Då jag reparerar träbåtar behöver jag ofta använda moderna skruvbits i borrsväng. Jag monterade en modern borrmaskinschuck på en gammal borrsväng för att kunna få fast en modern bitshållare stadigt och det fungerar bra att dra in skruvar med men då jag skall backa ut skruvar och knycka loss dem med borrsvängen så släpper schucken av gängan.
Då kommer frågan om man någonstans kan köpa en modern bitshållare med fyrkantskalle som sitter stadigt i en klassisk tvåbackschuck av den sorten som fanns på nästan alla borrsvängar förr. En sådan kan ju inte släppa hur mycket man än knycker och backar.
Finns de att köpa eller måste jag tillverka?

• Gilla
Vardagsrum
  • Laddar…
Kan tyvärr inte hjälpa dig med bitsfrågan, MEN vill gärna ha bilder på träbåtar :geek:(y)

• Gilla
claym
  • Laddar…
va nog ti ta fram håmmlon och svetsin

Men en vanlig 6 kant 1/4” hållare funkar

H heimlaga skrev:
sitter stadigt i en klassisk tvåbackschuck av den sorten som fanns på nästan alla borrsvängar förr.
Tvåbackschuck? Nu blev jag nyfiken. De borrsvängar jag har har fyrbackschuck:

Närbild av en borrhuvudchuck med två backar för fastspänning av borr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du råkar inte ha en bild på din chuck? Jag är säkert korkad men fattar inte riktigt hur en tvåbackschuck ska fungera.

Det är ett spår i backarna som centrerar borren.
Jag kan inte se det skulle vara problem att sätta en bitshållare i borrsvängen.

om jag hittar borrsvängen ska jag prova
Protte

Närbild på ett metalliskt verktyg med sexkantig bit, förmodligen en skruvnyckel, på ett träbord.
Skapa konto

Närbild på en borrchuck med monterad borr på ett trädäck.
Skapa konto

• Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
Det går bra tills man måste ta i ordentligt för att få loss någon skruv som ingen har rört på 50 år. Då snurrar sexkanten i tvåbackschucken.

Fyrbackschuck är ett nästan modernt påfund som kom ungefär samtidigt som man inte längre kunde köpa borrar med fyrkantfäste som passar i den. Sätter man en sexkant träborr i en fyrbackschuck drar man sönder chucken direkt. Jag har själv förstört 2 eller 3 fyrbackschuckar och de flesta man hittar är sönderdragna.

H heimlaga skrev:
Det går bra tills man måste ta i ordentligt för att få loss någon skruv som ingen har rört på 50 år.
De tjurigaste skruvarna kanske bäst tas med ett bits i ett spärrskaft med en sån här "adapter":

Adapter för bits i spärrskaft med fyrkantig försänkning och rund anslutning.
Skapa konto
Metallisk adapter för spärrskaft med sexkantigt bitshuvud.
Skapa konto

Det där har jag provat och det fungerade inte. Jag kunde inte trycka på tillräckligt för att hålla kvar bitsen i spåret.

Frågan är om en sån där adapter skulle gå att bygga om så den passar i borrsvängen.....

H heimlaga skrev:
Frågan är om en sån där adapter skulle gå att bygga om så den passar i borrsvängen.....
En bit fyrkantsstål i dimension passande adaptern borde väl fungera? Jag tror de där adaptrarna brukar finnas i 1/2", 3/8" och 1/4".

C
Alfredo Alfredo skrev:
De tjurigaste skruvarna kanske bäst tas med ett bits i ett spärrskaft
Skulle vilja påstå att de tjurigaste skruvarna bäst tas med en slagskruvdragare ;)
Problemet är just det som @heimlaga skriver att bitsen kryper ur spåret. Någon man lätt undviker med slagskruvdragare. Men det kanske finns någon annan anledning att använda borrsväng här(?)

T tergo skrev:
slagskruvmejsel för att lossa skruvarna
Undrar om en träbåt svarar tillräckligt bra för att en sån ska fungera?

Alfredo Alfredo skrev:
Undrar om en träbåt svarar tillräckligt bra för att en sån ska fungera?
Just där är problemet. Dessutom har skruvarna oftast dåligt spår. En del är mässingsskruvar.

Normala sättet att få loss dem är att först värma en minut eller två med en ombyggd stor lödkolv. Sedan slå på skruven med hammare och dorn. Sedan knycka loss den fram och tillbaka med borrsväng och backa ut den.

Jag skall se var jag får tag i en sån där adapter. Sedan borde det gå bra att svarva och fila en billig hylsförlängare så den passar i chucken.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.