14 420 läst ·
30 svar
14k läst
30 svar
Finns det någon som kan plastbåtsbygge?
Just problemet med infästningar gör att jag aldrig mer plastar in trä i en båt. Jag har visserligen nästan obegränsat med spillbitar av divinycell att få från jobbet, men hade nog valt det oavsett. Krävs så lite att en spricka, eller ett beslag som inte blir helt tätt runt, så blir det gegga som distansmaterial.
/Andreas
/Andreas
Jag har forskat litet och fått några tips om hur man kan göra och tänker försöka undvika att plasta in trä så långt det bara går.
Fast för tillfället har jag fullt upp med att hugga vindfällen och få igång snickeriet och ingen tid för båtrenovering.
Fast för tillfället har jag fullt upp med att hugga vindfällen och få igång snickeriet och ingen tid för båtrenovering.
Jo, det är klart att jag nog inte menade att skruva in i plywooden/trät, var nog lite otydlig där. Jag avsåg att ha genomgående skruv med bricka på baksidan vilket klämmer sönder om man inte har fastare material i sandwichen än Divinylcell.Johannes Carlsson skrev:
Solitt glasfiber/poly eller metall funkar såklart.
Vid hål genom plywood har jag tidigare borrat överdimensionerat och tätat med epoxy eller isopolyester i hålets väggar för att undvika fuktinträngning.
När jag haft behov av att fästa en knap eller ring etc där det bara varit poröst distansmaterial har jag "fodrat" hålet med en bit rör som limmas fast i epoxy för att undvika att sandwichen kläms ihop - gärna i kombination med platta på baksidan och genomgående skruv. Det har fungerat tillräckligt bra för mig i de fall jag gjort det.
Tack för tipsen!T Testarn skrev:Jo, det är klart att jag nog inte menade att skruva in i plywooden/trät, var nog lite otydlig där. Jag avsåg att ha genomgående skruv med bricka på baksidan vilket klämmer sönder om man inte har fastare material i sandwichen än Divinylcell.
Solitt glasfiber/poly eller metall funkar såklart.
Vid hål genom plywood har jag tidigare borrat överdimensionerat och tätat med epoxy eller isopolyester i hålets väggar för att undvika fuktinträngning.
När jag haft behov av att fästa en knap eller ring etc där det bara varit poröst distansmaterial har jag "fodrat" hålet med en bit rör som limmas fast i epoxy för att undvika att sandwichen kläms ihop - gärna i kombination med platta på baksidan och genomgående skruv. Det har fungerat tillräckligt bra för mig i de fall jag gjort det.
Jag har ju inget behov av att spara vikt. Det kvittar om man lägger till 50 kilo extra skrovvikt i en båt som är byggd för att bära 2 ton fisk i "bonkan" (lastutrymmet).
Det borde ju finnas något hårdare icke-ruttnande distansmaterial som man kan använda där man behöver mer tryckhållfasthet som till exempel i motorbädden?
Jag gissar att stål är rimligt att använda för en motorbädd om man vill undvika trä och Divinylcell eller så bygger man upp tillräckligt kraftiga balkar i glasfibermatta och polyester och fyller med spackel gjort på polyester och mikroglasballonger eller talk.
Sen vet jag inte hur bra det är med stål/polyester - det fäster nog OK men sen rör sig polyester och stål olika när det är varmt/kallt så det riskerar att släppa eller bli fuktinträngning om stålet inte är helt inkapslat (tänker om man sätter "flikar" för motorfästen etc). Oavsett måste stålkonstruktionen rostskyddas där fukt kommer åt.
Jag har dock mest haft båtar med utombordare så jag har inte så bra koll på montering av motorbädd.
På min fars båt med inombordare så var en ram uppbyggd med plywood som plastats in med motorfästen i stål som satt som en sadel över balkarna och sedan genomgående skruv.
Sen vet jag inte hur bra det är med stål/polyester - det fäster nog OK men sen rör sig polyester och stål olika när det är varmt/kallt så det riskerar att släppa eller bli fuktinträngning om stålet inte är helt inkapslat (tänker om man sätter "flikar" för motorfästen etc). Oavsett måste stålkonstruktionen rostskyddas där fukt kommer åt.
Jag har dock mest haft båtar med utombordare så jag har inte så bra koll på montering av motorbädd.
På min fars båt med inombordare så var en ram uppbyggd med plywood som plastats in med motorfästen i stål som satt som en sadel över balkarna och sedan genomgående skruv.
Mikroglasballonger hade jag aldrig hört om tidigare.
Tack för tipset.
Jag tror att jag kan skaffa rostfritt stål till alla konstruktioner. Dels har jag goda kontakter på skrothandlarna och dels har jag kontakter på ett företag i branschen.
Tack för tipset.
Jag tror att jag kan skaffa rostfritt stål till alla konstruktioner. Dels har jag goda kontakter på skrothandlarna och dels har jag kontakter på ett företag i branschen.
Här kan du få rätt hjälp med dessa frågor: http://www.cybermarine.se/forum/
Finns också många projekttrådar där saker som borde eldats upp blir båtar igen.
Finns också många projekttrådar där saker som borde eldats upp blir båtar igen.
http://www.boatlife.se/forum/ finns också, jag är medlem på båda och har tre olika projekttrådar gåendes.