Hej, mina fönstersmygar sticker ut några millimeter här och där jämfört med gipsväggen runt. Hur förlåtande är fodret mot sånt? Och om jag behöver hyvla ner dem något, finns det då nåt slags verktyg att rita med som ligger plattare mot väggen än en blyertspenna? Eller nåt knep? Det går liksom inte att skära rakt eftersom karm/innervägg inte är raka så smygen behöver vara lite olika djup på olika ställen (millimeterskillnader).

• En fönstersmyg, där en hand håller en penna mot kanten för att mäta millimeterskillnad mot gipsväggen. Ett vattenpass syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klyv en blyertspenna och sätt på en tunn tejp så det blottade stiftet inte färgar av sig.

N
En snickarpenna som är vässad långsmal borde väl fungera.

Men du behöver väl en rak kant att fästa fodret emot så det blir väl inte så bra om du hyvlar ner lite här o där eller missförstår jag?

N Niq skrev:
En snickarpenna som är vässad långsmal borde väl fungera.

Men du behöver väl en rak kant att fästa fodret emot så det blir väl inte så bra om du hyvlar ner lite här o där eller missförstår jag?
Haha nä du missförstår ej men det är ett jxla härke pga väggen allt annat än rak så obegripligt hur det ska gå hur jag än gör nu...

N
När jag renoverade ett gammalt hus så satt jag listerna mot väggen och ritade ett streck som följde kanten. Sedan la jag en rak linjal över så jag fick en rak linje att såga efter och fästa listerna i.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.