4 242 läst ·
15 svar
4k läst
15 svar
Finns det några stora verktygstilverkare där kvaliteten inte har försämrats?
Detta med kvalitet är ju ett, i mitt tycke, relativt begrepp. En vanlig definition är "Kvalitet är det kunden förväntar sig av produkten till det priset den betalar". Ett bra uttryck som nämndes ovan är "Rätt kvalitet" (i förhållande till pris/förväntan/...), eftersom vi alla har vår egen uppfattning om vad som är "bra kvalitet".
Om vi utifrån denna definition tänker oss olika kunder så får vi också olika saker som är viktiga, någon tycker att Biltemas elverktyg är bra utifrån vad de kostar. En annan kund kanske tycker att Festool är bra grejor. Förväntningen på dyrare verktyg är ofta högre eftersom de just är dyrare. Här blir det då en kollision mellan förväntan och upplevd "kvalitet" när verktyget, trots priset, inte håller så länge/är så bra att arbeta med/vibrerar lite etc som man hade förväntat sig utifrån prisnivån. Detta tror jag är B&D:s dilemma i många fall.
Jag har några B&D verktyg från olika decennier, en gammal orange tvåväxlad borrmaskin, en blå vinkelslip samt en orange cirkelsåg av senare snitt. Borrmaskinen är äldre än de två andra tillsammans och funkar bra. Jag har dock inte den förväntan på cirkelsågen, att den kommer leva i +40år, men vinkelslipen verkar helt omöjlig att ta livet av. Nu för tiden är förväntningarna fortfarande höga hos många vad gäller B&D, de var ju bra förr.. vilket kanske leder till besvikelse när de eventuellt upptäcker att de lika gärna kunde åkt till Biltema i stället och kommit billigare undan med samma livslängd. Många "anrika" fabrikanter har ju dessutom återuppstått med samma namn men helt annan nivå på sin "kvalitet" jämfört med hur de hade det förut.
Bosch har ju ett sätt att skilja på "hobbyverktyg" och "proffsverktyg" vilket gör det lite tydligare vad man kan förvänta sig när det gäller pris/prestanda. Andra tillverkare har inte denna tydliga uppdelning. Vad jag har förstått så har t.ex. Metabo olika "bra grejor" också utan att man tydligt kan se vilka som är vilka?
Men för att svara på första inlägget så skulle jag uttrycka mig som så att mycket har blivit billigare och så även verktyg. Förr så fanns det ju inte så många lågpristillverkare, vilket ledde till att man var tvungen att köpa verktyg som var dyrare av tillverkare som var stolta över sina produkter och den kvaliteten/standarden de höll vilket också var ett försöljningsargument. I samband med att fler och fler lågprisalternativ dök upp var även de stora tillverkarna tvungna att se över sina produktutbud och vilken prisnivå de kunde ligga på. Vi ska ju inte heller glömma att flytten av produktion till "låglöneländer" ofta har inneburit skillnader i kvalitetskontroll, utan att för den sakens skulle säga att "höglöneländer" har bra kvalitetskontroll.
Nyckeln till bra nivå på sin "kvalitet" ligger alltså i att uppfylla kundens krav, till det priset den vill betala och för att kunna hålla ett bra pris måste man ha en produktion där saker blir rätt utförda direkt.
Med det menar jag att kan man hålla nere kvalitetsbristkostnader i form av spill, kassationer, omarbetning, efterkontroll etc så att kunden slipper betala mer än nödvändigt för produkten. Och, eftersom priset hålls nere och standarden uppe så blir kunden nöjd. Talesättet "Man får vad man betalar för" stämmer väldigt ofta men hänger även det ihop med vad man förväntar sig av prisnivån.
Oj, detta blev långt.. märks det att jag jobbar inom området?
Om vi utifrån denna definition tänker oss olika kunder så får vi också olika saker som är viktiga, någon tycker att Biltemas elverktyg är bra utifrån vad de kostar. En annan kund kanske tycker att Festool är bra grejor. Förväntningen på dyrare verktyg är ofta högre eftersom de just är dyrare. Här blir det då en kollision mellan förväntan och upplevd "kvalitet" när verktyget, trots priset, inte håller så länge/är så bra att arbeta med/vibrerar lite etc som man hade förväntat sig utifrån prisnivån. Detta tror jag är B&D:s dilemma i många fall.
Jag har några B&D verktyg från olika decennier, en gammal orange tvåväxlad borrmaskin, en blå vinkelslip samt en orange cirkelsåg av senare snitt. Borrmaskinen är äldre än de två andra tillsammans och funkar bra. Jag har dock inte den förväntan på cirkelsågen, att den kommer leva i +40år, men vinkelslipen verkar helt omöjlig att ta livet av. Nu för tiden är förväntningarna fortfarande höga hos många vad gäller B&D, de var ju bra förr.. vilket kanske leder till besvikelse när de eventuellt upptäcker att de lika gärna kunde åkt till Biltema i stället och kommit billigare undan med samma livslängd. Många "anrika" fabrikanter har ju dessutom återuppstått med samma namn men helt annan nivå på sin "kvalitet" jämfört med hur de hade det förut.
Bosch har ju ett sätt att skilja på "hobbyverktyg" och "proffsverktyg" vilket gör det lite tydligare vad man kan förvänta sig när det gäller pris/prestanda. Andra tillverkare har inte denna tydliga uppdelning. Vad jag har förstått så har t.ex. Metabo olika "bra grejor" också utan att man tydligt kan se vilka som är vilka?
Men för att svara på första inlägget så skulle jag uttrycka mig som så att mycket har blivit billigare och så även verktyg. Förr så fanns det ju inte så många lågpristillverkare, vilket ledde till att man var tvungen att köpa verktyg som var dyrare av tillverkare som var stolta över sina produkter och den kvaliteten/standarden de höll vilket också var ett försöljningsargument. I samband med att fler och fler lågprisalternativ dök upp var även de stora tillverkarna tvungna att se över sina produktutbud och vilken prisnivå de kunde ligga på. Vi ska ju inte heller glömma att flytten av produktion till "låglöneländer" ofta har inneburit skillnader i kvalitetskontroll, utan att för den sakens skulle säga att "höglöneländer" har bra kvalitetskontroll.
Nyckeln till bra nivå på sin "kvalitet" ligger alltså i att uppfylla kundens krav, till det priset den vill betala och för att kunna hålla ett bra pris måste man ha en produktion där saker blir rätt utförda direkt.
Med det menar jag att kan man hålla nere kvalitetsbristkostnader i form av spill, kassationer, omarbetning, efterkontroll etc så att kunden slipper betala mer än nödvändigt för produkten. Och, eftersom priset hålls nere och standarden uppe så blir kunden nöjd. Talesättet "Man får vad man betalar för" stämmer väldigt ofta men hänger även det ihop med vad man förväntar sig av prisnivån.
Oj, detta blev långt.. märks det att jag jobbar inom området?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Finns det några nya områden med typ ladhus?
Övrigt husrelaterat -
Finns det några multiverktyg metallsågblad som håller?
Verktyg & Maskiner -
Finns det några toaletter med drag-handtag på marknaden?
Badrum -
Finns det några rekommendationer för IBC-komponenter?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Finns det risk att vatten fryser i hus fast det uppvärmt om det står obebott några veckor på vintern
Vatten & Avlopp