Jag letar efter spottar för infällnad 35W 12V, halogen eller led. De får helst inte bygga mer än 32mm eftersom de ska sitta under köksskåpen.

Jag har sökt lite på nätet och hittat 20W som bygger max 25mm. Men, som sagt jag vill helst vill jag ha 35W. :S

Finns det 35W som inte bygger så mycket? Försökte googla på detta, men då får man nog ha en vecka på sig. :)

Någon som vet?

Jag tvivlar men kolla på hide-a-lite (electro elco)

Raceman skrev:
Jag letar efter spottar för infällnad 35W 12V, halogen eller led. De får helst inte bygga mer än 32mm eftersom de ska sitta under köksskåpen.

Jag har sökt lite på nätet och hittat 20W som bygger max 25mm. Men, som sagt jag vill helst vill jag ha 35W. :S

Finns det 35W som inte bygger så mycket? Försökte googla på detta, men då får man nog ha en vecka på sig. :)

Någon som vet?
Har för mig att det finns någon halogenarmatur med lågt inbyggnadsmått (som är mycket bredare istället). Minns dock inte vad den hette, och jag skulle absolut inte rekommendera sätta sån under överskåpen.

Varför tycker du att du behöver 35W/spot under överskåpen? Är du en jätte och har 2,5m mellan bänk och överskåp? :rolleyes:

Finns mig veterligen inte heller någon LED-armatur idag (säkert om ett år dock, om du vill vänta) som motsvarar 35W lågvolt halogen och som ryms att fälla in under ett överskåp.

Det jag kan tänka mig i LED väg som ger jävligt bra ljus är denna från DesignLight:

D-L3200_LR.jpg

LED LIGHT D-L3200 E-NR:7551617

Den har 8st 1W PowerLED och lyser ovanligt bra! Den går nog med lite pyssel att fälla in i skivan (fast då får den sämre kylning och kanske bara håller 30000h istället för 50000h). Sätt ett gäng sådana i rad efter varandra så får du bra att lysa med!

Du kan nog glömmer 35w infällt i skiva. Kolla hellre på det Rrrrr tipsade om. Hide-a-lite har något liknande

Tack för all input.
Rrrrr, jag tycker att 20W lyser lite klent och jag vill gärna ha ljust, och helst infällt. :)

Jag har under ett par av överskåpen en utdragsfläkt från Miele som är 30mm tjock. I den sitter det två 50W spottar, av den tycker jag det blir lagom med ljus på kastrullerna. ;)

Konstigt att det tydligen finns 50W med ett inbyggnadsmått på 30mm men inte för 35W. Har tittat i manualen vad det kan vara för märke på belysningen men det står inte.

I manualen står det så här: "Skruva i den nya halogenlampan (GU/GZ 10, 230V, 50W) i fattningen och tryck uppåt. Halogenlampan bör bytas mot en likadan, gärna från samma tillverkare". Men när man tittar i den tekniska specen står det inget om tillverkare.

Kan man kanske använda 230V istället och sätta en plåt under skåpen? Ljusrampen har jag tänkt bygga själv.

Finns ingen GU10 armatur som ryms på 3cm. Inte ens en GU10 ljuskälla ryms på 3cm så de är omöjligt.

Är de verkligen 50W 230V halogen i spisfläkten? De har jag aldrig varit med om iaf.. brukar sitta 20W vanliga "möbelspottar".

Det är möjligt att fläkten med stor metallyta kan kyla bättre än en spot som skall monteras i trä.

hempularen skrev:
Det är möjligt att fläkten med stor metallyta kan kyla bättre än en spot som skall monteras i trä.
Jo.. men har du någonsin sett en GU10 ljuskälla + GU10 sockel som ryms på 3,5cm? En vanlig 50W bygger 5cm + sockel. Tror inte 35W är speciellt mindre?

Ursäkta om jag vållat er huvudbry. :D
Jag har nu kollat upp 50W-aren lite närmare. Den är en vanlig 50W-are, men den går upp i fläktrummet, något som jag tidigare missade att se, och då är det ju inget problem med inbyggnadsmåttet.
Om man vill ha spottar för inbyggnad blir man tydligen hänvised till 20W. :(

Rrrrr, 6mm höjd på ljuslisten du visade är ju onekligen lite lockande. Vet du hur mycket den lyser jämfört med en 20W 12V halogen?

Tanken är, att om det blir halogenspottar ha dem på ett avstånd av 40cm cc. Hela underskåpsdelen mäter 270cm, då får jag 6st spottar. Om jag väljer list får jag 4st med vardera 8st 1W led. Vilket alternativ blir det mest ljusutbyte av?

Jag har 20w spottar under skåpen i köket, jag har monterat 3 st under varje 80cm skåp. De lyser bra.

Nu har jag bestämt mig, det får bli 20W halogenspottar infällda i en separat MDF-skiva under skåpen, och minskar avståndet mellan dem till 20-25cm som -hempularen- har, det innebär 10-12st totalt. Vi får se om det i framtiden kommer några ledar som man kan ersätta halogenerna med.

Nu till nästa fråga.
Jag letar efter en smidig trådlös dimmer till spottarna, helst touch. Jag hade tänkt mig ha mottagaren/brytaren bakom kylskåpet till vänster om bänken (där all el kommer in, och inkopplingen till spottarna är förberedd av elektriken). Och som sagt ha en tunn smidig givare lätt åtkomlig från arbetsbänken. Det ända jag har hittat hittils är denna touch-dimmer men den är inte trådlös. http://www.gira.com/en/produkte/touchdimmer.html

Har ni några bra förslag på detta?

Jag är lite klyven när det gäller trådlöst, trådar måste ju dras till brytare och till motagare och till båda utgår det från en eller flera kopplingsdosor så när man ändå drar tråd så kan man lika gärna dra med tändtrådar.
Om man har ett jätterum eller kontorslandskap och ska tända/släcka flera olika armaturer från ett ställe så kan det ju vara bra men annars bortkastade pengar tycker jag.

Håller med dig Glufsglufs, jag hade tänkt dra tråd och fast anslutning först, men efter lite övervägande kom jag fram till att det blir svårt att få dimmern att sitta där jag vill ha den med en fast installation. Dessutom skulle det vara bra att kunna reglera allt ljus i köket (även takbelysningen) från ett och samma ställe vid arbetsbänken just när man står och jobbar, och takbelysningen och annan belysning är ju redan installerad.

Fördelen med en trådlös dimmer/sändare är ju att jag kan placera den var jag vill, och är jag inte nöjd med den första placeringen är det bara att flytta den

Raceman skrev:
Håller med dig Glufsglufs, jag hade tänkt dra tråd och fast anslutning först, men efter lite övervägande kom jag fram till att det blir svårt att få dimmern att sitta där jag vill ha den med en fast installation. Dessutom skulle det vara bra att kunna reglera allt ljus i köket (även takbelysningen) från ett och samma ställe vid arbetsbänken just när man står och jobbar, och takbelysningen och annan belysning är ju redan installerad.

Fördelen med en trådlös dimmer/sändare är ju att jag kan placera den var jag vill, och är jag inte nöjd med den första placeringen är det bara att flytta den
På det viset är det ju bra, om man bara har en ingång till köket och/eller bara har behovet att tända och släcka från ett ställe men tänk på att varje gång du flyttar dimmern så måste det med trådar för ström kräver den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.