Staffans2000
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det ÄR ett argument värt att fundera på. Säg att du köper och hantverkaren monterar och kopplar in en wc fixtur som sedan byggs in. Något händer. Vem ringer du?
Ghost busters!
 
  • Gilla
  • Haha
CCPusher och 7 till
  • Laddar…
O
Nä självklart kanske du inte gör det, men den du sålde huset till eller din granne kanske är precis en sån som ska ta saker så långt det går.
Garantier mot konsument är monumental besvärliga för seriösa firmor. Allt du utför hos konsument ska du kunna ta ansvar för, sen är det upp till domstol att avgöra.
Men säkerheten kan aldrig avtalas bort.
Tex så säger du att det är ok att montera in en blandare som skickar ut för varmt vatten. Om någon sedan skålar sig har installatörer gjort fel och kan bli skyldig till säkerhetsbrottet.
Har inga konkreta exempel, jag vet bara att de aldrig går att avtala bort dessa grejer den dagen olyckan är framme.
 
  • Gilla
JockeÅgren
  • Laddar…
I första exemplet där det gäller en blandare som kund har köpt, som det senare visar sig att den hade fel från tillverkningen kan knappast falla på rörmokaren som installerade den.

Lika så vill jag tro att en rörmokare som installerar en hetvatten blandare i tex ett kök kan hamna i bekymmer med lagen. Förutsatt att han har avrådit kund iom att det bryter mot säker vatten. Lämnas en avvikelse rapport så borde saken va biff.

Ingen kritik alls mot någon i tråden, är bara genuint intresserad av rättsfall eller liknande, då detta om att hantverkare tar över garanti av varor dom själva ej har levererat återkommer ständigt.
 
  • Gilla
Ankmamma och 1 till
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
I första exemplet där det gäller en blandare som kund har köpt, som det senare visar sig att den hade fel från tillverkningen kan knappast falla på rörmokaren som installerade den.

Lika så vill jag tro att en rörmokare som installerar en hetvatten blandare i tex ett kök kan hamna i bekymmer med lagen. Förutsatt att han har avrådit kund iom att det bryter mot säker vatten. Lämnas en avvikelse rapport så borde saken va biff.

Ingen kritik alls mot någon i tråden, är bara genuint intresserad av rättsfall eller liknande, då detta om att hantverkare tar över garanti av varor dom själva ej har levererat återkommer ständigt.
Om en hantverkare installerar en blandare som han köpt och det blir fel på blandare så ringer du hantverkaren. Sen är det hen som i sin tur måste lösa problemet.
Jag ska ta Ikea som ett dåligt exempel. Vi installerade bänkskivor i ek hos en kund. Bänkskivorna började spricka och kunden ringde oss. Vi åkte förbi och tittade och kunde konstatera att det började spricka isär i limfogarna på flera ställen. Vi fotade allt och även installationen underifrån.
Sen började trasslet med Ikea. Vi hade installerat bänkskivan fel. Hade infälld häll och ho verkligen marginal så skivan kunde röra sig. Hade vi bara skruvat fast skivan underifrån eller fanns brickor så skivan kunde röra sig.
Hade vi oljat skivan efter montering?
Frågorna var många och vi fick ägna oss åt att motbevisa dom på punkt efter punkt. Tillslut gav dom med sig och ersatte nya skivor. Då började del 2 att få dom att även ersätta arbetskostnaden.
Efter lite nya utmaningar så gick dom med på denna ersättning. Rörmokare och snickare behövdes.

Hade konsumenten köpt denna bänkskiva själv hade hen fått ägna sig åt att jobba mot installatören och inköpsstället. Båda hade slagit ifrån sig och jag vet i katten hur det hade slutat.

Observera att jag inte försvarar allt för höga påslag på material. Men man bör som konsument fundera några varv innan man köper sitt eget material som någon annan monterar.
 
  • Gilla
HVACJedi och 8 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Hantverkaren kommer ut och tittar på din fixtur. Kollar så allt är rätt inkopplat. Sen säger han tack och hej. Kvar står du med arbetet att ringa vidare eftersom rörmokaren inte har ett produktansvar för något han inte sålt.
Varför ska han säga tack och hej och dra? Är det så du jobbar så förstår jag att du måste sälja produkter för att få vardagen att gå ihop. Hantverkaren löser så klart problemet på betald arbetstid.
 
  • Gilla
TRJBerg och 8 till
  • Laddar…
Jag har en byggfirma som gör en del jobb åt privatpersoner, min erfarenhet är att de kunder som vill ha hjälp och även ska stå för eget material, dvs vill bara köpa timmar är i särklass de värsta kunderna. Jag tackar nej till såna projekt utan att blinka.
 
  • Gilla
Toffelhjälten och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
buspojken buspojken skrev:
Jag har en byggfirma som gör en del jobb åt privatpersoner, min erfarenhet är att de kunder som vill ha hjälp och även ska stå för eget material, dvs vill bara köpa timmar är i särklass de värsta kunderna. Jag tackar nej till såna projekt utan att blinka.
Jag kunde nästan gissa det... Men vad menar du med de värsta?
 
  • Gilla
M3rLiN_74 och 2 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Om en hantverkare installerar en blandare som han köpt och det blir fel på blandare så ringer du hantverkaren. Sen är det hen som i sin tur måste lösa problemet.
Jag ska ta Ikea som ett dåligt exempel. Vi installerade bänkskivor i ek hos en kund. Bänkskivorna började spricka och kunden ringde oss. Vi åkte förbi och tittade och kunde konstatera att det började spricka isär i limfogarna på flera ställen. Vi fotade allt och även installationen underifrån.
Sen började trasslet med Ikea. Vi hade installerat bänkskivan fel. Hade infälld häll och ho verkligen marginal så skivan kunde röra sig. Hade vi bara skruvat fast skivan underifrån eller fanns brickor så skivan kunde röra sig.
Hade vi oljat skivan efter montering?
Frågorna var många och vi fick ägna oss åt att motbevisa dom på punkt efter punkt. Tillslut gav dom med sig och ersatte nya skivor. Då började del 2 att få dom att även ersätta arbetskostnaden.
Efter lite nya utmaningar så gick dom med på denna ersättning. Rörmokare och snickare behövdes.

Hade konsumenten köpt denna bänkskiva själv hade hen fått ägna sig åt att jobba mot installatören och inköpsstället. Båda hade slagit ifrån sig och jag vet i katten hur det hade slutat.

Observera att jag inte försvarar allt för höga påslag på material. Men man bör som konsument fundera några varv innan man köper sitt eget material som någon annan monterar.
Håller iofs inte med om att det är hantverkaren som ska ta ärendet vidare mot tillverkaren. Dock bör du/man vara tydlig att utkörning och undersökning kostat x kronor om det visar sig vara fel på materialet och inte utfört arbete.

Tycker det är solklart att konsument själv ska driva garanti frågan mot försäljningsstället eller tillverkaren, precis på samma sätt man gör med alla andra saker vi köper elektronik,vitvaror,kläder osv
 
  • Gilla
Mazdarune och 3 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Det är tyvärr så generellt i vvs och el branschen. Det känns som Ahlsell o co har skapat detta mkt, för alla parter, dåliga system. Tog dessa hantverkare istället ett ngt högre timpris, där kostnaden hör hemma, så skulle privatpersoner kunna få rot på det och dessutom slipper hantverkaren hålla på att ursäkta sig hela tiden.
Jo, fast det finns ett inbyggt motstånd mot att hantverkare drar 1000 i timmen. Kvalificerad arbetskraft brukar ligga på 500-1000+, och arbeten som inte kräver direkt utbildning ca 500 och under.

Tyvärr är ju kvaliteten och effektiviteten helt beroende på person. En gudomlig röris kan vara värd 2000/h, och en klåpare 0/h.


Bäst är såklart att konsultera runt lösning, och sen göra allt jobb själv, fram till man lagstiftar att ingen får sätta ihop rör själv.
 
useless useless skrev:
Varför ska han säga tack och hej och dra? Är det så du jobbar så förstår jag att du måste sälja produkter för att få vardagen att gå ihop. Hantverkaren löser så klart problemet på betald arbetstid.
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Jag menar att hantverkaren tittar på fin installation. Är den ok får du själv kontakta din återförsäljare som du köpt produkten ifrån. Det kommer såklart inte hantverkaren att göra ifall han inte sålt produkten.
 
  • Gilla
Mazdarune och 2 till
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Håller iofs inte med om att det är hantverkaren som ska ta ärendet vidare mot tillverkaren. Dock bör du/man vara tydlig att utkörning och undersökning kostat x kronor om det visar sig vara fel på materialet och inte utfört arbete.

Tycker det är solklart att konsument själv ska driva garanti frågan mot försäljningsstället eller tillverkaren, precis på samma sätt man gör med alla andra saker vi köper elektronik,vitvaror,kläder osv
Försäljningsställen är hantverkaren. Köper du en tröja på HM så vänder du dig inte till tillverkaren i Indien.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Försäljningsställen är hantverkaren. Köper du en tröja på HM så vänder du dig inte till tillverkaren i Indien.
Menar såklart då kund har köpt varor/material själv. Dvs när firman som installerar inte har sålt dem.
 
  • Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Menar såklart då kund har köpt varor/material själv. Dvs när firman som installerar inte har sålt dem.
Då förstår jag. Om du läser mitt exempel igen med en inbyggd wc fixtur så kommer det bli en hel del problem för dig som konsumet ifall du köpt produkten själv och låtit en rörmokare utföra installationen.
Jag brukar säga. Tänk dig för 2 gånger ifall det verkligen är värt att köpa en produkt själv och låta någon firma installera den. Särskilt om den är inbyggd. Du hamnar lätt mellan tillverkaren och hantverkaren som skyller på varandra.
 
  • Gilla
JockeÅgren
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Då förstår jag. Om du läser mitt exempel igen med en inbyggd wc fixtur så kommer det bli en hel del problem för dig som konsumet ifall du köpt produkten själv och låtit en rörmokare utföra installationen.
Jag brukar säga. Tänk dig för 2 gånger ifall det verkligen är värt att köpa en produkt själv och låta någon firma installera den. Särskilt om den är inbyggd. Du hamnar lätt mellan tillverkaren och hantverkaren som skyller på varandra.
Nu missade jag exemplet med inbyggd WC figure, läste den om bänkskiva.
Iofs i min bok så blir det samma tillvägagångssätt.

Dock så kommer det alltid finnas exempel där det är mindre lämpligt att skaffa varor från en part och där installation görs av en annan part.

Helt rätt, alltid bra att tänka 2gr så som du säger.

Min grund fråga tidigare va att jag önskade exempel där hantverkare har blivit påtvingad att ta över garanti på något dom själva inte har sålt men som hen har installerat, så vi har hamnat lite OT även fast inte så långt.

Väl mött
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
L lostinsweden skrev:
Men åker man till Volvo verkstan med bromsar man har köpt billigt online?
Det kan jag svara på.
Vi tar på lastbilsverkstaden ungeffär 1000-1600kr + moms i timmen.
Det händer att vi monterar kundens eget material och det funkar oftast med den timmpengen. Krånglar jobbet betalar kunden även för den tiden. Garanti på material får kunden ta med sin leverantör då han köpt eget material. Givetvis står vi för garanti på arbetet men inte material.
Gissar att det är denna timpeng behövs för de flesta hantverkare om de ska leva utan material.
Visst tjänar vi pengar på material ochså men vi har inte elektrikernas marginaler.
 
  • Gilla
HKJ och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.