lunnabo lunnabo skrev:
Du skriver att man "... om man struntar i att ansöka om lagfart är man inte är innehavare av fastigheten".
Det är fel.

När man har gjort klart köpet så är man ägare av fastigheten.

I begreppet ägare av fastigheten torde innefattas "innehavare" även om det inte är någon fastighetsrättslig term som jag känner till.
Angående bulvanköp så går jag inte in på den frågan.
Man tappar en del rättigheter/tryggheter/möjligheter på att inte vara lagfaren ägare.
Skulle inte säga att det är ett "smart" sätt att dölja innehavet.
Sen finns alltid möjligheten att säljaren klagar på att inte lagfarten överförts och LM förelägger dig att söka, så det är inte säkert det håller på sikt. Så i praktiken behöver du nästan att säljaren fungerar som någon sorts köpt samarbetspartner för att få det långsiktigt hållbart.

R Räknenisse skrev:
Man tappar en del rättigheter/tryggheter/möjligheter på att inte vara lagfaren ägare.
Sen finns alltid möjligheten att säljaren klagar på att inte lagfarten överförts och LM förelägger dig att söka, så det är inte säkert det håller på sikt. Så i praktiken behöver du nästan att säljaren fungerar som någon sorts köpt samarbetspartner för att få det långsiktigt hållbart.
Om du hade bemödigat dig att exemplifiera vad du menar med "en del rättigheter" så hade du tillfört betydligt mer i ditt inlägg.
Själv så gav jag åtminstone en del exempel på vissa risker.

lunnabo lunnabo skrev:
Om du hade bemödigat dig att exemplifiera vad du menar med "en del rättigheter" så hade du tillfört betydligt mer i ditt inlägg.
Själv så gav jag åtminstone en del exempel på vissa risker.
Avsikten var att säga att jag tycker de juridiska verkningarna som är knutna till inskrivningsinstitutet är såpass värdefulla för en fastighetsägare att jag inte hade klassat en lösning som innebär att man avstår från dem som en smart variant.
Enbart min egen värdering av institutets vikt. Institutet som sådant i dess helhet, därav att jag inte lyfter fram några exempel på specifika konsekvenser.

R Räknenisse skrev:
Avsikten var att säga att jag tycker de juridiska verkningarna som är knutna till inskrivningsinstitutet är såpass värdefulla för en fastighetsägare att jag inte hade klassat en lösning som innebär att man avstår från dem som en smart variant.
Enbart min egen värdering av institutets vikt. Institutet som sådant i dess helhet, därav att jag inte lyfter fram några exempel på specifika konsekvenser.
Vilka är dessa konsekvenser förutom de som jag berättade?

N
R Räknenisse skrev:
Det finns ju inte heller något som hindrar säljaren att söka om lagfart för köparens räkning. Det enda som krävs är ju en ansökan och ett giltligt köp. LM bryr sig inte vem som skickar in detta.

• Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
Äga fastigheten via ett företag registrerat på målvakter?

• Gilla
MrXman och 1 till
  • Laddar…
Ägandet av en byggnad på ofri grund behöver man väl inte registrera någonstans? Skatteverket vill möjligen ha skatt baserat på taxeringsvärdet, men om jag förstår det rätt så kan man komma överens med fastighetsägaren att fördela den kostanden 'inernt'.
Så om syftet är att äga ett ställe att bo på utan att det syns i registren borde det räcka.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
meky meky skrev:
Eller går det att skriva något slags avtal som gör ofri grund mer säker för mig som köper en sådan fastighet (dvs. bundet under många år och nästintill fullt men rimlig nyttjanderätt)?
Det finns inget som heter "fastighet på ofri grund". För att ge något vettigt svar måste det framgå om du menar fastighet eller byggnad, det blir helt olika förutsättningar.

/M

• Gilla
Sillvel och 2 till
  • Laddar…
meky meky skrev:
Eller går det att skriva något slags avtal som gör ofri grund mer säker för mig som köper en sådan fastighet (dvs. bundet under många år och nästintill fullt men rimlig nyttjanderätt)?

Förtydligande: Dölja fastighetsinnehavet i samband med offentlighetsprincipen, alltså privatpersoner.
På Lantmäteriets "vem äger fastigheten" finns en delt halvt dolda innehav men frågar man vidare brukar man få svar. Ett exempel var en byggnad ägd av Telia som det väl kanske fanns någon form av försvarssekretess på men när man frågade fickman ändå reda på att den var deras. Ett annat exempel var en liten pulverlackeringsverkstad där man av någon outgrundlig anledning var tvungen att göra separat förfrågan om ägare (ett mindre investmentbolag), ett tredje en jordbruksfastighet som tillhörde en stiftelse som dock inte hade lagfart på den (!). Samfälligheter måste man också fråga särskilt för att få veta vilka fastigheter som har del i dem (men svaret behöver inte vara fullständigt) och så får man leta vidare på dessa fastigheter.

M Marcus-AA skrev:
Det finns inget som heter "fastighet på ofri grund". För att ge något vettigt svar måste det framgå om du menar fastighet eller byggnad, det blir helt olika förutsättningar.

/M
Det går alldeles utmärkt att svara i sak utan att TS har använt helt rätt term för allt.

En byggnad på ofri grund skulle, som exempelvis @useless varit inne på kunna lösa problemet. Dock finns väl sådana främst som fritidshus och de är svåra att använda som säkerhet för lån. Man måste också vara tydlig mot fastighetsägaren att man inte vill att han avslöjar ens identitet exempelvis genom att anmäla till Skatteverket att man äger byggnaden, samma sak med säljaren.

En fastighet går det inte att köpa utan bulvan eller hemlig identitet utan att det blir publikt att man äger den.

Starta ett bolag i t.ex. estland och låt det köpa fastigheten. Det blir iaf lite krångligare att hitta ägaren då. Eller kanske en stiftelse i Luxemburg eller nått :)

• Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
Om vi tänker oss att TS är en kvinna som är ute efter att komma undan från en våldsam man är det kanske en väl svår lösning.

Jag säger inte att situationen är sådan, men det känns rätt sannolikt.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Om vi tänker oss att TS är en kvinna som är ute efter att komma undan från en våldsam man är det kanske en väl svår lösning. Jag säger inte att situationen är sådan, men det känns rätt sannolikt.
Men när är då en komplicerad och svår lösning motiverad om inte när liv kanske står på spel?

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men när är då en komplicerad och svår lösning motiverad om inte när liv kanske står på spel?
Bra poäng. Jag säger inte att det är omotiverat, bara att det verkar svårt.

C
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag säger inte att situationen är sådan, men det känns rätt sannolikt.
Tror du är inne på något där. Skyddad identitet är nog det mest effektiva sättet att hålla sig undan offentlighetens ljus.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.