Jag har kommit i kontakt med en plejdstyrd belysning. Inte min anläggning men jag har ett intresse i att den fungerar.

Jag hittar ingen vettig instruktion och i appen tycks man bara kunna prova sig fram med faktiskt hårdvara.

Kan man tex ställa att en lampa inte ska slockna vid soluppgång utan lysa till minst kl 11 på helgmornar? Bara för att ta ett exempel. Det handlar om en enkel till - styrning. Jag hittar ingen vettig manual på nätet. Utan de hänvisar bara till appen.

F
D Daniel 109 skrev:
Jag har kommit i kontakt med en plejdstyrd belysning. Inte min anläggning men jag har ett intresse i att den fungerar.

Jag hittar ingen vettig instruktion och i appen tycks man bara kunna prova sig fram med faktiskt hårdvara.

Kan man tex ställa att en lampa inte ska slockna vid soluppgång utan lysa till minst kl 11 på helgmornar? Bara för att ta ett exempel. Det handlar om en enkel till - styrning. Jag hittar ingen vettig manual på nätet. Utan de hänvisar bara till appen.
Ja, det kan du. Du kan stänga av vid soluppgång, vid soluppgång + en valfri extratid eller på valfri tid.

Här ser du ett exempel med din indata där lampan på mitt dass tänds vid solnedgån -30minuter och sen lyser till kl 11 på lördagar och söndagar.

• Skärmdump av en app för ljusstyrning med aktivering 30 minuter före solnedgång och avstängning klockan 11:00 på helger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Kan man lägga dubbla villkor? Så att den väljer den tid som kommer först eller sist?
Tex. släcka vid solens uppgång, dock tidigast kl 8. Eller om man har villkor som kan krocka. Både att den ska släcka vid solens uppgång och vara tänd mellan 8 och 9. Vad händer då?

F
D Daniel 109 skrev:
Kan man lägga dubbla villkor? Så att den väljer den tid som kommer först eller sist?
Tex. släcka vid solens uppgång, dock tidigast kl 8. Eller om man har villkor som kan krocka. Både att den ska släcka vid solens uppgång och vara tänd mellan 8 och 9. Vad händer då?
Vad jag vet så går det inte att skriva i samma villkor. Kanske man kan joxa sig fram med separata villkor.

De puckar som är aktuella verkar väldigt begränsade. Jag har letat runt i inställningarna. Det som går att ställa in är tillslag i förhållande till solbedgång. Frånslag i förhållande till soluppgång. Natt släckning med möjlighet till anda tider på helgen.

Pucken heter CTR-01.

F
D Daniel 109 skrev:
De puckar som är aktuella verkar väldigt begränsade. Jag har letat runt i inställningarna. Det som går att ställa in är tillslag i förhållande till solbedgång. Frånslag i förhållande till soluppgång. Natt släckning med möjlighet till anda tider på helgen.

Pucken heter CTR-01.
Det finns mer inställningar att önska men så illa är det inte. Du kan programmera till och frånslag på tid bäst du vill, vilka dagar i veckan du vill och du kan programmera styrt efter solen ner/upp med tidsfördröjning åt båda hållen. Ibland får man skriva två villkor men det brukar fungera. Jag har två CTR-01 på mina utebelysningar samt 7 dimmrar tror jag och det fungerar bra med ländning varje morgon så belysningen är på, men nerdimmad inomhus varje morgon med automatisk släckning kl 9 eller 30 minuter efter solen gått upp. Släckning av allt i huset kl 10 mm. Det funkar bra med rimliga krav.

Du kan inte skapa olika villkor, Plejd har ingen logik för att skapa OCH/ELLER osv.
Om du inte får bra råd här har Plejd en bra support. Jag ställde just frågor till dem för en tid sen gällande logik och jag blev positivt överraskad att supporten fattade vad jag menade och de sa att det kanske kommer.

Klar begränsning, även om jag har många Plejd-puckar.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det finns mer inställningar att önska men så illa är det inte. Du kan programmera till och frånslag på tid bäst du vill, vilka dagar i veckan du vill och du kan programmera styrt efter solen ner/upp med tidsfördröjning åt båda hållen. Ibland får man skriva två villkor men det brukar fungera. Jag har två CTR-01 på mina utebelysningar samt 7 dimmrar tror jag och det fungerar bra med ländning varje morgon så belysningen är på, men nerdimmad inomhus varje morgon med automatisk släckning kl 9 eller 30 minuter efter solen gått upp. Släckning av allt i huset kl 10 mm. Det funkar bra med rimliga krav.
Hur gör jag om jag vill tänds fasta tider en specifik dag?

Appen är inte helt självförklarande och manual tycks saknas…

F
D Daniel 109 skrev:
Hur gör jag om jag vill tänds fasta tider en specifik dag?

Appen är inte helt självförklarande och manual tycks saknas…
Den är rätt självförklarande tycker jag.

Inställningar/schemaläggning. trycker på + för ny schemaläggning och väljer veckour. Skärmdump av användargränssnitt för schemaläggning i en app med alternativ för soluppgång, solnedgång och specifik tid.
Skapa konto

Nu är jag inte vid anläggningen, och då kan man ju inte göra något.
Är det här detta plus ska finnas?
Skärmdump av gränssnitt för smart hem-styrning med fokus på fönsterinställningar och aktiveringstider.
Skapa konto

F
D Daniel 109 skrev:
Nu är jag inte vid anläggningen, och då kan man ju inte göra något.
Är det här detta plus ska finnas?
[bild]
Nej, steget innan. Det ser fö ut som att du valt astrour.

Här har du + under kugghjulet / schemaläggning. Efter + väljer du veckour.

Skärmbild av schemaläggningsgränssnitt på smart enhet med val för "Kom hem läge", "Max morgon", och "Utebelysning".
Skapa konto

Redigerat:
Okej, så om man ställer in den på veckour då kan man kombinera fasta tider med astrours funktioner?

Jag har inte satt upp den från börja. Så jag har bara varit inne och pillat lite i existerande inställningar.

F
D Daniel 109 skrev:
Okej, så om man ställer in den på veckour då kan man kombinera fasta tider med astrours funktioner?

Jag har inte satt upp den från börja. Så jag har bara varit inne och pillat lite i existerande inställningar.
Ja, man kan det. Såpass att jag starkt ifrågasätter vad skillnaden är på alternativet ”astrour” där man förvisso inte kan ställa fasta tider. Känns som att alternativet ”astrour” inte har existensberättigande.

U
D Daniel 109 skrev:

Du kan även i funktionen för vecko-ur välja ”vid sol upp/nedgång” men då kan du välja specifika dagar osv.

Så som du beskrev i första inlägget går att få till, men det kan kräva att du ställer in flera veckoschema för att särskilja veckodagarna bättre än vad man gör i astro-ur funktionen. Även att du kan få lägga in flera för samma veckodagar för att släcka under natten osv.

Det låter ju bra, då kan man sannolikt göra det jag vill. Bara man byter inställning på den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.