timmen + moms. Sen kommer det vara resetid firmabil å lite annat som tillkommer.

Svineri är va det är!
Här finns en kalkyl för vad man behöver ta för timpenning som konsult för en lön på 35k kr .
https://cinode.com/blogg/konsult/lon-konsult-sa-mycket-bor-du-tjana/

Går ju ändå dra en del paralleller mot hantverkare.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Har läst hela tråden nu, helt klart så kokar det ner till att VVS/EL hantverkare inte tar ut rimlig timpeng utan får det hela att gå ihop mha orimliga påslag på materialet. Typ alla kundkommentarer verkar dessutom vara helt beredda på att betala en rimlig timpeng så att hantverkaren kan tjäna på timmarna istället för materialet.

Så vad är problemet?
Problemet är att det har utvecklats en kultur att det ska vara så här, "så här gör alla andra". Och vi som konsumenter jämför timpriser men ignorerar nog oftast vad materialpåslaget kommer att bli, så då blir det en ond cirkel där hantverkarna inte vågar ta ut rimlig timpeng för vi konsumenter stirrar oss blinda på timpengen.

Kanske hantverkarna kunde erbjuda kunden olika val, alla med syfte att hantverkaren ska få rimlig ersättning för utfört arbete:
- Offert för endast arbete (inga garantier på materialet som kunden håller med).

Jag vet vilket alternativ jag skulle välja bort, troligen fler än jag som skulle ta bort det :)
En rörmokare har ingen butik eller lager. De åker till Dahl å liknande firmor och handlar det som behövs för jobbet, tid du också får betala för. De ger ingen garanti på produkten, det är det återförsäljaren och tillverkaren som står för, så den myten kan vi ta död på direkt.

Jag kräver inte att jag ska köpa in allt material, men jag vill välja vilken modell på värmepump, komod, fabrikat på toalettstolar, blandare etc. Rörmokaren kan stå för rör och kopplingar.

Sedan finns det en branschstandard så dimensioner, CC-mått och kopplingar är detsamma på alla fabrikat.
Så skitsnacket om "jag kan inte garantera att det funkar", köper jag inte heller.

Vad jag kräver av hantverkaren är att jobbet har utförts fackmannamässigt.
Det är jag villig att betala för.

Jag tycker 700 kr i timmen + moms är en skälig ersättning för en hantverkare.

Jag accepterar påslag på eget material, jag accepterar milersättning och den berömda servicebilen.
Det jag inte tycker är OK är att betala 20.000 i påslag på en värmepump eller 100% påslag på ett golvvärmesystem från LK.

Om man inte klarar att få lönsamhet på timmar kanske man ska gå en ekonomikurs.

• Gilla
  • Älska
Incoog och 23 till
  • Laddar…
Varför gör du inte jobbet själv då sluta klaga och gör det själv

• Gilla
  • Arg
Byggroda och 9 till
  • Laddar…
Mats-S
K Krillehus skrev:
Om man inte klarar att få lönsamhet på timmar kanske man ska gå en ekonomikurs.
Som jag skrev, då väljer du alternativet där hantverkaren tar ut en neutral kostnad för materialet, samtidigt som hen tar ut en timpeng som företaget kan gå runt på.
Poängen med mitt inlägg var att om hantverkaren erbjöd alternativ till vinst på materialet så skulle vi få en bättre prisbild som motsvarar verkliga timkostnader.

Timpriset handlar ju dessutom om tillgång/efterfrågan, och priset blir sedan därefter. Det är vanlig kunskap som man kan lära sig på en ekonomikurs :cool:

• Gilla
Mazdarune och 3 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag har aldrig i hela mitt liv lämnat in en bil till verkstad för någonting.
Aldrig heller anlitat någon för att koppla rör.

Dock så ska jag inom en snar framtid åka och få mina nyköpta däck pålagda och balanserade hos en lokal verkstad för 150kr st, så man är redo inför vårens torra vägar
Du anser inte att hjul tillhör bilen eller så är det första gången någonsin du byter däck på befintlig fälg. Får inte ihop ditt påstående annars.

• Gilla
  • Haha
Klaugust och 5 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Varför gör du inte jobbet själv då sluta klaga och gör det själv
Precis. Folk är så skitnödiga över garantier och försäkringsbolag. Skit i det och lägg undan de pengar du sparade genom att göra det själv om mot förmodan olyckan skulle vara framme.

Vi snackar ändå skattade pengar vilket är idioti att använda till saker man verkligen inte *måste* ha hjälp med.

• Gilla
  • Älska
Mazdarune och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
K Krillehus skrev:
De ger ingen garanti på produkten, det är det återförsäljaren och tillverkaren som står för, så den myten kan vi ta död på direkt.
Tusan heller! Här är jag och min antagonist @Krille-72 eniga:D. Det är det företag du köper varan av, som ansvarar för garantin. Min Biltemavedklyv pajade. Jag skickade inte den till Kina, utan åkte till Biltema. Är mjölken dålig vid köp, reklamerar jag den i affären. Inte hos mejeriet. Är min Guinness fadd, klagar jag hos bartendern, inte hos bryggeriet på Irland. ...

Staffan

• Gilla
Xaktly och 6 till
  • Laddar…
J
Just däck tycker jag pekar på problemet att köpa däcken från ett ställe och monteringen från ett annat. Gjorde det en gång (däcken beställdes via nättjänst som hade avtal om att skicka däcken till en firma som jag sen lämnade bilen till, men jag köpte och betalade altså däcken separat och jobbet separat) och sparade några hundralappar. Sen var det vibrationer i däcken och hur ska man göra då? Är de dåligt monterade/balanserade eller är däcken i sig dåliga / orunda? Hade jag köpt däck och montering på samma ställe så hade jag bara klagat där. Jag levde med det istället för att klaga.

Däremot, om man som kund är villig att ta det extrajobb och stå för räkningen om nåt material går sönder så tycker jag inte rörmokaren borde vara rädd för att ta jobbet. Att de sen kan välja och vraka på jobb pga det är brist på rörmokare är ju en annan sak. Det kan ju vara svårt att få hjälp även om de får sälja material till överpris och man är villig att betala en hög timpenning.

• Gilla
Krille-72
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Just däck tycker jag pekar på problemet att köpa däcken från ett ställe och monteringen från ett annat. Gjorde det en gång (däcken beställdes via nättjänst som hade avtal om att skicka däcken till en firma som jag sen lämnade bilen till, men jag köpte och betalade altså däcken separat och jobbet separat) och sparade några hundralappar. Sen var det vibrationer i däcken och hur ska man göra då? Är de dåligt monterade/balanserade eller är däcken i sig dåliga / orunda? Hade jag köpt däck och montering på samma ställe så hade jag bara klagat där. Jag levde med det istället för att klaga.

Däremot, om man som kund är villig att ta det extrajobb och stå för räkningen om nåt material går sönder så tycker jag inte rörmokaren borde vara rädd för att ta jobbet. Att de sen kan välja och vraka på jobb pga det är brist på rörmokare är ju en annan sak. Det kan ju vara svårt att få hjälp även om de får sälja material till överpris och man är villig att betala en hög timpenning.
Det är ju dock så att man balanserar däcken för att det inte ska vara vibrationer i dem när man kör (sen att man inte får bort alla obalanser i alla hastigheter, det är en annan sak)

Så i det fallet hade jag åkt tillbaka till firman som balanserade och krängde, för då har de gjort fel.

• Gilla
Mazdarune och 2 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:

Så vad är problemet?

Jag vet vilket alternativ jag skulle välja bort, troligen fler än jag som skulle ta bort det :)
Du har både rätt och fel när det gäller ”utvecklat en kultur”. Jag förstår verkligen din poäng och hållet med dig till punkt och pricka. I hantverksbranschen måste man vara kameleont. Hela tiden anpassa verksamheten efter förutsättningarna. Vad tar andra firmor /Tim. Hur tar dom betalt för material? Aha. Dom lägger på x % på materialet. Vi testar vi också.
Lyfter man blicken och tittar på LOU idag så vågar jag påstå att Lou är den största anledningen till omfattande fusk inom branschen idag. Kommuner skriver på avtal på Timpenningar så låga som 280kr/ Tim. Då ingår arbetsledning, servicebil och 0% påslag material.
” Men det är väl bara att skita i att lämna så dåliga anbud”.
Absolut sant men när du ser att en konkurrent gladeligen lämnar på dessa priser och tjänar pengar så kommer kameleonten i dig börja fundera. Hmm vi kanske ska göra likadant.
Dessutom har du ett ansvar över dina anställda. Du måste ha jobb.

Likadant blir det för firmor som enbart arbetar med privatpersoner. Dom kanske hamnar i Offerta, Servicefinder träsket. Dom lämnar anbud efter anbud men får inga jobb. Hmm hur gör konkurenterna. Måste nog anpassa min verksamhet.

Det man snabbt kan konstatera är att rädslan för att få en missnöjd kund är mindre än rädslan att vara otydlig och försöka lägga på ditten och datten.

Så återigen till er konsumenter. Läs på lite innan ni beställer ut en hantverkare. Prata med vänner och bekanta. Använd gärna tex. Hantverksformuläret vid beställning. Försök att förstå att arbetstiden inte börjar och slutar vid er tröskel om ni inte uttryckligen avtalat om det.
Ni kommer inte lyckas att ändra en hel bransch bara för att just du ”tycker att....”.

Lycka till!:rofl:

• Gilla
  • Älska
Mazdarune och 6 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Du har både rätt och fel när det gäller ”utvecklat en kultur”. Jag förstår verkligen din poäng och hållet med dig till punkt och pricka. I hantverksbranschen måste man vara kameleont. Hela tiden anpassa verksamheten efter förutsättningarna. Vad tar andra firmor /Tim. Hur tar dom betalt för material? Aha. Dom lägger på x % på materialet. Vi testar vi också.
Lyfter man blicken och tittar på LOU idag så vågar jag påstå att Lou är den största anledningen till omfattande fusk inom branschen idag. Kommuner skriver på avtal på Timpenningar så låga som 280kr/ Tim. Då ingår arbetsledning, servicebil och 0% påslag material.
” Men det är väl bara att skita i att lämna så dåliga anbud”.
Absolut sant men när du ser att en konkurrent gladeligen lämnar på dessa priser och tjänar pengar så kommer kameleonten i dig börja fundera. Hmm vi kanske ska göra likadant.
Dessutom har du ett ansvar över dina anställda. Du måste ha jobb.

Likadant blir det för firmor som enbart arbetar med privatpersoner. Dom kanske hamnar i Offerta, Servicefinder träsket. Dom lämnar anbud efter anbud men får inga jobb. Hmm hur gör konkurenterna. Måste nog anpassa min verksamhet.

Det man snabbt kan konstatera är att rädslan för att få en missnöjd kund är mindre än rädslan att vara otydlig och försöka lägga på ditten och datten.

Så återigen till er konsumenter. Läs på lite innan ni beställer ut en hantverkare. Prata med vänner och bekanta. Använd gärna tex. Hantverksformuläret vid beställning. Försök att förstå att arbetstiden inte börjar och slutar vid er tröskel om ni inte uttryckligen avtalat om det.
Ni kommer inte lyckas att ändra en hel bransch bara för att just du ”tycker att....”.

Lycka till!:rofl:
Eller "trodde att" :rolleyes:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.